دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر / 36

عزیزخانی: حضور هدیه تهرانی واجب بود

فائزه عزیزخانی گفت: «در این فیلم هدیه تهرانی پس از چند سال دوری از سینما با حضور کوتاهی دوباره به سینما برگشته است. حضور هدیه تهرانی هم مانند همه بخش‌های دیگر فیلمنامه واجب بود و امکان حذف نداشت.»
کد خبر : 2498

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «روز مبادا» با حضور فائزه عزیزخانی کارگردان، نگار اسکندرفر تهیه‌کننده، پرویز آبنار صداگذار، میرشجاع گراکویی صدابردار، شیرین آقارضاکاشی و وحید عزیزخانی بازیگر برگزار شد.


در ابتدای این نشست، فائزه عزیزخانی کارگردان «روز مبادا» عنوان کرد: «ایده فیلم سینمایی «روز مبادا» به صورت یک داستان کوتاه دو صفحه‌ای شکل گرفت. داستان این فیلم جزو قصه‌های کوتاهی بود که در مجموعه داستان‌هایم نوشته بودم و از همان ابتدا باور داشتم که می‌تواند فیلمنامه خوبی شود، به همین دلیل آن را ساختم.»


وی درباره ضرورت حضور کوتاه هدیه تهرانی در این فیلم گفت: «در این فیلم هدیه تهرانی پس از چند سال دوری از سینما با حضور کوتاهی دوباره به سینما برگشته است. حضور هدیه تهرانی هم مانند همه بخش‌های دیگر فیلمنامه واجب بود و امکان حذف نداشت.»


این کارگردان جوان درباره قسمت‌های مستندگونه «روز مبادا» توضیح داد: «اساسا زمانی که قصه‌ای در فیلم روایت می شود، مستند بودن آن محال است. اما گاهی شخصیت مادر در فیلم کلماتی را اضافه می کرد و این اتفاق، منحصر به حضور یک نابازیگر است که در فیلم من نیز به وجود آمد.»


عزیزخانی گفت: «بخش فوت پدر جزء فیلمنامه نبود، اما زمانی که در مرحله تدوین بودم متوجه شدم که نمی‌توانم از این واقعیت صرف نظر کنم. بنابراین انتخاب کردم که پایان قصه را با واقعیت زندگی‌ام که نبود پدر است، گره بزنم.»


وی خاطرنشان کرد: «من از شاگردان کارگاه‌های عباس کیارستمی بودم و مسلماً از خیلی‌ها الهام گرفته‌ام که شاید عمده اسامی یادم نباشد، اما کارهای علیرضا داوونژاد را دوست دارم و بیشتر از او الهام می‌گیرم.»


کارگردان فیلم سینمایی «روز مبادا» درباره دیالوگ های این فیلم بیان کرد: «دیالوگ‌ها بداهه نبود. در نگارش فیلمنامه از ادبیات مادرم وام گرفته بودم به همین دلیل این فضا برای مادر غریبه نبود.»


نگار اسکندرفر تهیه‌کننده این فیلم نیز بیان کرد: «فائزه عزیزخانی از هنرجویان کارگاه‌های آموزشی عباس کیارستمی بود و از ابتدا هم در چنین فضاهایی فیلم کوتاه می‌ساخت. کار او را دیده و قبول داشتم. با شناختی که از عزیزخانی داشتم، زمانی که فیلمنامه «روز مبادا» را خواندم قبول کردم که تهیه‌کنندگی آن را بر عهده بگیرم.»


وی افزود: «فیلم‌های فائزه بیشتر در محیط خانه و به صورت رئال ساخته می‌شود. وقتی فیلمنامه جدیدش را آماده کرد، آقای کیارستمی گفت که برای ساخت آن اقدام کنم.»


وی به دغدغه خود در حوزه تهیه‌کنندگی اشاره کرد و گفت: «هدف و دغدغه‌ام آموزش است و قبل از اینکه به تهیه‌کنندگی سینما فکر کنم، در تئاتر تهیه‌کننده بودم. دوست دارم کسانی که به موسسه‌ام می‌آیند، شناخته شوند در نتیجه از آن ها حمایت می‌کنم.»


در ادامه شیرین آقارضاکاشی که جلوی دوربین دخترش بازی کرده بود، درباره حضورش در «روز مبادا» توضیح داد: «تجربه‌ی زیادی در بازیگری ندارم، اما در این سال‌ها در کنار دخترم بودم و در فیلم‌های کوتاهی که ساخته است، بازی کرده‌ام.»


وی ادامه داد: «آرزو داشتم که فائزه اولین فیلم بلندش را بسازد تا بتوانم آن را ببینم و این آرزو با فیلم «روزمبادا» محقق شد.»


این بازیگر افزود: «فیلم بازی کردن سختی‌های خودش را دارد اما زیبایی‌ها و لذت‌های خودش را هم به همراه دارد. ضمن آنکه تلاش‌های همه دست‌اندرکاران یک فیلم است که آن را به نتیجه می‌رساند.»


وحید عزیزخانی، دیگر بازیگر این فیلم که برادر فائزه عزیزخانی است، با اشاره به اینکه پیش از این در فیلم‌های کوتاه این کارگردان بازی کرده است، گفت: «با تجربه‌ای که از کارهای قبلی و شناختی که از خواهرم داشتم، جلوی دوربین فیلم بلندش هم رفتم.»


پرویز آبنار صداگذار فیلم سینمایی «روز مبادا» با اشاره به اینکه فیلم را بعد از فیلمبرداری دیده است، گفت: «خیلی اتفاقی این فیلم را بعد از فیلمبرداری با یکی از دوستان دیدم و به دعوت خانم عزیزخانی روی آن کارکردم.»


آبنار اشاره کرد: «فیلمی مانند «روز مبادا» ندیده‌ام که به خوبی بتواند مرز بین واقعیت و تخیل را نشان دهد؛ مگر فیلم «زندگی و دیگر هیچ» به کارگردانی عباس کیارستمی.»


میرشجاع گراکویی صدابردار این اثر سینمایی هم درباره شیوه صدابرداری این فیلم توضیح داد: «در «روز مبادا» تعداد شخصیت‌ها زیاد بود، میزانسن و دکوپاژ خاصی نداشتیم و با دوربین روی دست فیلمبرداری کردیم.»


وی یادآور شد: «در این فیلم بازیگرهایی داشتیم که خیلی حرفه‌ای نبودند و زندگی خودشان را بازی می‌کردند و ما هم لحظات زندگی واقعی آن ها را ثبت می‌کردیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب