فرش چگونه بازارهای هدف صادراتی را از دست داد
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، هفتمین نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران به بحث و بررسی مسائل و مشکلات صادرات فرش دستباف اختصاص یافت.
این نشست با ارائه گزارشی از سوی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف آغاز شد؛ گزارشی که اوج و حضیض فرش ایرانی را در بازارهای جهانی نشان میداد و در نهایت به راهکارهایی برای احیای این صنعت و بازارهایهای آن منتهی میشد.
در ابتدای این نشست، محسن بهرامی ارض اقدس، با اشاره به اینکه در جلسات پیشین کمیسیون، وضعیت تولید و صادرات اقلام مهم صادراتی موردبررسی قرارگرفته است، گفت: در این نشست قصد داریم، وضعیت صادرات فرش را مورد واکاوی قرار دهیم؛ چراکه این کالا باوجودآنکه در شمار اقلام صادراتی سنتی محسوب میشود، صادراتش از 2.1 میلیارد دلار به حدود 300 میلیون دلار کاهشیافته است.
چهار ویژگی فرش دستباف ایرانی
پسازاین توضیحات، مرتضی میری، دبیر کارگروه فرش و صنایعدستی کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، طی گزارشی به تشریح وضعیت صادرات فرش دستباف موانع و مشکلات آن پرداخت. او بابیان اینکه فرش دستباف بهعنوان مهمترین و ماندگارترین هنر ملی ایرانیان، پدیدهای با سه بعد اصلی اقتصادی، فرهنگی- هنری و اجتماعی است، ادامه داد: اقتصاد، ایجاد اشتغال، ارزشافزوده بالا، قابلیت سرمایهگذاری و ارزآوری بالا چهار ویژگی مهم اقتصادی فرش دستباف هستند.
او توضیح داد: نکته بسیار حائز اهمیت در خصوص اشتغالزایی در حوزه فرش دستباف این است که این اشتغال نباید در مناطقی که قالیبافی سابقه تاریخی ندارد، ایجاد شود. این اشتباهی است که در ادوار پیشین انجام و تبدیل به یک اشتغال ناپایدار شده و پس از مدتی ازمیانرفته و سبب مهاجرات بیکاران به شهرها شده است. همچنین این شرایط به اصالت بافت آسیب جدی وارد میکند که سبب افت کیفی فرش ایرانی خواهد شد. بنابراین آنچه باید موردحمایت حاکمیت قرار گیرد حفظ و توسعه متوازن تولید و اشتغال فرش دستباف در مناطقی است که قالیبافی ریشه تاریخی دارد چراکه این مسیر هم از منظر اقتصادی و هم از منظر فرهنگی و اجتماعی و حفظ میراث ملی به صلاح نزدیکتر است.
میری در ادامه به مقایسه اشتغالزایی صنعت فرش و صنعت خودرو پرداخت و گفت: صنعت فرش حدود 2.5 میلیون شغل ایجاد کرده و میزان اشتغالزایی در صنعت خودرو، معادل 886 هزار نفر است. همچنین هزینه ایجاد هر یک شغل در صنعت فرش 10 میلیون تومان اما در صنعت خودرو دستکم 150 میلیون تومان است. درحالیکه میزان سرمایهگذاری دولت در صنعت خودرو، 90 درصد و در صنعت فرش صفر است.
او سپس با مقایسه این دو صنعت ازنظر میزان ارزآوری گفت: فرش دستباف در سال 1373 که بالاترین میزان ارزآوری آن رقم خورد، حدود دو میلیارد و 120 میلیون دلار صادرات داشت و در سال 1394 که مقارن با کمترین میزان ارزآوری آن بود، این رقم به 290 میلیون دلار رسید. اما بالاترین میزان ارزآوری صنعت خودرو تاکنون حدود 300 میلیون دلار بوده است.
میری با اشاره به وضعیت صادرات فرش در دو دهه گذشته ادامه داد: آمار و ارقام دو دهه گذشته نشان میدهد که صادرات فرش ایران در این مدت بهصورت مقطعی روندی پرفراز و فرود و بهصورت کلی روندی نزولی را طی کرده است. بالاترین رقم صادراتی همانطور که گفته شد در سال 1373 و پایینترین آن در سال 1394 بوده است. کاهش 87 درصدی صادرات فرش ایرانی طی قریب به 20 سال نشان میدهد که سیاستها و تصمیمات در این زمینه کاملاً ناکارآمد و نادرست بوده است.
او افزود: فرشهایی که بهصورت امانی از انبارهای ایران به آمریکا منتقل میشوند اجازه خروج از آمریکا به مقصد ایران را نخواهند داشت و اینیکی از چالشهای اساسی صادرات به آمریکا پس از برجام است. هرچند که در سال 1395 صادرات فرش 24 درصد نسبت به سال 94 افزایشیافته و این ناشی اجرایی شدن برجام است.
میری گفت: در دهه 70 و نیمه اول دهه 80، سه بازار اول یعنی سوئیس، آلمان و ایتالیا بیش از 60 درصد از میزان صادرات فرش دستباف ایرانی را به خود اختصاص میدادند اما این رقم در سالیان اخیر به حدود 40 درصد کاهش پیداکرده است. از این امر میتوان نتیجه گرفت علاوه بر تغییراتی که به دلیل تحولات در روابط بینالمللی ایران رخداده است، ساختار بازار جهانی دستخوش تغییر شده است بهطوریکه از ثبات بازارهای اصلی کاسته شده و تنوع بازارهای هدف فزونی یافته است. بهطور مثال سهم آلمان در سال 1373 معادل 40 درصد از کل صادرات فرش ایران بوده است که این رقم در سال 1395 به 12 درصد کاهش پیداکرده است.
او این نکته را مورد تأکید قرارداد که افزایش رقم صادرات فرش ایران درگرو حرکت در هر دو مسیر حفظ بازارهای موجود و ایجاد بازارهای متنوع و جدید است.
چالشهای خارجی و داخلی صادرات فرش
میری سپس با اشاره به چالشهایی که منجر به کاهش صادرات فرش دستباف شده است، این چالشها را به دو بخش خارجی و داخلی تقسیم کرد و گفت: تحریم آمریکا در سال 2010، تحریمهای بینالمللی علیه ایران و بحران اقتصادی بینالمللی ازجمله موانع صادرات فرش دستباف ایرانی محسوب میشوند.
میری در ادامه، قطع مشوقهای صادراتی، تولید انبوه فرش ماشینی توسط نهادها به بهانه اشتغالزایی، عدم اختصاص اعتبارات لازم برای بازمعرفی و تبلیغات فرش دستباف در بازارهای موجود، عدم اختصاص اعتبارات لازم برای مطالعه علمی و اصولی بازارهای جدید، قوانین مالیاتی و گمرکی، تلاش برای حذف معافیت فرش دستباف از مالیات بر ارزشافزوده بدون ایجاد زیرساختهای لازم و سیاستگذاری نادرست در ورود به بازارهای جدید و از بین رفتن بازارها ازجمله موانعی است که بهموجب اجرای برخی سیاستهای حاکمیتی ایجادشده است.
میری به چالشهای منبعث از عملکرد بخش خصوصی نیز پرداخت و گفت: فقدان ارتباط مؤثر میان بخش تولید و بخش صادرات، عدم مطالبه گری مداوم از حاکمیت، عدم بهروزرسانی روشهای تجاری و کاهش کیفیت به دلیل تلاش برای رقابت قیمتی ازجمله چالشهایی است که در این بخش مشاهده میشود.
او پس از بیان این چالشها، راهکارهای رفع آنها را نیز بیان کرد. به گفته او، تشکیل شورای راهبردی فرش دستباف ایران، تدوین بستههای حمایتی و تشویقی، اصلاح ساختار مرکز ملی فرش ایران، اختصاص اعتبارات لازم برای پروژههای فرهنگی-تبلیغی، حفظ معافیت فرش دستباف ایران در قانون مالیات بر ارزشافزوده، توقف اجرای ماده 14 آییننامه تبصره 3 ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم، مستثنا شدن فرش دستباف از ماده 121 آییننامه اجرایی قانون امور گمرکی، حمایت از اصیل بافی و مقابله با کاهش کیفیت بهمنظور کاهش قیمت و مطالبه گری مداوم از حاکمیت ازجمله راهکارهایی است که میتواند جایگاه فرش دستباف ایرانی را در بازارهای جهانی احیا کند.
پارادایم حمایت از صنعت فرش دستباف تغییر کرده است
پس از ارائه این گزارش، سیدرضی حاجیآقا میری، عضو کمیسیون و نایبرئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران نیز در توضیحاتی تکمیلی به این نکته اشاره کرد که فرش دستباف بهعنوان یکی از اقلام صادراتی سنتی، تفاوتی که با دیگر اقلام شبیه خود دارد، این است که جنبه حیاتی در استفاده از آن وجود ندارد.
او بابیان اینکه هرگونه وقفه در صادرات در مقاطع زمانی مختلف، موقعیت این محصول در بازار را در مخاطره قرار میدهد، ادامه داد: پسازآنقلاب، یکبار چنین وقفهای در صادرات فرش رخ داد و در سال 2000 وضعیت به حالت عادی بازگشت. پسازآن صادرکنندگان فرش، حدود 10 سال فرصت داشتند که بازار ازدسترفته را به دست بیاورند. چراکه در سال2010 بار دیگر به دلیل تحریمهای آمریکا این وقفه پدید آمد و ما بازار را از دست دادیم.
میری بر این عقیده بود که پارادایم حمایت از فرش دستباف گویی در حاکمیت تغییر کرده و اگر این تمایل وجود دارد که صادرات این محصول احیا شود، حاکمیت باید تدبیری بیندیشد.
دولت نمیتواند حمایت کند
در ادامه این نشست علی وقفچی، نماینده مردم شریف زنجان و طارم و رئیس فراکسیون فرش و صنایعدستی مجلس شورای اسلامی نیز که در این نشست حضور یافته بود، با اشاره به اینکه بزرگترین فراکسیون مجلس با 212 عضو، حول فرش و صنایعدستی در مجلس شورای اسلامی شکلگرفته است، گفت: باید در ارتقای سازمانی فرش تجدیدنظر صورت گیرد. ضمن آنکه تشکیل وزارت میراث فرهنگی به تصویب رسیده و آییننامههای آن در دست تهیه است. در این زمینه نظرات بخش خصوصی نیز برای ما حائز اهمیت است.
او سپس از طرحهای مجلس برای حمایت از صنعت فرش دستباف و صنایعدستی سخن گفت و ادامه داد: قانون دائمی مالیات بر ارزشافزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح است و ما تلاش میکنیم که تمام مراحل تهیه مواد اولیه و تولید فرش مشمول معافیت شود.
این نماینده مجلس بابیان اینکه دولت دیگر ظرفیت حمایت از این صنعت را ندارد، افزود: به خود بازگردید و بخش خصوصی را تقویت کنید. مشکلات و موانع را به مجلس انعکاس دهید. مجلس هم در رفع این موانع کوتاهی نخواهد کرد. ضمن اینکه بهطورکلی ازنظر من تشکیل وزارتخانهای برای تجارت که رویکرد صادراتی داشته باشد یک ضرورت است.
در ادامه مهدی شریفی نیکنفس، نیز این پرسش را مطرح کرد که آیا بازیگران بزرگ درزمینهٔ فرش شناساییشدهاند که ایرانیان، فرشهای خود را از طریق آنها به فروش برسانند؟ او همچنین با طرح این موضوع که نوآوری و اصالت دو مؤلفه مهم در تولید فرش دستباف است، این سؤال را مطرح کرد که تولیدکنندگان باید به کدامیک از این دو مؤلفه گرایش پیدا کنند.
ضرورت جذب سرمایهگذار خارجی
محمدرضا فیاض، مشاور امور بینالملل وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بخشهایی از گزارش ارائهشده، گفت: تیراژ تقاضای فرش ماشینی که از فرش دستباف ارزانتر است، قابلمقایسه با تیراژ فرش دستباف نیست. ضمن آنکه به نظر میرسد در چهار دهه گذشته، بخش تولید فرش دستباف، در کسب سلیقه و نوآوری برای بازار داخلی چندان موفق نبوده است.
او همچنین انتقاداتی هم به انفعال مرکز ملی فرش وارد کرد و گفت: مرکز ملی فرش هنوز نتوانسته است، بیمه قالیبافان را حل کند.
فیاض در ادامه بهضرورت توجه به بازار شرق اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم، بازاری مانند آلمان در اروپا را در شرق پیدا کنیم. ضمن اینکه برای توسعه این صنعت به سرمایهگذار خارجی هم نیاز داریم.
علیرضا کلاهی صمدی، دیگر عضو این کمیسیون بابیان اینکه در چین اشتهای سیریناپذیری برای برخورداری از کالاهای لوکس شکلگرفته است، ادامه داد: اگر صنعتگران حوزه فرش درزمینهٔ برندینگ فعال شوند، چینیها حاضر خواهند بود، ارقام بالایی برای فرش پرداخت کنند.
محمدمهدی فرشچی که به نمایندگی از مرکز ملی فرش در این نشست حاضرشده بود، گفت: اگرچه میزان صادرات فرش دستباف رضایتبخش نیست اما صادرات این محصول سیر صعودی داشته است. بهنحویکه صادرات در سال 1395 نسبت به سال 1394 حدود 21 درصد رشد داشته و در هشتماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، 31 درصد رشد مشاهده میشود.
او در ادامه به تلاشهای صورت گرفته برای رفع مسئله بازگشت فرشها به ایران نیز اشاره کرد و گفت: اصلاح قانون مربوط به بازگشت فرشها، در نوبت ورود به هیات دولت قرار دارد و پس از تصویب در دولت برای تصویب به مجلس ارسال خواهد شد.
عباس آرگون نیز از ضرورت تشکیل شرکتهای بزرگ صادراتی برای ایجاد تحول در صادرات فرش دستباف سخن گفت.
فرشبافی بجای کشاورزی در دوره خشکسالی
حمیدرضا ذوالانواری عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با اشاره به اینکه شرکت متبوع او درزمینهٔ تولید فرش، برای 3 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است، گفت: با توجه به اینکه خشکسالی کشور را فراگرفته است، تولید فرش جایگزین مناسبی برای تولید کشاورزی خواهد بود. صنایعدستی در صورت رشد میتوانند از بار مالی دولت بکاهند. درعینحال رفع موانع صادرات نیز میتواند، صنعت فرش را نجات دهد.
او همچنین گفت: دولت از برزیل گوشت وارد میکند اما برای کالاهایی مانند فرش تعرفه ترجیحی با این کشور تعریف نکرده است.
محمد لاهوتی، عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران و رئیس کنفدراسیون صادرات، به یکی از مشکلات صادرکنندگان فرش اشاره کرد و گفت: استرداد فرشهایی که بهصورت امانی به خارج از کشور بهویژه آمریکا صادرشده، به یک مسئله تبدیلشده است. چراکه طبق قوانین گمرک فرشهایی میتواند بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی به کشور بازگردد که نو باشد. درحالیکه اغلب فرشهای صادرشده، دستدوم است. انتظار این است که مجلس این مسئله را حل کند. این فرشها ثروت ملی است که با احتساب هزینه انبارداری این فرشها در خارج از کشور، گویی این سرمایههای ملی از دست میرود.
به صادرکنندگان فرش دستباف تنخواه تعلق گیرد
نظر اسدالله عسگراولادی نیز این بود که حل مسائل صادرات فرش دستباف دارای فوریت است. او گفت: بازگشت سرمایه صادرکنندگان فرش دستباف حدود یک سال به طول میانجامد و در این صورت صادرات این محصول در شرایطی که بانکها 15 درصد سود میپردازند، چه توجیهی خواهد داشت؟ ضرورت دارد، در کمیسیونهای مشترک اقتصادی، صادرات فرش را مطرح کنیم و درعینحال، ترتیبی اتخاذ شود که صادرکنندگان فرش بتوانند تنخواه دریافت کنند.
زهیر نیشابوری از تولیدکنندگان فرش دستباف، با اشاره به اینکه صادرکنندگان فرش، در شرایط تحریم حدود 280 میلیون دلار فرش صادر کردهاند، افزود: تولیدکنندگان فرش، قشر مظلومی هستند و در شرایطی که سود بانکی 15 تا 20 درصد است، سود ما حدود 5 الی 6 درصد است. اما تولیدکنندگان از دولتها قطع امید کرده و یاد گرفتهاند که روی پای خود بایستند. ما با هزینه شخصی برای شناساندن فرش ایرانی در کشورهای خارجی تبلیغ میکنیم.
در پایان این نشست، محسن بهرامی ارض اقدس بر مبنای پیشنهادهای مطرحشده در کمیسیون، با تشکیل کارگروهی با محوریت آقایان سیدرضی حاجیآقا میری و علی وقفچی موافقت کرد تا مسائل صادرات فرش در این کارگروه موردبررسی دقیقتر قرار گیرد. رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران تأکید کرد که تصمیمات و پیشنهادهای این کارگروه در کمیسیون مطرح و پس از استماع نظرات اعضا و تصویب نهایی پیشنهادهای در کمیسیون از طریق هیات رئیسه به شورای گفتوگو، مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع و نهادهای ذیصلاح ارسال میشود. او افزود: کمیسیون خود را موظف میداند که برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور بهویژه صادرات سنتی مانند فرش دستباف به دنبال بهبود زیرساختهای قانونی باشد و تمامی پیشنهادهایی را که از کمیسیون به سایر نهادها فرستاده شود، با جدیت پیگیری خواهد کرد.
بهرامی همچنین بر لزوم پیگیری مسئله مالیات بر ارزشافزوده صنعت فرش دستباف تأکید و ابزار امیدواری کرد که در کمیسیون اقتصادی مجلس تصمیمی مناسب و در جهت بهبود وضعیت این صنعت و صادرات فرش اتخاذ شود. او افزود: به نظر میرسد مرکز ملی فرش ایران نیز برای انطباق با وضعیت جدید و توسعه صادرات فرش نیاز به اصلاح ساختار داشته باشد. ضمن اینکه هیات دولت باید سریعتر مسئله فرشهای مرجوعی به کشور را در دستور کار قرار داده و این معضل بزرگ را از پیش پاس صادرکنندگان فرش دستباف ایرانی بردارد.
انتهای پیام/