ساخت دستگاه شبیهساز حرکتی در فرآیند آموزش پرتودرمانی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر علیرضا سیف زاده استاد راهنما و از مخترعان دستگاه شبیهساز گفت: «کاربرد و گسترش تجهیزات الکترونیکی برای آموزش دانشجویان به وسیله تکنولوژی شبیهسازی واقعیت مجازی هدف اصلی این تحقیق است.»
سیف زاده افزود: «آنچه هدف اصلی در ساخت این دستگاه است، استفاده از تجهیزات الکترونیکی و محیط شبیهسازی و گرافیکی برای کمک به آموزش دانشجویان مهندسی پزشکی و پیراپزشکی است. مشکل استفاده از بیماران در فرایند آموزش یکی از معضلات اساسی در فرایند آموزشی رشتههای مهندسی پزشکی و پیراپزشکی است که با ترکیب واقعیت مجازی و سختافزارهای الکترونیکی میتوان این معضل را برطرف و در نحوه آموزش تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی ادامه داد: «نرمافزار مورد استفاده در طراحی و شبیهسازی محیط مجازی موتور مخصوص UNITY است که به عنوان یک موتور در بین انجینهای گرافیکی برای ساخت بازی وشبیهسازی استفاده میشود.»
سیف زاده با بیان اینکه این موتور دارای هوش مصنوعی است که میتواند در ساخت محیط شبیهسازی شده و برخورد فرد با اشیا و افراد در محیط شبیهسازی بسیار کاربردی است، اظهار کرد: «پس از ساخت محیط شبیهسازی شده مدنظر با استفاده از نرمافزار یونیتی و برنامهنویسی در این محیط که میتوان به زبانهای جاوا و سیشارپ نوشت و دادن هوش مصنوعی به اشیاء موجود در محیط شبیهسازی شده این امکان فراهم میشود تا کاربر بتواند آموزشهای لازم در فرایند پرتو درمانی اعم از شناخت دستگاه و یا نحوه برخورد اشعه به تومور و یا مکانیزم کار دستگاه را آموزش ببیند.»
این مخترع دستگاه شبیهساز خاطرنشان کرد: «پس از طراحی و ساخت سامانه آموزشی (شبیه ساز) برای اثبات کارایی دستگاه و ارزیابی بازدهی آن در فرایند آموزش، این سامانه مورد ارزیابی عملی قرار گرفت و نتایج بررسی اولیه طرح مورد استقبال واقع شد.»
وی تصریح کرد: «محیط شبیهسازها بهعلت جذابیت گرافیکی بسیار مؤثر و بازخورد استاد و دانشجو نسبت به نوع تجهیزات مناسب است و روند آموزشی با این روش بسیار کاربردی تر از روش سنتی است و با حمایتهای مادی و معنوی از این دستگاه شاهد خدمات خوبی به دانشجویان در سراسر کشور خواهیم بود.»
انتهای پیام/