نازنین بیاتی: سعی میکنم تکراری نشوم/ کمال تبریزی: برای مردم کوچه و بازار فیلم ساختهام
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست خبری فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» با حضور کمال تبریزی کارگردان، محمدعلی حسیننژاد تهیهکننده، علی تبریزی فیلمبردار، علیرضا علویان صدابردار، فرهاد یوسفی مدیر جلوههای ویژه بصری، مسعود سخاوتدوست آهنگساز، نازنین بیاتی و آسیه سلطانی بازیگر کرمانی برگزار شد.
در ابتدای این نشست کمال تبریزی درباره ساختن یک فیلم محیط زیستی با لحن شاد، توضیح داد: «از مدتها قبل دغدغه محیط زیست را داشته و دارم. حتی با گروهی از سینماگران هم تصمیم داریم که انجمن محیط زیست را تاسیس کنیم تا مردم را به آیندهای که از محیط زیستمان در انتظار داریم، باخبر کنیم.»
وی ادامه داد: «محمدعلی حسیننژاد که تهیهکنندگی این فیلم را بر عهده گرفته بود، در تماسی با من، طرح این فیلمنامه که ضرورت و حساسیت محیط زیست را نشان میداد را پیشنهاد کرد و چون این موضوع دغدغه خودم بود، پیشنهاد حسیننژاد را پذیرفتم.»
وی ضمن یادآوری اینکه فیلمنامه «طعم شیرین خیال» همکاری فکری چهار نفر بوده است، گفت: «موضوعی که در فیلم به شکل شعارگونه به آن تاکید میشود این است که همه انسانها مسائل خوب را در خیال میبینند و همه باید دست به دست هم دهیم تا این خیالها را به واقعیت تبدیل کنیم.»
وی ادامه داد: «ما مجبوریم در جهان ذهنی خود زندگی کنیم و اگر خیالها را از خودمان بگیریم، امکان ادامه حیات را نخواهیم داشت. چیزی که در فیلم میبینیم خیال و آرمانهایی هستند که قرار است به واقعیت تبدیل شوند.»
تبریزی درباره گروه مخاطبان «طعم شیرین خیال» گفت: «فیلم را برای مردم عامه ساخته و تلاش کردم همه مردم کوچه و بازار آن را درک کنند. در واقع مهمترین مخاطب این فیلم اقشار عادی جامعه هستند. شاید خیلی از آدمهایی که نسبت به محیط زیست معلومات دارند پاکیزگی محیط پیرامون را رعایت میکنند اما عموم مردم اینگونه نیستند و این عدم درک، آینده محیط زیست را به مخاطره میاندازد.»
این کارگردان درباره بخشی که به صورت انیمیشن در فیلمش گنجانده شده است، نیز بیان کرد: «در «طعم شیرین خیال» دو بخش انیمیشن داشتیم. یکی کمیکموشن است که آقای جمشیدی برای آن کار خلاقانهای انجام داد و موشنها را به عکسهایی که طراحی شده بودند اضافه کرد و بخش دیگر را با چیدن ریلهایی که در کادر بودند تصویربرداری کردیم که فرهاد یوسفی (مسئول جلوههای بصری) استادانه این ریلها را از تصویر پاک کرد.»
تبریزی در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از سالها همکاری با پیمان یزدانیان، آهنگساز را برای فیلم جدیدش تغییر داده است، گفت: «سعی میکنم با جوانترها هم کار کنم تا آنجا که بسیاری از عوامل فیلم جوانها بودند. مضاف بر اینکه از ابتدا به این موضوع فکر کردم که با اهالی استان کرمان همکاری کنم.»
وی خاطرنشان کرد: «نمونه کارهای مسعود سخاوت را شنیدم و حس و کار او روی سازهای محلی کرمان برایم جذاب بود. هر فیلمی با توجه به شرایط و نوع ساختی که دارد میتواند عوامل تازهای را داشته باشد و دلیل نمیشود که با جوانترها کار نکنیم.»
کمال تبریزی درباره انتخاب بازیگران «طعم شیرین خیال» اظهار کرد: «اگر امکانش وجود داشت، دلم میخواست از بازیگران استان کرمان استفاده کنم اما نیاز داشتیم که از بازیگران حرفهای استفاده کنیم.»
وی درباره موضوع فیلم تاکید کرد: «در این فیلم موضوعی را مطرح میکنیم که اغلب، گوشها برای شنیدن آن بسته است و باید فریاد میزدیم تا گوشها باز شوند. دوست داشتم فریاد بزنم و شعار بدهم که محیط زیست را نابود نکنیم.»
در ادامه کمال تبریزی در مورد دلیل حذف این فیلم از آرای مردمی توضیح داد: «بر اساس آئیننامه، فیلمها باید در سه روز اول جشنواره در سینماهای مردمی اکران شوند تا در آرای مردمی قرار بگیرند، اما روز چهارم فهمیدم که «طعم شیرین خیال» اکران نشده است و دیگر نمیتوانستم کاری انجام دهم.»
محمدعلی حسیننژاد تهیهکننده فیلم درباره شکلگیری این فیلم عنوان کرد: «نزدیک به ده سال قبل، با خانوادهای آشنا شدم که یک دختر و سه پسر داشت. پدر این خانواده به دلیل علاقه زیادی که به دخترش داشت، خواستگارهای او را به بهانههای مختلف رد میکرد و عقیده داشت کسی ارزش بهترین دختر دنیا را ندارد.»
وی ادامه داد: «داستان این پدر و دختر تا مدتها در ذهن بود تا اینکه جی روچ فیلم سینمایی Meet the Parents را در همین زمینه ساخت و ما هم از این موضوع دست کشیدیم.»
این تهیه کننده اظهار کرد: «سال قبل که در مجمع فیلمسازان تورنتو بودیم و جمعی از فیلمسازان سرشناس دنیا جمع شده بودند، بحثی مبنی بر این وجود داشت که چرا سینما به دلیل تاثیری که بر مخاطب دارد، درباره بحرانهای جهانی صحبت نمیکند.»
حسیننژاد افزود: «بحرانهای انرژی و مشکلات محیط زیستی از موضوعاتی بود که مورد بحث قرار گرفت و در همین جلسه به موضوع قبلی فکر کردم که اگر یکی از خواستگارهای دخترِ مورد علاقه پدر، ایدههای محیط زیستی داشته باشد، میتواند چالشهای جدیدی را به وجود آورد.»
وی درباره استفاده از معماریهای خاص در منطقه کرمان نیز توضیح داد: «برای این فیلم از کارشناسانی در حوزه محیط زیست، انرژی پاک و معماری استفاده کردیم که برای ساختمانها هم از معماری سازگار با مناطق کویری و همسو با منابع محیط زیستی استفاده شده است.»
این تهیه کننده همچنین گفت: «میزان زیادی از منابع محیط زیستی که در اختیار داشتیم، مطالعات تخصصی در این زمینه بود و ما هم به دنبال ارائه اطلاعات تخصصی و سنگین به مخاطب نبودیم و فقط میخواستیم او را نسبت به مسائل محیط زیستی حساس کنیم.»
نازنین بیاتی بازیگر فیلم در مورد کلیشه شدن در نقشهای مثبت عنوان کرد: «سعی میکنم در نقشی تکراری نشوم و نقشهایی را بازی کنم که کلیشه نباشد، اما دوست دارم نقشها و فضاهای دیگر را هم تجربه و بازی کنم.»
وی درباره لهجه کرمانیاش در فیلم اظهار کرد: «برای لهجه کرمانی آقای نادر فلاح مشاورمان بودند و خودشان هم در فیلم نقش پدرم را بازی میکردند. تمرینها علاوه بر بهتر شدن لهجهمان، روی ارتباط پدر و دختری هم تاثیر گذاشت.»
علی تبریزی فیلمبردار این اثر سینمایی در پاسخ به این پرسش که استفاده از کمیک موشنها فضای فیلم را به هم ریخته است، گفت: «فکر میکنم استفاده از این تصویرها در فیلم به ساختار آن کمک کرده است. اگر قرار بود این بخشها را فیلمبرداری کنیم، باید از افکتهایی در فیلمبرداری بهره میگرفتیم و با توجه به اینکه هنوز تکنولوژی مربوط به آن در ایران خیلی پیشرفت نکرده است، تصویرها هم تمیز در نمیآمدند. فکر میکنم نشان دادن فضای خیال با این تکنیک به جذابیت روایی داستان نیز کمک کرده است.»
مسعود سخاوتدوست آهنگساز فیلم اظهار کرد: «انرژی پاک و محیط زیست از موضوعات اصلی این فیلم بودند و ما هم از ابتدای کار روی این پروژه، انرژی پاک از عوامل آن دریافت کردیم.»
وی ادامه داد: «برای آهنگسازی این فیلم از شکلهای مختلف موسیقی استفاده کردیم. در بخشی سمفونی، بخشی موسیقی محلی و بخشی هم الکترونیک ضبط شده است. حتی در قسمتهایی که فیلم داستان ِ آلودگی و دشمنی با طبیعت را روایت میکند، جنس موسیقی نیز عوض میشود.
انتهای پیام/