دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1394 - 11:59
رییس سازمان سما:

عواید حاصل از طرح تجمیع2 را می‌توان در شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کرد/ سما به مرکز مهارت محوری دانشگاه آزاد تبدیل می‌شود

رئیس سازمان سما در گفت و گویی تفصیلی به تشریح وضعیت سازمان سما پس از طرح تجمیع 2 و تصویب اساسنامه این سازمان پرداخت.
کد خبر : 25111

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر احمد قلی زاده در گفت‌وگو با اداره روابط عمومی سازمان سما ضمن تشریح مزایای طرح تجمیع 2 برای دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه علمی کشور درباره وضعیت سازمان سما پس از اجرای این طرح توضیحاتی اراده کرد.


متن کامل گفت و گو با حجت الاسلام دکتر احمد قلی زاده را در ادامه می خوانید:


* طرح تجمیع2 را چگونه ارزیابی کنید؟


- بحث تجمیع که برای بار دوم در زمان ریاست آقای دکتر میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد اتفاق بسیار مبارکی است که امیدواریم همه از برکات این اتفاق بهره مند گردند.


دانشگاه آزاد اسلامی یکی از افتخارات بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران است که در راستای اهداف این نظام نیز با قدرت هرچه تمام در حرکت است اما ما باید در مجموعه دانشگاه آزاد بسیاری از واقعیات را می پذیرفتیم از جمله آن که در ایامی بیش از نیمی از تحصیلات تکمیلی کشور در حوزه آموزش عالی توسط دانشگاه آزاد اداره می گشت اما امروز با توجه به کاهش محسوس ورودی دانشجویان مشکلات عدیده ای مجموعه دانشگاه را تهدید می کرد. لذا متناسب با آن می بایست مسیر و رویکرد دانشگاه تغییر پیدا می نمود.


طرح های ماندگاری را جناب آقای دکتر میرزاده آغاز کردند که بی شک منافعش در سال های آتی بیش از امروز به نفع ایران اسلامی عزیزمان خواهد بود، که از جمله می توان به تاسیس و راه اندازی شرکت های دانش بنیان اشاره کرد که از اتفاقات شایسته و خوب دوران مدیریتی دکتر میرزاده است که با عنایت خاص آیت الله هاشمی رفسنجانی به مرحله عمل رسید. شایان ذکر است تاسیس و راه اندازی اینگونه شرکت ها قطعا در آینده نزدیک مزایای فراوانی به ارمغان خواهد آورد اما با وجود تمامی این اتفاقات خوب در متن دانشگاه آزاد اسلامی نیازمند تغییرات و تحولات دیگری بودیم. لذا آقای دکتر میرزاده دست به تحولات کلیدی و اساسی زدند. این تحولات کلیدی هم بر اساس مصوبه 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به معنای اجرایی کردن یک قانونِ مصوب می باشد.
این اتفاق فرخنده روی داد و لازم است بدانید ماه ها بر روی این طرح توسط افراد خبره کار شد و نتیجه آن توسط دکتر میرزاده در قالب طرح تجمیع 2 اعلام شد.


تحولات در استان ها، تغییرات در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، کم شدن مدیران کل و ادارات، کاهش تعداد معاونت ها و ... فواید و برکات بسیاری با خود به همراه خواهد داشت که حداقل صرفه جویی مالی در این زمینه در استان ها حدود صد میلیارد تومان در سال پیش بینی شده است. این رقم، رقم ناچیزی نیست. عواید حاصل از این صرفه جویی را می توان در شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری نمود. بنابراین این اتفاق بسیار بزرگ به شدت ستودنی است و برگ زرینی است برای دوره مدیریت دکتر میرزاده.








تحولات در استان ها، تغییرات در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، کم شدن مدیران کل و ادارات، کاهش تعداد معاونت ها و ... فواید و برکات بسیاری با خود به همراه خواهد داشت

* با توجه به تغییرات صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی آیا سما نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد؟


- قطعا در جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی و همسو با این تحولات، ما هم بی نصیب از این اتفاق بزرگ نخواهیم بود، در هر صورت سازمان سما هم مسیر طولانی را در دانشگاه آزاد طی کرده است، مسیری که از سال 1370 آغاز شده است و به امروز رسیده است و امروز در ابتدای راه شکوفایی قرار دارد هنوز به معنای واقعی خود شکوفا نشده است، ما نیز هم همچون دانشگاه آزاد اسلامی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را در خصوص اساسنامه خود دارد، خود را محتاج این امر دانستیم که از هیات امنای محترم دانشگاه آزاد اسلامی به واسطه دکتر میرزاده درخواست نماییم تا اساسنامه سازمان سما نیز بازبینی شود.


این مرحله را پشت سر گذاشتیم و اساسنامه اصلاح و در شهریور گذشته به تصویب رسید و در پایان همان ماه به ما ابلاغ شد تا عملیاتی شود و اینک در مرحله اجرا قرار دارد.


در طرح تجمیع 2، سازمان سما هویت واقعی خود را یافت گرچه از دایره معاونت خارج شده است اما سازمانی است که موظف است به اساسنامه خود عمل کند. از این پس همکاران سمایی ما در سراسر کشور مکلف هستند که بر اساس اساسنامه مصوب هیات محترم امنا که به دستور دکتر میرزاده نیز ابلاغ شده عمل کنند. بعد از این ابلاغ تنها انتظار ما از کلیه دوستان، شتاب روزافزون درجهت اجرایی شدن اهداف ریاست عالیه دانشگاه و توسعه کمی و کیفی سازمان درجهت ارائه خدمت به مردم شریف میهن اسلامی خویش است.


پس از تصویب اساسنامه، ما کمیته ای در سازمان سما به منظور بازبینی در آیین نامه های مختلف خود تشکیل دادیم. این آیین نامه ها می بایست آرام آرام مورد بازنگری قرار می گرفت تا برای طرح در شورای سازمان آماده می شد.








تا چندی پیش در دانشگاه آزاد اسلامی معاونتی تحت عنوان معاونت سما داشته ایم و به بدنه دانشگاه وصل بودیم، این که کار ما از این به بعد به چه نحو خواهد بود و در استان ها به چه صورت عمل خواهیم نمود منوط به تصمیم گیری و توافقات ریاست عالیه دانشگاه می باشد

این کمیته با حضور دوستان فرهیخته ما که دارای سوابق اجرایی مرتبط و درخشانی بودند تشکیل شد و به یاری خداوند، در حال آماده سازی نهایی این آیین نامه ها برای ارائه در شورای سازمان خدمت دکتر میرزاده جهت بررسی و تصویب هستیم.


تا چندی پیش در دانشگاه آزاد اسلامی معاونتی تحت عنوان معاونت سما داشته ایم و به بدنه دانشگاه وصل بودیم، اینکه کار ما از این به بعد به چه نحو خواهد بود و در استان ها به چه صورت عمل خواهیم نمود منوط به تصمیم گیری و توافقات ریاست عالیه دانشگاه است.


ما از روسای واحدها و معاونین سما در جریان این دوره انتقال و تحولات انتظار داریم که نهایت همکاری را با یکدیگر داشته باشند چراکه زمینه های مشترکی میان سما و دانشگاه آزاد در حوزه های گوناگون وجود دارد. از جمله مباحث مالی، املاک و.... . مجموعه سما و دانشگاه آزاد به یکدیگر وصل است، بنابراین انتظار می رود همکاری میان دو مجموعه سما و دانشگاه آزاد اسلامی کما فی السابق محکم و خدشه ناپذیر باشد.


مسائل مربوط به حوزه آموزش و پرورش همچون ثبت نام، تدریس و ... بسیار حساس بوده و همانند حوزه دانشگاهی نیست و تفاوت های عمده ای دارند پس مجموع این عوامل نشان دهنده این امر است که باید تعاملات میان سما و دانشگاه آزاد وجود داشته باشد تا ما بتوانیم گام های بعدی را استوارتر برداریم.


* ارزیابی شما درخصوص چگونگی انجام ماموریت های محوله مجموعه سما چیست؟


- بزرگترین ماموریت ما عمل به اساسنامه است. در بطن این اساسنامه تمام آنچه که برای ما مهم و ارزشمند است و رسالت اصلی ما از آمدن به سما بوده، آورده شده است. از اینرو بسیار در تلاشیم که فعالیت های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی ما از این به بعد همسو با دانشگاه آزاد اسلامی رنگ و بوی جدید به خود بگیرد.


با توجه به تحولات جمعیتی جامعه لازم است که ما نیز مدارس خود را گسترش دهیم، به خصوص ما که داعیه دار حرکت در مسیر فرهنگ ناب شیعی هستیم. اینک زمان آن رسیده که همنوا با تحولات جمعیتی مدارس خود را در مقطع پیش دبستانی و دبستان افزایش دهیم.


گرچه شعار ما از ابتدای ورود به سما مهارت محوری بوده است اما امروزه تعداد هنرستان های فنی، هنرستان های هنری و مهارتی ما کافی نیست، سازمان سما دارای پتانسیل های خوبی در تمامی شهرها است، بنابراین توانایی تاسیس آموزشگاه های آزاد را نیز دارد.


در زمینه کاردانی های ناپیوسته قدم برداشته و مصوبه هیات رئیسه دانشگاه آزاد را گرفتیم، کاردانی های پیوسته در حال ادامه راه خود هستند به دوره های پودمانی نیز ورود پیدا کردیم اما در تک تک این موارد هنوز اقدام خاصی صورت نپذیرفته است. گرچه با حمایت ها و الطاف دکتر میرزاده مسیر پیش روی ما در تبدیل شدن سما به مرکز مهارت محوری دانشگاه آزاد هموار گشته است اما اقدام عملی هنوز در این زمینه محقق نشده است.








آموزش از راه دور، آموزش های کوتاه مدت برون سازمانی و درون سازمانی، تحول در حوزه پژوهش و انتشارات سما، راه اندازی مجلات علمی و پژوهشی، عضویت در مجامع مهم علمی- آموزشی داخلی و خارجی از جمله مواردی است که باید در آینده نزدیک عملیاتی شود

این بسیار حائز اهمیت است که ما بتوانیم این امنیت خاطر را برای خانواده ها فراهم کنیم که با 2 سال تحصیل فرزندانشان در آموزشکده های سما می توانند شغل مناسبی بیابند و تشکیل خانواده دهند. علی رغم وجود مراکزی همچون دانشگاه جامع علمی و کاربردی و سازمان فنی و حرفه ای، ما باید در این میان وظیفه خود را به نحو کامل انجام دهیم.


در خصوص مدارس دو زبانه، مدارس IB، مدارس تخصصی ورزش و هوشمند سازی مدارس... ما حرکت را با جدیت آغاز کردیم اما موانع بیشماری بر سر راه ما قرار داشت ولی در شرایط فعلی می بایست با جدیت بیشتری به سوی اهداف عالیه سازمان حرکت کنیم.


آموزش از راه دور، آموزش های کوتاه مدت برون سازمانی و درون سازمانی، تحول در حوزه پژوهش و انتشارات سما، راه اندازی مجلات علمی و پژوهشی، عضویت در مجامع مهم علمی- آموزشی داخلی و خارجی از جمله مواردی است که باید در آینده نزدیک عملیاتی شود که تحقق تمامی این موارد عزم دوستان را بیش از پیش می طلبد، به یقین با اتفاق مبارک و فرخنده طرح تجمیع2 در دانشگاه آزاد اسلامی ما نیز می توانیم بسیاری از این موارد را بیش از گذشته به عمل در آوریم، همچنین در حوزه ستادی و صف چابک سازی، تغییر در شیوه ها و چینش سازمانی و... ازجمله مواردی است که باید بر اساس ساز و کارهایی که در شورای سازمان به تصویب می رسد عملی شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته