تهیه حاملهای نانودارویی در دستور کار پژوهشگر برتر واحد بابل
گروه واحدهای دانشگاه آزاد خبرگزاری آنا_ عباس ولیپور افروزی؛ دکتر حسن قاسم نژاد بصرا عضو هیات علمی تمام وقت و مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل دوره کارشناسی خود را در دانشگاه مازندران و ارشد و دکتری تخصصی را در دانشگاه بوعلی سینا همدان گذرانده و 1386 به مرتبه استادیاری و سال 1394 به مرتبه دانشیاری نائل شد.
قاسم نژاد بصرا تاکنون 45 مقاله خارجی ISI با درجه WOS و 25 مقاله در همایش های ملی و بین الملی داخلی و خارج از کشور در زمینه سنتز ترکیبات دارویی به چاپ رسانده است و در 15 طرح پژوهشی با هدف کاربردی به عنوان مجری با دانشگاه همکاری کرده و آنها را با موفقیت انجام داده است.
گفتوگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با حسن قاسم نژاد بصرا پژوهشگر برتر، عضو هیات علمی تمام وقت و مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل را در زیر میخوانیم:
در دوران فعالیت های علمی و پژوهشی تاکنون چند مرتبه پژوهشگر برتر شده اید؟
تاکنون 5 بار به عنوان پژوهشگر برتر از سوی کمیته تخصصی و علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد و استان برگزیده شده ام که شامل پژوهشگر برتر سال 1387 دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، پژوهشگر برتر سال 1388 دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، پژوهشگر برتر سال 1390 دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، پژوهشگر برتر بسیج در سال 1394 دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، پژوهشگر برتر سال 1396 دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل و پژوهشگر برتر سال 1396 دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران است.
در آینده چه ایده و برنامه پژوهشی دارید؟
با توجه به تخصص این جانب در تهیه ترکیبات دارویی و نانوذرات، یکی از برنامه ها آینده تهیه حاملهای نانودارویی است. حامل های نانویی با تغییر خصوصیات فارماکوکینتیک دارو باعث بهبود عملکرد دارو و کاهش عوارض جابنی آن می شوند. در ساخت نانوذرات به منظور انتقال داروها، از مواد مختلفی مانند پلیمرها، ذرات فلزی، لیپیدها و ... استفاده می شود که بسته به روش تولید آنها می توان شکل و اندازه متفاوتی از ذرات را تولید کرد.
سیستم های دارورسانی مبتنی بر حامل های نانویی اکنون به بازار دارویی جهان وارد شده اند و استفاده از آنها در دارورسانی روز به روز رو به افزایش است. دورنمای آتی تحقیقات بر توسعه نانوذرات دارویی با عملکرد چندگانه مثلا ذرات با قابلیت دارورسانی هدفمند و همزمان تصویربرداری قرار دارد.
جایگاه پژوهش در جامعه را چگونه ارزیابی می کنید؟
نوع و سطح فعالیتهای پژوهشی یکی از شاخصهای اصلی توسعه و پیشرفت محسوب میشود. موفقیت در تمام فعالیتهای مربوط به توسعه صنایع، کشاورزی، خدمات و... به گونهای به گسترش فعالیتهای پژوهشی بستگی دارد. در واقع پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار میآید. اگر پژوهشی نشود، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود.
متاسفانه در ایران، فرهنگ پژوهش برخلاف فرهنگ آموزش، گسترش نیافته و نهادینه نشده است. اما فارغ از این نقاط ضعف در زمینه مسائل پژوهشی، آنچه در این بحث حائز اهمیت است، استفاده مفید و موثر از ظرفیتهای موجود تحقیقاتی کشور به منظور انجام اقدامات مدبرانه در بهبود تولید ملی در کشور است.
اگر یک تولیدکننده خرد یا کلان در آغاز یا ادامه فرآیند تولید خود، از همین ظرفیتهای پژوهشی موجود استفاده کرده و تصمیمات خود را بر پایه نتایج حاصل از کارهای پژوهشی قرار دهد، اگر مسئولان حوزه اعتباری بانکها، پیش از اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان، هدایت منابع مالی خود را منوط به نتایج کار پژوهشگران در پایش و ارزیابی مستمر صنایع و تولیدات مرتبط با آن بانک کنند، اگر مسئولان وزارتخانههای «جهاد کشاورزی»، «صنعت، معدن و تجارت»، «کار و امور اجتماعی» تصمیمات مربوط به نحوه بهکارگیری عوامل تولید موجود (کار، سرمایه و...) را مبتنی برعملیات پژوهشی اتخاذ کنند، آنگاه با فرض تامین سایر الزامات مربوط به ارتقای تولید ملی، نتایج مطلوبی حاصل خواهد شد؛ بنابراین تولید ملی، اهداف والای خود را لمس خواهد کرد.
انتظارات شما از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی چیست.؟
همانگونه که میدانیم پژوهش، فعالیتی است دقیق، منظم و منطقی برای کشف حقایق، دستیابی به دانش نو، حل مسائل و تصمیمگیریهای درست. با توجه به آمار تعداد محققان دانشگاه آزاد اسلامی، سهم بودجه در نظر گرفته شده برای پژوهش، تعداد مراکز تحقیقاتی، همکاری های متقابل دانشگاه با صنعت، ارگان های دولتی و خصوصی و... در مقایسه با کشورهای توسعه یافته، نشان از لزوم تدبیر هرچه بیشتر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در این باره دارد.
و سخن آخر ...
امروزه ضرورت و اهمیت پژوهش بر هیچ کس پوشیده نیست. تا چند دهه پیش، پژوهش و روشهای آن به عنوان یک گرایش در رشتههای تحصیلی گوناگون مورد توجه پژوهشگران و اندیشمندان بود و آنان که شیفته پژوهش به معنای کشف حقایق و ارائه دانش نو بودند در دانشگاههای معتبر جهان این گرایش را فرا گرفتند.
با پیشرفت روزافزون این علم در دهههای اخیر، روشهای پژوهش پیشین پاسخگوی نیازهای فرهیختگان نبود. بنابراین روشهای پژوهش به یک رشته علمی با تعریف خاص خودنمایی کردند و دنیای پژوهش زیباییهای خود را هرچه بیشتر نمایان کرد.
انتهای پیام/