دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری جشنواره فیلم عمار عنوان شد؛

پیام سید حسن نصرالله در افتتاحیه جشنواره عمار/طالب‌زاده: فیلمساز باید شجاعت بیان اعتراض مردم را داشته باشد

دومین نشست خبری جشنواره عمار با حضور نادر طالب زاده و وحید جلیلی در منزل شهیدان تیموری برگزار شد.
کد خبر : 245036

به گزارش سرویس فرهنگی آنا دومین نشست خبری، هشتمین جشنواره فیلم عمار بعدازظهر یکشنبه؛ ۳ دی‌ماه در منزل شهیدان تیموری برگزار شد.


سید رسول منفرد دبیر اجرایی این دوره از جشنواره گفت: امسال ۳ هزار اثر رسیده که ۱۶۰۰ اثر در بخش‌های حرفه‌ای فیلم و مستند و داستانی و پونمایی و نماهنگ بوده است.


وی ادامه داد: در بخش داستانی رشد داشتیم و الان جلسات داوری جشنواره در حال برگزاری است و اسامی هیات داوران اعلام شده است.


منفرد با اشاره به تنوع بالای فیلم های این دوره گفت: فیلم‌هایی از روستای خراسان جنوبی و روستای چالوس و روستای مداباد، قزوین، روستای چنگر و ... داریم که قیلم هایی ایت که درباره روستاها ساخته شده به جشنواره رسیده است.


وی افزود: به لحاظ موضوعی تنوع به حدی است که می‌توانیم به تفکیک بیان کنیم به عنوان مثال برای قشر راننده، دانشجویان، خبرنگاران، کارگران و ... چه فیلم‌هایی در جشنواره حضور دارد.


منفرد اظهار کرد: امسال با کمیت بالایی از کارگردانان دهه ۸۰ مواجه شدیم که امیدوارم به بخشی از مسایل جامعه کمک کنند. در مورد اکران مردمی به عنوان بخش اصلی جشنواره باید بگویم که در یکسال اخیر استان فارس برترین استان اکران مردمی شد و به ترتیب شهرستان‌های آباده، باغ ملک، نهاوند و فسا بالاترین آمار مخاطب را داشتند. فیلم بختک و مستند مادرانه پرمخاطب‌ترین فیلم‌های مردمی بودند.


وی افزود: امسال شهرستان‌ های فسا، گراش، آیاده، یاسوج، گلبهار، سرخس و ... اعلام آمادگی کردند که همزمان با تهران اکران مرکزی داشته باشند. اکران‌های مردمی بازتاب‌های خوبی برای فیلمسازان داشته است که به عنوان مثال دست‌نوشته‌هایی از سوی دانش‌آموزان برای آن‌ها فرستاده شده است که فیلمساز را با نیازهای نقاط کشور مطلع می‌کند.


منفرد گفت: امسال توانستیم ۱۴۸ فیلم را در قالب ۲۰ دی وی دی و ۱۵ موضوع برای اکران مردمی شهرستان‌ها آماده کنیم


در ادامه نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره گفت: خوشحالم از کیفیت بالای کارها که واقعا پخته بودند. فیلمسازان این جشنواره از ابتدا درست کار کرده‌اند و چه خوب که فیلمسازی از حالت آزمون و خطا خارج شود.


وی ادامه داد: باید بر جنبه آموزش تاکید کنیم. کارهای این آثار بعدا در رسانه فیلم‌هایی ارایه می‌دهند که انقلاب را درک کرده‌اند و به دنبال بساز و بفروشی نیستند.


در ادامه نشست، وحید جلیلی دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره بیان کرد: رسانه ما و سینمای ما نیازمند نزدیکی بیشتر به مردم است که این نزدیکی توامان است.


وی افزود:فرهنگ ما باید هم حماسه‌ها و قهرمانی‌ها و کرامت‌های عظیم ملت را روایت کند و هم خلاها و نیازها و آفت‌ها را رصد و نداشته‌ها را به داشته‌ها تبدیل کند.


جلیلی بیان کرد: در مسیر راه که با اتوبوس می‌آمدم فیلمی پخش شد که همه فلاکت و بدبختی در ۹۰ دقیقه آن هم در کریه‌ترین شکل خود به تصویر کشیده شده بود که می‌ماندم که سازندگان آن حتی به قواعد درام هم تعهد نداشتند.


وی افزود: باید اعتراف کنیم که یک مسابقه منحوسی میان طیف‌های مختلف از بعضی حزب‌الهی نماها تا سلطنت‌طلبب‌ها در ترویج مازوخیسم اجتماعی در حامعه وجود دارد که انکار قهرمانانی‌های ملت و القای سیاهی را دربرمیگیرد. حتما در تاریخ نسبت به این مقطع از موضع‌گیری رسانه‌ای و هنری نخبگان ما علامت سوال‌های زیادی باقی خواهد ماند.


جلیلی گفت: تلاش عمار طرح مساله است. فرهنگی تلاش می‌کند که کشور را به اضمحلال دعوت کند و که در مقابل ان جریال پرنور طرح مساله است که معلومات و مجهولات را کنار هم نشان دهیم


وی ادامه داد: در این جشنواره صریح‌ترین فیلم های انتقادی در حوزه اقتصادی و ... نمایش داده می‌شود و در کنار ان داشته‌ها و هویت و رویش هویت ملت نیز نمایش داده میشود. ما فکر میکنیم هنر مردمی کرامت مردم را انکار نمیکند.


جلیلی با اشاره به بخش مهم جشنواره عمار گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های این حشنواره رفتن به سوی عدالت انسانی است. متاسفانه جلوی بسیاری از سوژه‌ها گرفته میشود به عنوان مثال بازیگران را مجبور کردند در فیلم‌هایی با موضوعات داعش بازی نکنند چرا که نمی‌خواهند مقابله با منافع امریکا داشته باشند.


وی افزود: این جشنواره در هشتمین ویترین خود رنگین کمان جذاب و شوق‌انگیزی از فیلم‌هایی را ارایه میکند که علی رغم جریان غرب زده در کشور ساخته شده و هزاران اکران‌کننده در کشور این چراغ را روشن نگه داشته‌اند.


وی در خصوص بودجه جشنواره گفت: مجلس بودجه‌ای را در نظر گرفته بود اما هنوز ریالی پرداخت نکرده است. عمار متمی به بودجه‌های دولتی نیست و اگر از سوی دولت کمکی شده ممنونیم و اگر هم نبوده خللی در برگزاری ایجاد نکرده است. در روستاها کمک‌های مردمی از تجهیزات و مکان و امکانات تبلیغاتی جذب می‌کنیم.


دبیر شواری سیاستگذاری جشنواره بیان کرد: افتتاحیه امسال در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود و دو مراسم جنبی داریم که یکی تجلیل از شهدای کارگر است و دومی تحلیل از حجت الاسلام سید عیسی طباطبایی چهره مردمی کمتر شناخته از یاران امام موسی صدر و امام خمینی (ره) که با پیام دبیر کل حزب الله لبنان سید حسن نصرالله انجام خواهد گرفت.


وی افزود: امراله احمدجو یکی از کارگردانان خوش قریحه است که در این دوره از او تجلیل می‌شود.



وی گفت: چهارشنبه؛ نهم دی ماه بعد از نماز عشا افتتاحیه جشنواره در فرهنگسرای بهمن برگزار خواهد شد.


نادر طالب‌زاده درباره گفتمان جشنواره گفت: طرح مساله و شجاعت در بیان آن در جشنواره عمار از اهمیت بالایی برخوردار است. مهم است که فیلمسازی ما به بهتر شدن کشور کمک کند. عمار هم فیلمسازان قدیمی و هم جدید دارد که پویایی خاصی را همراه دارد. به هر حال مردم باید حق اعتراض داشته باشند و بهانه صحبت درباره این اعتراض را برخی از فیلم‌هایی که با شجاعت ساخته شدند، به ما داد. باید فیلمساز شجاعت بیان اعتراضات مردم و به تصویر کشیدن آن‌ها را داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته