دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آنا بخوانید؛

گزارش عملکرد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با هدف کمک‌رسانی به دولت و طی تفاهمنامه‌ای با بنیاد مسکن و به عنوان مجموعه تخصصی، پروژه ساخت اسکان موقت پس از زلزله در کرمانشاه را برعهده گرفت.
کد خبر : 249774

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بعد از جنگ تحمیلی با رسالت پاسداری از انقلاب اسلامی و محور قراردادن روحیه جهادی، سلامت نفس و صداقت با رویکرد اقتصاد مقاومتی و در راستای سند چشم انداز 20ساله کشور و رسیدن به اهداف افق ایران 1404، به عنوان مجموعه‌ای تخصصی مجرب، زبده و توانمند که تجربه هشت سال مقاومت را در کارنامه خود داشت، وارد عرصه اقتصادی کشور شد و با بهره‌گیری از نیروی انسانی متعهد و مجرب، و برخورداری از حجم بالای امکانات، تجهیزات، ماشین آلات تخصصی، پیشرفته و منحصر به فرد، توانمندی خود را در اجرای پروژه‌های ملی در رشته و گرایش‌های مختلف از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، صنعت و معدن، خطوط انتقال گاز، راه و باند، ساخت بنادر، سد و سازه‌های دریایی،‌ قابلیت خود را در اجرای پروژه‌های عظیم به منصه ظهور گذاشت و به قطب بزرگ سازندگی کشور مبدل شد.


قرارگاه خاتم الانبیا همچنین به عنوان بازوی توانمند در امور اجرایی کشور همواره یاور دولت‌ها بوده و در تنگناها به کمک مسئولان شتافته است. ایجاد شغل برای 200 هزار نفر به طور مستقیم به واسطه فعالیت‌های قرارگاه خاتم(ص) آن هم در شرایطی که بیکاری بزرگ‌ترین مشکل کشور است خود شاهدی بر این مدعاست. کمک به تأمین امنیت در کشور به ویژه استان‌های مرزی با حضور در این مناطق و اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی نیز از جمله فعالیت‌های این قرارگاه است.


همچنین در ‌ماده 10 اساسنامه سپاه مصوب سال 61، مشارکت در عملیات امدادی به هنگام بروز بلایا و حوادث و انجام خدمات امدادی، آموزشی، تولیدی و جهاد سازندگی به درخواست‌ دولت و با رعایت کامل موازین عدل اسلامی در وظایف و مأموریت‌های این ارگان تعریف شده است. حضور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در کرمانشاه بعد از زلزله 21 آبان 1396 که با بزرگی 7.3 ریشتر در مرز ایران و عراق به وقوع پیوست و شهرهای مرزی این استان را با خسارات زیادی مواجه کرد؛ نیز یکی از مأموریت‌هایی بود که در همین راستا به این قرارگاه محول شد.


با حضور مقام معظم رهبری در منطقه زلزله‌زده و دستوراتی که در راستای اهتمام جدی دستگاه‌ها و نهادها برای بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه و کاهش آلام هموطنان آسیب دیده از زلزله، صادر فرمودند، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا طی نشستی مشترک با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تسریع در عملیات تخریب و آواربرداری واحدهای آسیب دیده، تامین مصالح، کمک به حمل مصالح و همکاری در تامین اسکان و سرپناه موقت را برعهده گرفت و با این دستور کار از روز پنجم آذر وظیفه تأمین اسکان موقت مردم در مناطق زلزله زده را آغاز کرد.


کمک به زلزله زدگان در ساعات طلایی


نورالله صدرا «معاون هماهنگ کننده گروه تخصصی کربلا» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی و امنیتی گروه سیاسی خبرگزاری آنا در تشریح فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در مناطق زلزله زده اظهارداشت: نیروهای قرارگاه در زمان وقوع زلزله در منطقه حضور داشتند و پروژه‌های ما در کانون زلزله بود. به همین دلیل بلافاصله به دستور فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا و فرمانده کل سپاه با تمام توان وارد کار شدیم.


وی افزود: بعد از دو ساعت موسسات «اروندان» و «حرا» با نیروی کار مجرب و ماشین‌آلاتی که در اختیار داشتند؛ وارد عمل شدند و کار امدادرسانی را در ساعات طلایی استارت زدند و توانستند برای کمک رسانی اولیه و خارج کردن مصدومان به سرعت در شهرهای سرپل در مناطق دشت ذهاب و ثلاث باباجانی، قصر شیرین، دالاهو، گیلان‌غرب وارد عمل شوند و با همکاری دوستان در سپاه نبی‌اکرم استان کرمانشاه بالغ بر هزار نفر مصدوم را زنده از زیر آوار خارج کنند.


صدرا با بیان اینکه حدود 400 شهر و روستا دچار آسیب 70 تا صددرصدی شده بودند، تصریح کرد: در روستاها چون بحث تلفات دام‌های عشایر نیز مطرح بود توانستیم به سرعت گندزدایی را آغاز کرده و دام‌های از بین رفته را خارج کنیم و با شیوه‌های بهداشتی آنها را گندزدایی کردیم.


معاون هماهنگ کننده گروه تخصصی کربلا تاکید کرد: برای اینکه کارگاه‌های ما از منطقه ثلاث تا قصر شیرین و نفت شهر مستقر بود، توانستیم در روزهای اول بین 20 تا 25 هزار پرس غذای گرم میان آسیب دیدگان توزیع کنیم. همزمان هم چادرهای اهدایی سازمان‌های خودمان و در کنارش اهدایی را به سرعت در اختیار مردم بی‌سرپناه قرار دهیم. همچنین توزیع حدود 6 هزار تخته پتو، آب، لوازم بهداشتی هم در دستور کار قرار گرفت.


مشکلات ساخت کانکس در منطقه آسیب دیده


این مقام مسئول با اشاره به اینکه همزمان با حضور مقام معظم رهبری در مناطق زلزله‌زده توانستیم تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت 8 هزار کانکس را با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد کنیم‌ و از همان روز هم استارت استقرار کانکس‌ها زده شد، گفت: تهیه کانکس ساخته شده از تهران و ارسال آنها به منطقه نیازمند بکارگیری چهار هزار کامیون بود و در آن شرایط و ترافیکی که با توجه به سیل کمک‌های مردمی در جاده‌های منطقه وجود داشت، ممکن نبود. این در حالی بود که ما باید در یک بازه دو ماهه که بعد با قولی که به رهبر معظم انقلاب دادیم آن را به 45 روز تقلیل دادیم، این کار را به اتمام می‌رساندیم.


وی اضافه کرد: با تهیه متریال سه کارگاه در تهران و چهارکارگاه در منطقه راه‌اندازی و تولید و مونتاژ کانکس‌ها را از همانجا شروع کردیم. این کانکس‌ها به دلیل عرض و هندسه‌ای که داشت به هیچ وجه با کامیون قابل حمل نبود؛ بنابراین با توجه به اهمیت سرعت در کار باید هم فریم و هم پنل کانکس را تهیه می‌کردیم که اینها در تهران آماده و به سوی منطقه گسیل می‌شد. به این صورت ما روزانه بین 300 تا 400 کانکس را در تهران تولید و به صورت پک و کاملا منفک از یکدیگر به روستاهایی که از طرف بنیاد مسکن برای ما هدفگذاری شده بود می‌فرستادیم و مونتاژ و نصب آن را در منطقه انجام می‌دادیم.


صدرا با اشاره به اینکه ما ابتدا برای جلوگیری از ورود آب و حیوانات فوندیشنی حدود 5×5 با ارتفاع 50 سانتیمتر را برای نصب کانکس‌ها با بتن تعبیه کردیم که این کار باید با سرعت بسیار بالا انجام می‌شد تا بتواند برای نصب فریم 4×4 کانکس‌ها آماده باشد، اظهارداشت: این کار با همکاری 10 گروه از سپاه‌های استانی و قرارگاه خاتم الانبیا توانست به تولید روزانه 300 تا 350 کانکس هم برسد که توانستیم تا قبل از تاریخ انقضای 45 روزه اینها را تحویل دهیم.


هماهنگی‌های شفاهی میان قرارگاه و بنیاد مسکن برای تسهیل در کار


معاون هماهنگ کننده گروه تخصصی کربلا خاطرنشان کرد: طبق تفاهمنامه قرار بود کانکس‌های آماده شده، تحویل بنیاد مسکن شود، اما به دلیل اینکه مردم در عسر و حرج بودند با یک هماهنگی شفاهی بلافاصله اینها را در اختیار مردم می‌گذاشتیم. یعنی اگر ما در پایان روز دهم چهار هزار کانکس آماده داشتیم، مردم در حداقل 350 تای آن ساکن شده بودند و اینگونه نبود که به مردم بگوییم صبر کنید پروژه تمام شود و 8 هزارتا را تحویل بنیاد مسکن دهیم! این سرعت خیلی بالا بود. به دلیل مشکلاتی که در منطقه وجود داشت و مردم در سرما و سختی بودند، بنیاد در روزهای آخر تعداد این کانکس‌ها را اضافه کرد و تعداد آنها را به 8 هزار و 100 رساند.


وی تصریح کرد: البته زمانی که آمار کانکس‌های تحویل داده شده را می‌گرفتیم مشخص شد علاوه بر این هشت هزار و 100 تا، کانکس‌های دیگری هم خارج از برنامه به مردم داده شده بود که مجموع آن را به 8 هزار و 300 می‌رساند.


صدرا با تاکید بر اینکه ما توانستیم ساخت سکو، ساخت و مونتاژ فریم، در و پنجره کانکس‌ها و آب بندی آنها را کمتر از 45 روز انجام داده و آنها را تحویل دهیم، درباره خصوصیات کانکس‌های تحویل شده، گفت: مقاومت در مقابل سرعت بادهای 90 تا 120 کیلومتر در ساعت یکی از خصوصیات این کانکس‌هاست که مردم عملا می‌توانند تا فراهم شدن زمینه اسکان دائم از اینها استفاده کنند.


ایجاد شغل در منطقه زلزله زده همزمان با تهیه اسکان موقت


معاون هماهنگ کننده گروه تخصصی کربلا درباره هزینه ساخت این کانکس‌ها نیز بیان داشت: 13 گروه از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در منطقه حضور داشتند که به طور متوسط که در هر گروه بین 250 تا 300 نصاب و سازنده داشتیم که مجموع اینها حدود 4 هزار نفر نیروی کار می‌شود. البته با تدبیری که اندیشیده شد، تعدادی هم کارگر ساده از مردم منطقه استخدام کردیم و حقوق و مزایای آنان را دادیم که به نحوی هم کار ساخت کانکس‌ها سرعت بگیرد و هم مردانی که در شرایط بیکاری منطقه به لحاظ مالی دچار مشکل بودند، را تأمین مالی کنیم تا مرهمی بر آلام دوستان باشد.


وی اضافه کرد: با اینکه کارگر ساده نیاز نداشتیم بین 20 تا 25 درصد نیروی کارمان را از مردم منطقه گرفتیم و این تدبیری بود که به اطلاع مسئولان عالی رتبه نظام هم رسید و موجب خوشحالی آنان شد.


صدرا درباره کمک‌های نقدی دولت برای اسکان موقت زلزله زدگان اظهارداشت: قرارگاه خاتم کار را با مقدار اندکی پیش پرداخت دولت آغاز کرد، اما برای هر کانکس بین 4 تا 4.5 میلیون تومان و گاهی به دلیل وضعیت هندسی منطقه و صعب‌العبور بودن تا 5 میلیون تومان هم روی مبلغی که دولت تقبل کرده بود، گذاشت. یعنی اگر با دولت هفت میلیون تفاهم نامه امضا کرده بودیم، بین 4 تا 5 میلیون تومان بسته به نوع کار در منطقه هزینه کردیم.


معاون هماهنگ کننده گروه تخصصی کربلا با تاکید بر سختی کار در مناطق صعب‌العبور خاطرنشان کرد: در منطقه دالاهو و گیلان غرب جاهایی بود که حتی وانت هم از شیب تند آن بالا نمی‌رفت و ما با نفرات وسایل را به ارتفاعات می‌بردیم و نصب می‌کردیم که اینها مقداری هزینه‌ها را بالا برد. ما این زحمات را به جان خریدیم و قبل از اینکه بارندگی‌ها در منطقه شدت پیدا کند، برای مردم سرپناه درست کردیم.


این مقام مسئول در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا درباره ادامه کار این قرارگاه در منطقه کرمانشاه گفت: تا زمانی که منطقه به ثبات کامل برسد در اینجا حضور داریم و بحث ساخت تجهیزات بهداشتی مانند حمام و ادامه آواربرداری‌ها و ساخت و ترمیم راه‌های تخریب شده را دنبال می‌کنیم.


*محمد حسین آزادبخت


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته