دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 دی 1396 - 12:17
وزیر امور خارجه روسیه:

موضع آمریکا درباره برجام دلگرم کننده نبود

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری سالانه خود به بیان سیاست خارجی روسیه درباره موضوعات مختلف پرداخت.
کد خبر : 251522

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه الجزیره، سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری سالانه خود با بیان اینکه سال گذشته، سال سختی برای سیاست خارجه روسیه بود، گفت: «موضوع فلسطین تبدیل به معضلی شده که بر بسیاری از موضوعات منطقه تاثیر گذاشته است.»


لاوروف افزود:‌ «در ماه‌های آخر سال 2017 شاهد تنش‌های خطرناکی در جهان بودیم که منبع آن تهدیدات صادره از سوی آمریکا بود.»


وی گفت: «فلسطینی‌ها واقعا برای سال‌ها قدم به قدم بدون دریافت هیچ چیزی امتیاز دهی‌های یک جانبه‌ای داشته‌اند. آن‌ها آماده مذاکره مستقیم با اسرائیل هستند بدون هیچ پیش شرطی. ما آماده پذیرش آن‌ها به این منظور در خاک فدراسیون روسیه هستیم. امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم رایزنی‌هایی با شرکایمان در گروه چهارجانبه متشکل از سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا به غیر از آمریکا داشته باشیم شاید بتوان گام‌های اساسی برای آینده برداشت. ما نمی‌توانیم این موضوع و اوضاع را به حال خود رها کنیم.»


لاوروف تصریح کرد: «روسیه همواره بر تاثیر بی‌ثبات کننده تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل تاکید کرده است. روسیه همواره حامی فلسطینی‌ها بوده و فلسطینی‌ها مشغول تلاش‌های یک جانبه برای پیشبرد فرایند صلح بودند در حالی که طرف مقابل در آن شریک نشده است. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم وضعیت به انحراف کشیده شود. من امیدوار هستم که بتوانیم راهی برای خروج از این وضعیت بیابیم.»


وی افزود: «مسکو خشم محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین را درک می‌کند. احساس کنونی وی را به خوبی می‌فهمیم. همواره گفته می‌شد که آمریکا در حال افشای یک معاهده مهم درباره فلسطین است که مورد نظر دو طرف باشد چیزی که تاکنون شاهدش نبوده‌ایم.»


رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: «موضوع حل نشده اسرائیل - فلسطین یکی از جدی‌ترین فاکتورها در جذب جوانان به سوی افراط‌گرایان و ایجاد نسل جدیدتری از تروریست‌هاست.»


وی درباره بحران در شبه‌جزیره کره گفت: «هرگونه مداخله نظامی درباره مشکل هسته‌ای کره‌شمالی می‌تواند فاجعه‌بار باشد. ما در حال ارتباط با چین در زمینه منع گسترش سلاح هستیم و تاکنون مناقشه‌ای در زمینه موضع آمریکا در این‌باره نداشته‌ایم.»


لاوروف افزود: «چین و روسیه به همکاری با یکدیگر در ارتباط با موضوع هسته‌ای کره‌شمالی ادامه می‌دهند. روسیه به حمایت از هرگونه مذاکرات دوجانبه میان دو کره خواهد پرداخت. این مهمترین موضوع در دستور کار چین و روسیه است.»


لاوروف درباره برجام تصریح کرد: «مواضع اخیر دولتمردان آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران دلگرم کننده نبود. آن‌ها در تلاشند تا برنامه جامع اقدام مشترک را به شکست بکشانند.»


وی افزود: «ما برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران تلاش خواهیم کرد.»


وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که کار بر روی توافق هسته‌ای ایران یکی از اهداف دیگر برای سال 2018 در کنار رسیدگی به موضوع فلسطین و وضعیت اوکراین است.


لاوروف همچنین توافق هسته‌ای با ایران را یک دستاورد بزرگ خواند و گفت: «ما به واشنگتن گفتیم که معتقدیم رویکرد آن‌ها در قبال این توافق به نتایج غیرقابل پیش‌بینی منجر خواهد شد اما تاکنون نتوانسته‌ایم آمریکا را برای تغییر موضعش متقاعد کنیم. واقعیت این است که ایران به این توافق پایبند بوده است.»


او موضوع هسته‌ای ایران و کره‌شمالی را مرتبط با یکدیگر دانست و گفت: «اگر باوجود پایبندی‌های تهران توافق هسته‌ای منحل شود، پس چرا مردم باید توقع داشته باشند که پیونگ یانگ به هرگونه توافق بالقوه معتقد باشد؟»


رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره اوضاع سوریه گفت: «ما در چارچوب کنفرانس سوچی می‌کوشیم منافع طرف‌های سوری را برای حل و فصل سیاسی اوضاع درنظر داشته باشیم. دولت آمریکا تلاشی برای حل بحران نمی‌کند و هدفشان سرنگون کردن نظام سوریه است.»


وی افزود: «انتظار می‌رود کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در 29 و 30 ژانویه (9 و 10 بهمن) در شهر سوچی برگزار شود. امیدواریم این کنفرانس تاثیر مهمی بر اقدامات سازمان ملل متحد در امور سوریه داشته باشد.»


لاوروف همچنین بر نقش ایران، روسیه و ترکیه برای تضمین آتش‌بس در سوریه و انجام مذاکرات آستانه و ایجاد مناطق کاهش تنش تاکید کرد و گفت: «ایجاد منطقه تحت کنترل نیروهای مورد حمایت آمریکا در سوریه به تجزیه این کشور منجر می‌شود.»


وی افزود:‌ «آمریکا در سوریه ارتشی ایجاد کرده که به زیان وحدت سرزمینی سوریه است و ما در این‌باره از آمریکا توضیح می‌خواهیم.»


لاوروف گفت: «به نظر می‌رسد که میان موضع دولت اوباما و دولت ترامپ درباره سوریه فرق چندانی وجود ندارد. نشانه‌ها حاکی از آن هستند که ظاهرا آمریکا نمی‌خواهد سوریه به عنوان کشوری در مرزهای فعلی آن حفظ شود. با وجود آنکه غرب به انتقاد از دولت سوریه از بابت اقدامات نظامی‌اش ادامه می‌دهد اما نیروهای سوری تنها در پاسخ به حملات تروریست‌های جبهه النصره اقدام می‌کنند.»


وی افزود: «ما این نگرانی را داریم که آمریکا مشغول پیگیری سیاست چند تکه کردن سوریه است در حالی که در قطعنامه‌های سازمان ملل متحد از این بابت هیچ چیز وجود ندارد بنابراین ما می‌خواهیم یک شفاف سازی انجام شود.»


او گفت: «یکسری ابتکار عمل‌های آمریکا برای حفظ امنیت مرزهای سوریه از طریق نیروهای مرزبانی کرد با واکنش منفی ترکیه مواجه شده است و در عین حال روسیه هم می‌خواهد آمریکا به پرسش‌های موجود درباره حفظ تمامیت ارضی سوریه پاسخ دهند.»


رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره استقرار نیروهای تامین امنیت مرزی در سوریه گفت: «همانطور که شاهد هستید این اقدام با واکنش منفی ترکیه مواجه شده است از نظر ما هم این اقدام سوالات جدی و مهمی را در رابطه با حفظ تمامیت ارضی سوریه به دنبال دارد. موضوع دیگر روابط میان ترکیه و کردهاست. این اولتیماتوم یک جانبه جدید نمی‌تواند در حل و فصل موضوع عفرین موثر باشد.»


وزیر امور خارجه روسیه افزود: «روسیه امیدوار است آتش بس در عفرین در شمال غرب سوریه که تحت کنترل کردهاست برقرار شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته