دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان نمایش برگزیده هجدهمین جشنواره نمایش‌‌های آیینی سنتی:

«طربنامه شهر خیال» به رفتار آدم‌ها انتقاد دارد

کارگردان نمایش برگزیده هجدهمین جشنواره نمایش‌‌های آیینی سنتی گفت: «طربنامه شهر خیال» با خط داستانی مشخص، رفتارهای افراد با یکدیگر و وضعیت جامعه را نقد می‌کند.
کد خبر : 247022

کیوان نخعی که قرار است نمایش برگزیده هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی را از امروز در عمارت ارغنون روی صحنه ببرد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: نمایش «طربنامه شهر خیال» را حدود دو سال پیش آماده کردم و طی این مدت بر رویش کار کردم تا این‌که امسال در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی اجرا شد و با بازخورد خوبی از سوی تماشاگران روبه‌رو شد.


وی با اشاره به این‌که در این اثر شعی داشته از شیوه نمایش‌های ایرانی استفاده کند تصریح کرد: نمایش قصه و خط داستانی مشخصی دارد اما متفاوت از دیگر نمایش‌های ایرانی است و به طوریکه می‌توان گفت بخشی از ارتباطی که با مخاطب برقرار می‌شود به دلیل همین متفاوت بودنش است.


نخعی همچنین با بیان این‌که «طربنامه شهر خیال» به شیوه کارگاهی تولید شده، در خصوص مشکلاتی که برای رسیدن به اجرای عمومی بوجود آمده گفت: در آغاز قرار بود اجرای عمومی نمایش «طربنامه شهر خیال» شهریورماه در پردیس تئاتر شهرزاد باشد اما این زمان بندی در برنامه ریزی‌های بعد به دی ماه موکول شد، اما با افتتاح عمارت ارغنون توسط فرهاد ناظرزاده کرمانی و تغییر مدیریت تصمیم گرفتم مکان اجرا را تغییر دهم.



کارگردان «طربنامه شهر خیال» درباره مدیریت جدید عمارت ارغنون گفت: مدیریت این مجموعه را افرادی بر عهده دارند که به تئاتر علاقه‌مند هستند و تلاش دارند با انتخاب‌ آثار ارزشمند و میزبانی از تماشاگران آن به شکل صحیحی در کار فرهنگی مشارکت داشته باشند.


تغییر بازیگر


نخعی که این اثر نمایشی را در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی اجرا کرده، در خصوص تغییرات ایجاد شده در اجرای عمومی «طربنامه شهر خیال» تشریح کرد: تغییر زمان اجرا برنامه‌ریزی‌ها را دچار تحول کرد و در این زمینه حتی یکی از بازیگران که در جشنواره با ما همراه بود امکان همکاری در اجرای عمومی را نیافت. تغییرات ایجاد شده صرفا به بخش بازی و بازیگری اختصاص دارد که با جایگزینی مجید آهنگران ایجاد شد.


وی در سخنانش تاکید کرد: ما برای اجرای عمومی روی بخش‌های مختلف کار کردیم و سعی کردیم با توجه به تجربه‌ای که در اجرای جشنواره‌ای از بازخورد مخاطب داشتیم، نمایش را به سمت و سویی ببریم که هم ارزش تئاتری خود را حفظ کند و هم برای تماشاگر جذاب باشد.


نویسنده و کارگردان «طربنامه شهر خیال» در معرفی هرچه بیشتر این کمدی اجتماعی تصریح کرد: در این اثر کاراکتر‌ها حیوانات مختلف هستند که البته گریم خاصی که نشانگر حیوان بودنشان باشد ندارند. ما برای نشان دادن کاراکترها از المان‌ها استفاده نکرده‌ایم بلکه به عنوان قرارداد میان بازیگر و تماشاگر آن را قرار داده‌ایم. «طربنامه شهر خیال» داستان شیری فرهیخته‌ای است که وارد شهری می‌شود. پول شیر را می‌دزدند. شیر به دادگاه شکایت می‌کند، ولی متهم می‌شود. سرنوشت او به گونه‌ای رقم می‌خورد که به نوشتن کتاب آشپزی رو می‌آورد.


وی ادامه داد: این اثر با خط داستانی مشخص، نقد اجتماعی نسبت به رفتارهای افراد با یکدیگر و وضعیت جامعه دارد. از آنجا که همیشه مطرح کردن بخشی از معضلات و مشکلات اجتماعی وظیفه هنر نمایش تلقی می‌شود نمایش «طربنامه شهر خیال» هم به مسائلی اشاره می‌کند که ضمن انتقاد برای مخاطب جالب است.


نخعی اظهار کرد: از این‌که این نمایش را در سالی به اجرای عمومی در می‌آورم که در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی اجرا شده باعث خرسندی‌ام است چراکه اگر این اجرا به سال‌های آینده موکول می‌شد گرد‌آوری نقش‌آفرینان آن کار را بسیار دشوار می‌کرد.


معرفی هرچه بهتر عمارت ارغنون


وی در اشاره به این‌که امکانات عمارت ارغنون چقدر مناسب برای اجرای «طربنامه شهر خیال» است، بیان کرد: من از نظر مکان اجرایی هیچ‌گونه مشکلی ندارم. مدیران عمارت ارغنون سعی دارند این سالن را به شکل هرچه بهتر به مردم معرفی کنند و نمایش‌های خوبی در آنجا به اجرا گذارند. مدیران ارغنون تلاش دارند تا به دور از زرق و برق‌های سالن‌های نمایشی کار ‌کنند.


این کارگردان تئاتر گفت: همین که مسئولان ارغنون شرافتمندانه کار می‌کنند و از اجراها حمایت می‌کنند از عواملی است که بتوانیم برای آینده این سالن آینده روشنی متصور شویم. اگرچه در میان تماشاخانه‌های خصوصی چند تماشاخانه هستند که به روش نامناسبی کار می‌کنند اما باید این نکته را نیزدر نظر بگیرین که اگر سرمایه‌گذاران راه اندازی تماشاخانه‌ها دنبال کار دیگری می‌رفتند درآمد بیشتری عایدشان می‌شد.


وی بیان کرد: اگر چه قرار نیست تمام مردم جامعه تئاتر را دوست داشته باشند اما تئاتر هم مخاطب خاص خود را دارد. ما چندین تئاتر داریم که هر یک سبک و سیاق خود را دارند، در این بین برخی از نمایش‌ها با استفاده از بازیگران چهره و نام آشنا اجرا می‌شود بنابراین نمی‌توان تئاتر را در یک نوع دانست، اجازه ورود بازیگر چهره را به تئاتر نداد و در تئاتر را به روی کسی بست. مرکز هنرهای نمایشی از تمام کارها حمایت می‌کند اگرچه من معتقدم باید میزان حمایت‌ها بیشتر شود تا آثار همچنان به حیات خود ادامه دهند و شاهد اجرای انواع مختلف تئاتر باشیم.


مخاطب بهترین مبلغ


وی که از امروز نمایش «طربنامه شهر خیال» را روی صحنه می‌برد درباره تبلیغات نمایشش عنوان کرد: اگرچه تبلیغات در شبکه های مجازی بسیار موثر است اما به نظر من کیفیت نمایش امر بسیار مهم و تاثیرگذار در جذب تماشاگر است. وقتی عده ای نمایش را می‌بینند، خود مبلغ آن تئاتر می‌شوند. اگرچه ما در تئاتر «طربنامه شهر خیال» چهره نداریم اما به نظر من کسانی که این تئاتر را اجرا می‌کنند همه چهره هستند و از افتخارات من هم همکاری با این افراد است اگرچه فروشمان هم کم باشد. من در اجرای «طربنامه شهر خیال»با کسانی کار می‌کنم که سالهاست در تئاتر زحمت کشیده‌اند.


لازم به یادآوری است، نمایش «طربنامه شهر خیال» از 9 تا 30 دی ماه علیرضا ناصحی، علی یدالهی، داود معینی کیا، مجید آهنگران، علی بیک محمدی، صفورا خوش طینت، ساعد داد، شیدا رزم شعار در عمارت ارغنون واقع در حافظ، نوفل لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچه زیبا، پلاک ۱ روی صحنه خواهد رفت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته