دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آستانه آخرین برگ از رقابت هنرمندان جشنواره تئاتر شهر؛

تئاتر خیابانی، روح نشاط و امید را در قلب مردم به یادگار گذاشت

هشتمین روز از اجراهای خیابانی ، مدرسه تئاتر و بخش تئاتر دیگر با استقبال مخاطبان و همسو با اشتیاق آخرین داوری در آستانه مراسم اختتامیه همراه شد. 
کد خبر : 246366

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا از روابط‌عمومی جشنواره تئاتر شهر، اجراهای خیابانی و شورایی آخرین روز از جشنواره، تمامی تلاش‌های خود را برای بهتر بودن و رضایت داوران به کار برده بودند و شاید بتوان گفت که تئاتر خیابانی در روز آخر به گونه‌ای متفاوت از روز های قبل خودنمایی کرده بود.


اجراهای شاد و مفرح آثار محیطی و شورایی در فرهنگسرای خاوران، ترس حاصل از زلزله شب گذشته را با خود برد و خنده و شادی را در ذهن و قلب مردم به یادگار گذاشت.


البته نباید این نکته را نادید گرفت که؛ استقبال آثار پایانی جشنواره قابل مقایسه با دیگر روزهای جشنواره نبود و همکاری و مشارکت مردم در آثار خیابانی شاید شکل جدیدی به روند شکل گیری نمایش ها داد، حتی داوران هم در آثار شرکت می کردند و نظراتشان پرسیده و مورد بررسی قرار می گرفت.


آثاری مثل؛شهروند،کمپین دات کام، یونیسف، معافیت پزشکی، آخرالزمان، یک پنجمک و... نمایش های پرمحتوا، تحلیلی و تاثیرگذاری بودند که به مسائل بروز و اساسی کشور پرداختند و با لحن کمدی و نگاهی منطقی اتفاقات را مورد بررسی قرار دادند و به وظیفه تئاتری خود یعنی، اطلاع رسانی، آموزش و آگاهی عمل کردند.


اضطراب، استرس ناشی از نتیجه اختتامیه و رقابت گروه های تئاتر خیابانی در میان آن همه خنده و کار اهالی تئاتر کاملا مشهود بود و همگی تلاش های خود را برای نتیجه برد مثبت انجام دادند.


ششمین جشنواره تئاتر شهر نیز به دبیری شهرام کرمی و همکاری و حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با 64 اثر و 1200 هنرمند در فرهنگسرا خاوران و پردیس تئاتر تهران ساعت 16 امروز 7 دی ماه سال 96 به کار خود پایان می دهد.


امید است که؛ آثاری مثبت و در خور تئاتر این مملکت اجرا و حمایت شود.


رقابت به اهالی تئاتر هدف و انگیزه می‌دهد


حسنا قبادی، کارگردان نمایش «شهروند،کمپین دات کام» در حاشیه اجرای نمایش اش گفت: کار ما درباره حقوق شهروندی کوتاه قامتان و دیدگاه مردم نسبت به این شهروندان است. این افراد به علت شرایط فیزیکی خود از بسیاری از امکانات به دور هستند و در این نمایش ما به این مسئله پرداختیم.


وی درباره استقبال از این کار در آخرین روز از ششمین جشنواره تئاتر شهر اظهار کرد: باتوجه به محل اجرا آثار، استقبال راضی کننده بود.


قبادی در مورد بازخورد و نتیجه اثر خود بر مخاطب تصریح کرد: مخاطب ما را در کار همراهی می کرد و از کار جدا نمی شد و ازنظر من، این نمایش تاثیر خود را بر مخاطب گذاشت و نتیجه داد.


این کارگردان درباره تاثیر جشنواره های تئاتر بر افزایش کیفیت و کمیت تولیدات تئاتری تاکید کرد: جشنواره ها خیلی تاثیر مثبتی بر روند تولید آثار دارد و انگیزه های مثبتی به هنرمند برای تولید و انجام فعالیت می دهد. حس رقابت در جشنواره باعث ایجاد تلاش مثبت می شود و به اهالی تئاتری در جهت فعالیت در این حوزه هدف و انگیزه می دهد.


وی همچنین افزود: من اولین سالی است که در این جشنواره حضور دارم و اگر اثرم در جشنواره مورد استقبال قرار بگیرد بازهم با تلاش بیشتری به دنبال بیان مشکلات مردم در قالب تئاتر می پردازم.


قبادی در پایان گفت: من از تمامی مسئولان تشکر می کنم و امیدوارم که چراغ تئاتر همیشه در این مکان روشن باشد.


تئاتر خیابانی اثری برای مخاطب است


مارال ایزدبخش، کارگردان نمایش«یونیسف» نیز گفت: ما با بیان داستان یک خانواده مورچه ای به داستان معلولان اشاره کردیم، اینکه چه اتفاقاتی برای این افراد در جامعه می افتد و چه دیدگاه و چه نگرشی درباره این دوستان وجود دارد.


وی همچنین درمورد بازخورد های دریافتی از اجرا نمایش اظهار کرد: تئاتر خیابانی یعنی اثری برای مخاطب. اگر مخاطب راضی باشد، یعنی ما مزدمان را گرفتیم ولی اگر باعث رضایت مخاطب نبوده باشد ما شاهد نقص در کارمان هستیم و باید آن را برای اجرا بهتر، برطرف کنیم. ما سعی کردیم به طور غیر مستقیم این موضوع را به مخاطب القا کنیم تا آن را درک کند.


ایزدبخش درباره استقبال از اثر خودتصریح کرد: استقبال نسبت به مکانی که در آن اجرا می رویم و اطلاع رسانی اندک، خوب و باعث رضایت بود.


وی افزود: تئاتر خیابانی متناسب با اسمش، باید در خیابان باشد و مردم در آن مشارکت داشته باشند و اگر اینطور نباشد، دیگر تئاتر خیابانی نیست. در فرهنگسرای خاوران ما با مشکل کمبود مخاطب روبه رو بودیم و همیشه تئاترشهر، مامنی برای تئاتر خیابانی است.


این کارگردان درخصوص تاثیر جشنواره های تئاتر بر افزایش کمیت و کیفیت تولیدات تئاتری تاکید کرد: بسیار تاثیرگذار است و از نظرمن، سطح فرهنگ هر کشور است که می تواند آن کشور را ارتقا بدهد و تئاتر، مهم ترین بخش در این هنر است که باعث ترقی کشور می‌شود.


ایزدبخش در پایان گفت: هنر بسیار سلیقه ای است و امیدوارم در مرحله اول، مردم کار ما را دوست داشته باشند و بعد هم این اثر،باعث رضایت داوران باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته