دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 دی 1396 - 10:37
شهردار تهران در صحن شورای شهر مطرح کرد:

ابراز تاسف از آشوب‌های تهران در روز گذشته/ سامانه اعلام زودهنگام زلزله نداریم

شهردار تهران با حضور در جمع اعضای شورای شهر به تشریح اقدامات انجام شده طی دو زلزله اخیر پرداخت و نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های مرتبط با این موضوع را اعلام کرد.
کد خبر : 247043

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد علی نجفی شهردار تهران با حضور در سی و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران به ارائه گزارش عملکردی درباره اقدامات انجام شده پیرامون دو زلزله اخیر پایتخت پرداخت و اظهار کرد: در ابتدا جا دارد ابراز تاسف کنم بابت حوادثی که روز گذشته در شهر تهران اتفاق افتاد و برای ساعتی خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی را کمی دچار اختلال کرد و البته خسارت‌های اندکی به تاسیسات و امکانات شهرداری وارد شده و این نشان می‌دهد عده‌ای با حرکت کور این اقدامات را انجام دادند و آنچه محقق است نشان می‌دهد که این لطمات به حقوق شهروندان و امکاناتی که باید در اختیار آنها قرار گیرد، وارد شده است.


وی ادامه داد‌: فضای مجازی هم تهدید و فرصت است، اما در رصد آنچه در فضای مجازی اتفاق افتاد کاملا عده‌ای ضد‌انقلاب و... به قصد و غرض شروع به ایجاد شایعه و تحریک و ترساندن مردم کردند. در جایی هم فضای مجازی به ما کمک کرد پیام‌مان را زود به مردم برسانیم که این خوب است، اما در مقابل باید اقدامات منفی کنترل شود.


شهردار تهران افزود: ‌از همشهریان و عموم ملت تقاضا می‌کنم با انتقال شایعات و اخبار نادرست به تشویش کمک نکنند.


وی در ادامه با اشاره به دو زلزله به وقوع پیوسته در روزهای 29 آذر و 6 دی ماه که در نزدیکی تهران اتفاق افتاد، اضافه کرد: دلایل روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد مردم تهران و مسئولان در زلزله دوم عکس‌العمل بهتری انجام دادند البته زلزله اول بزرگتر و در عمق کمتر بود و آمادگی صد در صدی وجود نداشت اما در زلزله دوم دستگاه‌های مسئول در آمادگی کامل بودند و چون زلزله نیمه شب به وقوع پیوست عده‌ای از هم‌وطنان ما در خواب بودند و اصلا متوجه زلزله نشدند.


شهردار تهران ادامه داد: پس از سه روز و در جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران تصمیم گرفتیم پایتخت را از وضعیت قرمز به وضعیت زرد تبدیل کنیم. جلسات متعددی با بخش‌های مختلف در وزارت کشور و سازمان‌های ذیربط برگزار شد و کار گروه‌های تخصصی شورای هماهنگی در 14 کار گروه بررسی‌های خود را پیرامون زلزله انجام دادند و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران نیز در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام داده است.


نجفی با اشاره به اینکه ریاست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران برعهده شهردار است، اضافه کرد: به دنبال وقوع زلزله در روز 29 آذر دو هزار و 236 بوستان در سطح شهر تهران امکاناتشان فراهم شد تا شهروندان در آن اسکان پیدا کنند البته عده‌ای دیگر نیز در سوله‌های شهرداری مستقر شدند اما بر اساس آمار 130 هزار نفر در سطح پارک‌ها اسکان پیدا کردند اما در زلزله اول تعدادی هم در ماشین‌ها و خیابان‌ها مستقر بودند.


تهیه نقشه‌های تخلیه امن اضطراری در اولین اقدام


شهردار تهران با اشاره به اقدامات انجام شده بعد از وقوع زلزله 5.2 ریشتری اضافه کرد: در اولین اقدام نقشه‌های تخلیه امن اضطراری محلات روی سایت شهرداری قرار گرفت البته تعداد محدودی از مناطق این نقاط امن را نداشتند اما اکثر قریب به اتفاق پایتخت نشینان می‌توانند در این نقشه‌ها محل امن اضطراری برای اقامت‌شان را پیدا کنند.


وی با بیان اینکه در شرایط اضطراری تمامی دستگاه‌ها به صورت آماده‌باش بودند، به آمادگی مراکز درمانی و بهداشتی نیز اشاره کرد و گفت:‌ یکی از کار گروه‌های فعال طی سه روزی که تهران در وضعیت قرمز قرار داشت سازمان آتش‌نشانی بود همه پرسنل به حالت آماده‌باش بودند و فشار زیادی را تحمل می‌کردند تا در نهایت در آخرین ساعات روز آخر (سه روز پس از وقوع زلزله) تصمیم گرفتیم پایتخت را از حالت آماده باش یا وضعیت قرمز خارج کنیم.


نجفی با اشاره به وضعیت امنیتی و انتظامی پایتخت در ساعات اولیه وقوع زلزله 5.2 ریشتری اضافه کرد:‌ نیروی انتظامی در ساعات اولیه آمادگی لازم را نداشت به همین دلیل بخش انتظامی شهرداری ‌یگان حفاظت در یک فاصله بسیار کوتاه نقش نیروی انتظامی را بازی و در پارک‌ها حضور پیدا کرد تا نیروی انتظامی نیز به آمادگی لازم رسید البته خدا را شکر در تامین امنیت مشکلی نداشتیم و نیروی‌های مسلح از جمله بسیج، سپاه و در مرحله آخر ارتش آمادگی کامل را داشتند.


وی با اشاره به اینکه پایتخت نشینان در بحث آموزش همگانی در مواقع بروز بحران ضعیف هستند، تصریح کرد: آموزش پرسنل سازمان پیشگیری و شهرداری تهران، کارکنان دولت و نهادهای عمومی باید اتفاق بیفتد. در آموزش و پرورش مانورهایی برگزار می‌شود اما این به معنی آمادگی دانش‌آموزان برای مقابله با بحران نیست البته در ایام وقوع زلزله برنامه‌های صدا و سیما هم جنبه آموزشی نداشت زیرا اصلا فضا برای آموزش مناسب نبود وقتی بحران اتفاق می‌افتد زمان تصمیم‌گیری نیست و وقتی تازه برای تصمیم‌گیری جلسه می‌گذاریم این به معنای عدم مدیریت است.


سامانه اعلام زود هنگام زلزله نداریم


شهردار پایتخت با بیان اینکه در تهران سامانه‌ای برای اعلام زود هنگام زلزله وجود ندارد،‌ گفت:‌ 50 سنسور باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما ما تنها 5 سنسور داریم که آن هم در محدوده گسل مشا فعال است همچنین باید 64 دکل در سطح پایتخت پیش‌بینی شود که بیش از دو دکل فعال وجود ندارد.


نجفی یکی دیگر از مشکلات پایتخت در هنگام بروز زلزله را کبود فضای مناسب جهت اسکان اضطراری اعلام و اضافه کرد: البته سوله‌های مدیریت بحران، پارک‌ها، اماکن خاص پایگاه‌های بحران، مساجد و مدارس وجود دارد ما مدارس امن پایتخت را شناسایی کرده‌ایم و در نقشه محلات قابل مشاهده هستند اما مجموعه این امکانات برای اسکان اضطراری به هنگام وقوع یک زلزله بزرگ کافی نیست.


ناامن بودن شریان‌های حیاتی تهران


شهردار تهران تاکید کرد: بنا بر اعلام شرکت آب و فاضلاب حدود 30 درصد خطوط آبرسانی پایتخت فرسوده است و با وقوع یک زلزله شدید دچار شکستگی می‌شود در خصوص وضعیت گاز نیز با همین مشکل مواجه هستیم اما شرکت گاز این نوید را داده که از سال 97 سیستم هوشمند زلزله به هنگام وقوع در لوله کشی‌های گاز عمل کند و اگر زلزله‌ای با درجه بالا اتفاق بیفتد گاز پایتخت به صورت سراسری قطع شود. سیستم جایگزین برق در پایتخت وجود ندارد یعنی اگر برق قطع شود یا اگر بخواهیم آن را برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها قطع کنیم چنین امکانی وجود ندارد.


نجفی با اشاره به اینکه وضعیت امداد رسانی هوایی به هنگام وقوع زلزله در تهران صفر است، اضافه کرد: چند هلیکوپتر از سوی وزارت بهداشت خریداری شده اما جای مناسبی برای استقرار آنها وجود ندارد امکانات هلال احمر بسیار محدود است و سیستم هوشمند اعلام خطر در پایتخت وجود ندارد. ما باید از لوکیشن خاصی برای مسائل بحرانی تهران طراحی کنیم به همین دلیل به سازمان فناوری اطلاعات اعلام کردم تا در این باره فکری کنند و شهروندان در هنگام وقوع زلزله بتوانند از طریق موبایل آخرین اطلاعات را در دست داشته باشند.


وی نبود شبکه یکپارچه مدیریت بحران را یکی دیگر از معضلات به هنگام وقوع زلزله اعلام و اضافه کرد: با وزارت ارتباطات بارها در این باره بحث کردیم که شهرداری باید سیستم بی سیم مستقل داشته باشد البته دو زلزله اخیر ثابت کرد که این حرف ما درست است اما متاسفانه آنها این موضوع را تایید نکردند و اختلافات کارشناسی مطرح است.


شهردار تهران با بیان اینکه بخشی از بیمارستان‌های تهران به هنگام وقوع زلزله بیشتر از سایر ساختمان‌ها آسیب‌پذیر هستند، عنوان کرد: ‌باید شبکه اختصاصی امداد و نجات در سطح پایتخت ایجاد شود تا به هنگام وقوع زلزله کاملا آزاد باشد یعنی به هیچ اتومبیلی به جز دستگاه‌های امدادی نباید اجازه تردد در این شبکه داده شود.


اجرایی نشدن مصوبات دولت در سال 89


وی با بیان اینکه دولت در سال 89 مصوباتی را در همین رابطه به تصویب رسانده که برای هر یک از دستگاه‌های مرتبط با بحران و زلزله وظایفی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: ‌خود مصوبه هم با اشکالاتی روبرو است برخی از بندهای این مصوبه قابلیت اجرا ندارد به عنوان مثال اعلام شده که در هنگام وقوع زلزله آتش‌نشانی باید امکان اطفاء حریق در 50 هزار نقطه پایتخت را در فاصله زمانی کوتاه داشته باشد که این موضوع با وجود 150 پایگاه امکان‌پذیر نیست در نهایت با این تعداد پایگاه 300 نقطه را می‌توان پوشش داد و اگر قرار باشد 50 هزار نقطه تحت پوشش قرار گیرد ما باید 5 هزار پایگاه داشته باشیم. تقریبا هیچ یک از دستورات این مصوبه از جمله اختصاص بودجه آمادگی دستگاه‌ها اتفاق نیفتاده است.


مخازن سوخت شهران باید از تهران خارج شوند


نجفی در ادامه به مخازن سوخت شهران اشاره و عنوان کرد: وجود این مخازن در پایتخت بسیار خطرناک است و اگر زلزله‌ای با ریشتر زیاد در پایتخت به وقوع بپیوندد این مخازن می‌توانند همانند بمب چند هزار تنی عمل کنند.


به اظهارات نادرست توجه نکنید


شهردار پایتخت با اشاره به برخی از اظهارات پیرامون وقوع زلزله‌های بزرگتر بعد از زلزله 5.2 ریشتری عنوان کرد: اینکه عده‌ای می‌گویند این خود زلزله یا پیش زلزله بود یا زلزله بزرگتری در راه است، به هیچ وجه درست نیست. به اظهارات نادرست توجه نکنید زیرا امکان پیش‌بینی وقوع زلزله وجود ندارد در هنگام وقوع زلزله اول ما شاهد همکاری مردم و مسئولین بودیم اما برخی از اتفاقات هم نباید می‌افتاد به عنوان مثال مردم بعد از زلزله با خودروهای شخصی به خیابان‌ها آمده و مشغول دور زدن شدند یا به پمپ بنزین‌ها هجوم بردند اصلا علت این موضوع را نمی‌دانم مسئولی در آن زمان گفت که اگر مردم می‌توانند از تهران خارج شوند اما بعدا اعلام کرد که من این حرف را نزدم که اگر گفته شده باشد هم درست نیست زیرا تنها 5 درصد مردم می‌توانند از پایتخت خارج شوند و برای بقیه اضطراب به وجود می‌آید.


وی تاکید کرد:‌ در طی یک 24 ساعت به صورت متوسط پایتخت نشینان 9 میلیون لیتر بنزین استفاده می‌کنند این در حالی است که به هنگام وقوع زلزله 29 آذر این میزان به 15 میلیون لیتر رسید و در واقع خطر بزرگی از بیخ گوش ما گذشت زیرا چندین تانکر بنزین در ترافیک خودروها در پمپ بنزین‌ها گرفتار شده بودند.


این مقام مسئول گفت: در هر دو زلزله اقدامات شهرداری و سایر دستگاه‌ها خیلی خوب و مثبت بود. نقاط ضعف هم وجود داشت که موارد متعددی درباره کمبودها و نقاط ضعف وجود دارد.


نجفی خاطرنشان کرد: 1200هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که برنامه‌های زیادی برای نوسازی صورت گرفته است. 41درصد بافت فرسوده تهران در سال‌های گذشته نوسازی شده اما هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم.


وی ادامه داد: اگر شورای شهر موافق باشند باید با دولت برای ایجاد کارگروه ملی زلزله در شهر تهران به ریاست معاون اول مکاتبه کنیم.


نجفی گفت: در دولت دوم اصلاحات کارگروهی برای زلزله تهران به ریاست دکتر عارف تشکیل شد و اقدامات خیلی خوبی هم انجام شد. زیر‌بنای یکسری از مطالعات بعدی گذاشته شد، اما بعدها فعالیت این کارگروه متوقف شد.


شهردار تهران افزود: ضروری است مسئله ایجاد شبکه همکاری با سازمان‌های غیر‌دولتی محلی برای مدیریت رفتارهای اجتماعی دنبال شود. سمن‌هایی هستند که می‌توانند در این زمینه کمک کنند اگر درخواست جدی کنیم گروه‌های مردمی می‌توانند خیلی کمک کنند.


وی یادآور شد: باید مقابله با بحران را در سطح اول محلی کنیم. سیاست شورا و شهرداری به عنوان سیاست مدیریت محلی و تقویت محله محوری است. مسائل مدیریت بحران نیز باید در این سیاست دنبال شود.


وی تصریح کرد: مورد راهکار کوتاه‌مدت را پیشنهاد کردیم که برخی طرح و برخی دیگر عملیات خاصی است که باید انجام شود. همچنین 20 مورد راهکار بلند‌مدت ارائه دادیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته