دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پاسخ بنیاد رودکی به بیانیه کانون کارگردانان خانه تئاتر: شرط ما حفظ حداقل شأن تالار وحدت است

بنیاد رودکی در پاسخ به بیانیه منتشر شده از سوی کانون کارگردانان خانه تئاتر، جوابیه ای منتشر کرد.
کد خبر : 24915

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، در پی انتشار بیانیه کانون کارگردانان خانه تئاتر، بنیاد رودکی جوابیه منتشر کرد که به این شرح است:


«بدون شک، همان‏طور که در مصوبه شورای‏عالی انقلاب فرهنگی آمده است تئاتر مقوم فرهنگ و بسترساز ارتقای فرهنگ عمومی جامعه بوده و توجه به این امر جزو اولویت‏‌های بنیاد رودکی و بخش‏‌های زیر مجموعه آن است.


از آن‏جایی که تئاتر تلاشی در راستای تجلی آرمان‏‌های اخلاقی و ارزش ‏های والای انسانی است و از ابتدای تاریخ تاکنون رسالت نقد آسیب‏‌های اجتماعی و مقابله با بداخلاقی‏‌ها و بدطینتی‏‌ها را بر عهده داشته است، بنیاد رودکی، آن‏چه در بیانیه کانون کارگردانان خانه تئاتر آمده است را درد دلی مشفقانه و دلسوزانه می‏‌داند که قابل تأمل و مُداقه است. اما برای شفاف‏‌سازی وضعیت موجود بهتر است که از چند منظر مورد بررسی قرار گیرد.


نخست این که بنیاد رودکی با این باور که هنر نمایش، هنر فاخر و عرصه فعالیت فرهیختگان است و با حضور پرشور مخاطبان معنا می‏‌یابد، در سیاست‏‌های کلان خود به هیچ‏وجه به دنبال کسب درآمد یا فروش بیش‏تر در این حوزه نبوده است اما در مشورت با کارشناسان حوزه تئاتر، اهالی صنف و اقتصادانان برجسته، مسئله‏ جدی و مهم «اقتصاد تئاتر و مدیریت منطقی هزینه‏‌ها» را همواره در دستور کار داشته است، چرا که امروزه تأمین منابع مالیِ تولید یک اثر و از سوی دیگر هزینه‏‌های جاری حفظ و نگهداری تالارها جزو دغدغه‏‌های جدی گروه‏‌های نمایشی و مدیران فرهنگی است.


با همین رویکرد، حمایت و پشتیبانی از پیشکسوتان باسابقه و دارای حسن شهرت هنری در کنار توجه به جوان‏‌های خلاق و با انگیزه مهم‏ترین دغدغه‏ بنیاد رودکی است. لذا طی دو سال گذشته این بنیاد همیشه به عنوان همراه و حامی در کنار هنرمندان معتبری چون آقایان هادی مرزبان، بهمن فرمان‏‌آرا، محمد رحمانیان، حمیدرضا نعیمی، خانم پری صابری و... در تالار وحدت بوده و توجه ویژه‌‏ای نیز به نسل جدید همچون کوروش زارعی، افسانه ماهیان، رضا ثروتی، آروند دشت‏آرای، یاسر خاسب، ابراهیم پشت‏‌کوهی، ایمان اسکندری، مرتضی میرمنتظمی، مهدی شجاعی و ... داشته است. البته تشخیص و تببین این نکته که چرا برخی از این آثار علیرغم حمایت‏‌های لازم با شکست در جلب نظر منتقدان و جذب مخاطبان مواجه هستند نیازمند یک تحلیل کامل جامعه‏‌شناختی است.


تالار وحدت در طی برنامه‌‏های زمان‏بندی خود در زمینه تئاتر، با فضاهای خالی مواجه می‏‌شود که بسیار کم‏تر از زمان‏‌های متعارف (45 تا 60 اجرا و...) است که گروه‏‌های حرفه‏‌ای معمولاً امکان و تمایلی به اجرا در این مدت کوتاه ندارند، به همین دلیل درخواست‏‌های رسیده را که متناسب با همین فضای کاری هستند بررسی نموده و با شرط حفظ حداقلی شأن تالار مربوطه نسبت به اجرای اثر تصمیم‏‌گیری می‌‏نماید. نمایش مورد اشاره در این بیانیه نیز در همین قالب به روی صحنه رفته و قیمت بلیت آن نیز با توجه به بازه‏ زمانی، تعداد مخاطب و هزینه‏‌های گروه تعیین گردیده است.


نکته دیگری که به خوبی در بیانیه مذکور به آن اشاره شده است، فاصله‏ به وجود آمده بین هنرمندان و نهادهای صنفی این حوزه با بخش‌‏های اجرایی و تصمیم‏‌گیر است، لذا بنیاد رودکی با اذعان به همین مشکل آمادگی دارد تا در کمیته‏‌های تخصصی با مشارکت انجمن‌‏های صنفی مربوطه نسبت به بهینه‏‌سازی وضعیت موجود اقدام نماید.


در همین راستا و با توجه به ضرورت‏ نگاه کارشناسی در حوزه مدیریت تئاتر، بنیاد رودکی مدیریت جامعی در حوزه تئاتر ایجاد نموده تا بتواند با آسیب‏‌شناسی گذشته نسبت به تدوین برنامه جامعی در بخش‌‏های اجرایی و علمی پژوهشی اقدام نماید که جزییات این برنامه‌‏ها متعاقباً اعلام خواهد شد، که صد البته این مهم با همکاری و مشارکت اهالی تئاتر و نهادهای صنفی مرتبط اثربخش‌‏تر خواهد بود.


در انتها یادآور می‏‌شود بنیاد رودکی به عنوان مجموعه‏‌ای که رسالت خود را ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه و هنر والای تئاتر و خدمت‌‏رسانی هرچه بیش‏تر به هنرمندان این رشته می‌‏داند، دست یاری به سوی همه‏ فرهیختگان دراز می‌‏نماید، باشد که با هماهنگی و همدلی مشکلات موجود یکی پس از دیگری مرتفع گردیده و تئاتر کشور به بالندگی خود بیش‏ از پیش ادامه دهد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته