دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مریم قربانی‌نیا

آنها چرا گبرلو را دوست ندارند؟

این روزها محمود گبرلو مجری و تهیه‌کننده تنها برنامه سینمایی تلویزیون مورد هجوم برخی افراد قرار گرفته است، در حالی که این برنامه‌ یکی از موفق‌ترین برنامه‌های سیماست و توانسته بسیاری از افراد مطرح حوزه سینما را از طریق آنتن‌های تلویزیون به خانه‌های مردم بیاورد و بسیاری از مسائل مهم روز سینما را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
کد خبر : 24664

مهم‌ترین مولفه شخصیتی محمود گبرلو که باعث شد مخاطبان برنامه هفت شیوه دیگری از اجرا را در این برنامه تجربه کنند، حسن خلق و حوصله‌اش است، بسیاری از مخاطبانی که از برخوردهای نامناسب و گاه دور از شأن منتقد سری اول برنامه، رضایت نداشتند و به دلیل همین فضای توهین‌آمیز و خشن برنامه، تمایلی به تماشای آن نشان نمی‌دادند، با حضور مجری تازه متوجه شدند که می‌توان برنامه هفت را به شیوه تازه‌ای هم اجرا کرد، شیوه‌ای که در آن به جای تخطئه و پرخاش، ردپای ادب و احترام دیده می‌شد.


هر چه زمان از تاریخ نهم تیرماه سال 91 و قسمت ابتدای سری جدید هفت می‌گذشت، اجرای مجری جدید بهتر می‌شد و مهمان‌ها هم به سلیقه مخاطبان، نزدیک‌تر می‌شدند.


یکی از مهم‌ترین اقدامات گبرلو حضور مهمانانی بود که پیش از حضورشان در این برنامه، دهه‌ها پایشان به برنامه‌های زنده رسانه ملی باز نشده بود، مهمانانی مانند تهمینه میلانی، رخشان بنی‌اعتماد و مسعود کیمیایی که با حضورشان بر آنتن زنده رسانه ملی توانستند موجی از مخاطبانی را که شاید در روزهای عادی پای برنامه‌های تلویزیونی نمی‌نشستند به آشتی با رسانه ملی وادارند.


یکی دیگر از مولفه‌های سری دوم «هفت» که به افزایش کیفیت مجموعه انجامید، رعایت اصل بی طرفی از سوی مجری برنامه بود، گبرلو بر خلاف مجری پیشین نه فیلمساز بود که بر اساس روابط، از آثار دوستانش در برنامه تعریف و تمجید کند و فیلم‌های رقبا را مورد انتقادات شدید قرار دهد، نه در جستجوی روابط برای ادامه فعالیت فیلمسازی‌اش بود. او بدون غرض‌ورزی در برابر همه فیلم‌سازان و کارگردانان قرار می‌گرفت و از آنها می‌خواست که با فراغ بال به معرفی آثارشان بپردازند.


مولفه دیگری که در سیاست‌گذاری‌های محمود گبرلو در برنامه هفت و اجرای برنامه به چشم می‌خورد، حمایت از سینمای ایران بود، سینمایی که در هجوم ماهواره‌ها، نبود تبلیغات تلویزیونی و موج کپی‌های غیرمجاز سال‌ها است که وضعیت به سامانی ندارد و گبرلو در چنین شرایطی، حمایت از این سینما را سرلوحه اجرای خود قرار داده است، در حالی که در سری پیشین برنامه، فیلم‌های سینمایی هنوز یکی دو هفته از اکرانشان نگذشته، در برنامه نقد می‌شدند و منتقد برنامه چنان با عبارات تند و تیز فیلم را از ریشه می‌زد که اگر مخاطبی هم تصمیم به دیدن فیلم داشت، پس از این تخطئه شدید، عطای دیدن فیلم را به لقایش می‌بخشید.


حتی گاهی رفتارهای ناشایستی با برخی هنرمندان همچون فریماه فرجامی از طریق این برنامه صورت گرفت که علاوه بر شرمساری و تاسف، واکنش انتقادآمیز گسترده رسانه‌ها را در پی داشت، اما پس از تغییر سیاست‌ها و مجری برنامه دیگر شاهد چنین رفتارهای غیرحرفه‌ای نبوده‌ایم.


اینها چند مولفه از خصوصیات گبرلو در اجرای برنامه هفت است، برنامه‌ای که در روزگار قطحی برنامه‌های سینمایی در تلویزیون تنها برنامه تخصصی سینمایی رسانه ملی است و این روزها با روند ملایم و ضرب‌آهنگ متعادل خود، پس از گذشت 3 سال از آغاز، هنوز هم هر جمعه شب دوستداران و اهالی سینما را تا ساعت 3 پس از نیمه شب، پای تماشای خود می‌نشاند.


متاسفانه این روزها برخی افراد و رسانه‌ها با رفتاری عجیب و اهدافی نامشخص از طرق مختلف به تخریب و حمله به مجری و گروه سازنده این برنامه پرداخته‌اند و گویا قصد دارند تا پای تعطیلی این برنامه پیش بروند، اینکه آنها چه قصدی از این رفتار دارند و چه هدفی را دنبال می‌کنند و تعطیلی تنها برنامه سینمایی تلویزیون چه سودی برایشان دارد، مشخص نیست و متاسفانه چیزی جز حسادت و تنگ‌نظری را به ذهن نمی‌آورد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب