فناوری آموزشی نرم و سخت چیست؟
به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، در واژهشناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف واژه فناوری/Technology آمده است: مجموعهای از فرآیندها، روشها، فنون، ابزار، تجهیزات، ماشین آلات و مهارتهایی که توسط آنها کالایی ساخته یا خدمتی ارائه میشود.
تکنولوژی، علم به صنایع و حرفه ها، مجموع اصطلاحات فنی و صنعتی.
فناوری اطلاعات[فا]/Information Technology IT: مجموعه به هم پیوستهای از روشهای علمی، فنی و تکنیکهای مدیریّت و پردازش و کاربرد اطلـاعات، سختافزارها، نرمافزارها و رسانههای ارتباطی که اطلاعات را در اشکال مختلف (صدا، تصویر، متن) جمعآوری، ذخیره سازی، بازیابی، پردازش، انتقال یا عرضه میکند.
این اصطلاح شامل فناوریهای نوین مانند رایانه، انتقال از طریق دورنگار و دیگر وسائل ارتباطی هم میشود.
آی.تی
فناوری اطّلاعات و ارتباطات[فاوا]/Information and Communication Technology ICT: مجموعهای از سختافزارها، نرمافزارها و نظامهای ارتباطی که از هم پوشانی و تعاطی سه حوزه کامپیوتر، اطّلاعات و مخابرات بهنحوی شکل گرفته است که به مجموعه بهرهبرداران، قابلیت دستیابی، جمعآوری، رتبهبندی، دستکاری، پردازش و امکان ارسال و ارائه اطّلاعات به هر نقطه دیگری را میدهد.
در حال حاضر نرمافزارهای دبیرخانه بهعنوان اتوماسیون اداری شناخته شده و الکترونیکی شدن سازمان معادل با داشتن نرمافزار دبیرخانه محسوب میشود. سبک مدیریّت مبتنی بر نامه (مدیریّت کارتابلی) تسریع همان فرآیندهای قبلی است، بدون استفاده از پتانسیلهایی که فاوا ایجاد میکند.
آی.سیتی، فاوا
فناوریهای آموزشی/Training Technology: مجموعهای از دانش، روشها، فرآیندها، سامانهها، مهارتهای فنّی و سازمانی، نرمافزارها، سختافزارها و بهکارگیری نظاممند مواد و رسانههای یادگیری و استقرار نظام فراگیری، بهرهگیری از تجارب و یافتههای پژوهشی، سازمانبندی کلاسها و روشهای جدید تدریس، برای بهبود فرآیند آموزش و پرورش و ارتقای کیفیّت یادگیری.
روشهای منظم طراحی، اجرا و ارزیابی نظامیافته تمامی جریان آموزش و یادگیری، همراه با تعیین هدفهای مشخّصتر و نیز بهکارگیری مجموعهای از منابع انسانی و غیرانسانی، بهمنظور ایجاد شرایط آموزش برتر و موقعیّتهای یادگیری مؤثرتر، عمیقتر و پایدارتر. در حقیقت فناوری آموزشی دارای دو بعد سختافزاری و نرمافزاری کاربرد دانش برای مقاصد عملی و بخشی از علوم تربیتی است که هدف اصلی آن حل مسئله یادگیری است.
تکنولوژی آموزشی
فناوری آموزشی نرم/Software Education Technology: مجموعهای از ایدهها، طرحها، ابداعات و ابتکاراتی که در «طراحی آموزشی»، تعیین و تدبیر رویکردها و الگوهای آموزشی تبلور مییابد، خواه مستلزم بهکارگیری نرمافزار و سختافزار خاصی باشد یا خیر.
فناوری آموزشی سخت/Educational Technology Hardware: مجموعه سختافزارها و نرمافزارهایی که از آموزش و یادگیری مؤثر پشتیبانی میکند و شامل اقلامی مانند مواد و منابع یا متون یادگیری از قبیل کتاب درسی چاپی، رایانه، اینترنت، مولتیمدیا، عکس، اجسام و اشیا، دستگاهها، مواد و حتی موجودات زنده.
فناوریهای مطلوب/Favorable Technology: نوعی از فناوری که از نظر کارایی، هزینه، اثربخشی، ملاحظات اخلاقی- اجتماعی، امکان برخورداری آحاد نیازمندان، قانونی، زیست محیطی و امن بودن، مناسبترین باشد، بنابراین ملاک مناسب بودن آن، ساده یا پیچیده بودن، موجود یا نوین بودن دانش آن، سختافزاری یا نرمافزاری بودن نیست.
فناوریهای خواستهشده، دلپسند، خوشآیند، محبوب.
فنون تدریس/Teaching Skills/Tactics: دانش و راه و روشهای خاص معلّم برای انتقال مطالب یا شیوه او در آموزش و انجام فعالیتهای آموزشی یا اداره امور آموزشی.
جمع فن و معادل واژه «تکنیک» بهکار رفته است، راه، روش، شیوه و مهارت، همچنین بهمعنی راه بهکارگیری مهارتهای اساسی یا روش انجام ماهرانه کاری.
فوقالعاده شغل/Job Perks/Overtime Payment: وجه یا مبلغی که علاوه بر حقوق و دستمزد در برابر انجام دادن کار ویژهای به مستخدم داده میشود و عنوان مزایای مستمر دارد؛ از قبیل فوقالعاده اضافهکار، فوقالعاده جذب، فوقالعاده بدی آب و هوا، فوقالعاده روزانه که همه آنها استمرار دارد و به تناوب و توالى پرداخت میشود، به ماخذ مقرّرات قبلى و آییننامه مزایا داده میشود و برخلاف پاداش، در بودجه سالانه پیشبینى میشود.
فوقالعاده بهمعنی غیر معمول، غیر عادی، اضافه برچیزى، بسیار زیاد، فراوان، به شکلی فراتر از حد عادی و فوق بهمعنی بالا، برتر، بالاتر؛ مقابل زیر.
منبع: فارس
انتهای پیام/