دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از سوی استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو؛

«تاریخ حدیث شیعه در سده‌های هشتم تا یازدهم هجری» تالیف شد

الیاس پوراکبر از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو یک جلد کتاب با عنوان «تاریخ حدیث شیعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری» تالیف کرد.
کد خبر : 24822

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کتاب «تاریخ حدیث شیعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری»از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث استان قم به چاپ رسیده است. کتاب حاضر که به صورت تفصیلى، تاریخ حدیث شیعه را در قرن‏‌هاى هشتم و نهم هجرى (مقاله اوّل) و نیز قرن‏‌هاى دهم و یازدهم هجرى (مقاله دوم) بررسى کرده است؛ در واقع، سومین مجلّد از مجموعه پنج جلدى تاریخ حدیث شیعه است که به یارى خدا به ‏تدریج به دست نشر سپرده خواهد شد.


در مقدمه و توضیح کتاب آمده است: مطالعه تاریخ حدیث، شرط لازم براى تحقیق صحیح در حوزه‌‏هاى مختلف علوم حدیث است، چرا که به هر حال، حدیث، یک پدیده تاریخى است که نمی‌‏توان بدون در نظر گرفتن مسیر تاریخی‌‏اش، در زوایاى آن، بحث دقیقى ارائه کرد. قطعاً مطالعه در سند حدیث یا متن آن و یا هر موضوع دیگرِ مرتبط با آن، به صورت موردى و بدون توجه به همه یا بخش‏هایى از تاریخ حدیث، تنها مطالعه‏‌اى ذهنى و انتزاعى خواهد بود و در موارد بسیارى، بیم آن وجود دارد که نتیجه این گونه مطالعات، به دور از واقعیت باشد.


از سوى دیگر، حدیث، به عنوان پدیده‏‌اى تاریخى، مورد هجوم شبهات تاریخى هم قرار گرفته است، شبهاتى که نمی‌‏توان آنها را بدون مطالعه تاریخ حدیث، پاسخ گفت.


به علاوه، اتصال حدیث به عصر معصوم و در امان ماندن آن از دستان تحریفگر پیدا و پنهان را باید با مطالعات تاریخى به اثبات رساند و بِدینگونه، پشتوانه علمى حدیث را شناخت و شناساند.


با توجه به این مجموعه ضرورت‏‌ها، گروه تاریخ حدیثِ «پژوهشکده علوم و معارف حدیث» بر آن شد تا مطالعه جامعى را در این موضوع، به انجام رسانَد. بر این اساس، مجموعه «تاریخ حدیث شیعه (از قرن اوّل تا عصر حاضر)» پی‌‏ریزى شد.


در این مجموعه، به ترتیب تاریخى، اطلاعات مربوط به حدیث شیعه را گرد آورده‌‏ایم. مباحثى که در هر دوره مورد بحث (یا در هر یک از مقالات) مورد توجه بوده‌‏اند، عبارت‏‌اند از: شرایط اجتماعى- فرهنگى، حوزه‌‏هاى علمى- جغرافیایى، عالمان حدیث پژوه، زمینه‌‏هاى فعالیت‏‌هاى حدیثى، گونه‌‏هاى نگارش‌‏هاى حدیثى، علوم حدیث، اجازات و مشایخ اجازه. معرّفى مهم‏ترین فعالیت‌‏هاى حدیثى هر عصر نیز از دیگر اطلاعات موجود در این مجموعه است.


عناوین مجلّدات این مجموعه، به قرار زیر است:


جلد اوّل. تاریخ حدیث شیعه از شکل‌‏گیرى تا پایان سده سوم هجرى‏


جلد دوم. تاریخ حدیث شیعه در سده‌‏هاى چهارم تا هفتم هجرى‏


جلد سوم. تاریخ حدیث شیعه در سده‏‌هاى هشتم تا یازدهم هجرى‏


جلد چهارم. تاریخ حدیث شیعه در سده‌‏هاى دوازدهم و سیزدهم هجرى‏


جلد پنجم. تاریخ حدیث شیعه از آغاز سده چهاردهم هجرى تا امروز.


پوراکبر علاوه بر تالیف کتاب دارای مقالات و فعالیت‌های علمی و پژوهشی متعددی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته