دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1396 - 14:31
وزیر علوم:

تغییر در متون خمیرمایه تحول در علوم انسانی است/ گلایه غلامی از شورای بررسی متون و نقد کتب علوم انسانی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در دانشگاه‌های علوم انسانی و بین اساتید و دانشجویان از عملکرد شورای بررسی متون و نقد کتب علوم انسانی کمتر می‌شنویم و می‌بینیم، تاکید کرد: وزارت علوم حمایت از علوم انسانی را وظیفه خود می‌داند.
کد خبر : 244075

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر منصور غلامی در جشنواره ملی نقد متون و کتب علوم انسانی که از صبح امروز با حضور دکتر اشرف بروجردی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس کتابخانه ملی و رئیس فرهنگستان علوم در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز به کار کرده است، گفت: تغییر در متون با هدف تحول در آموزش دانشجویان خمیرمایه تحول در علوم انسانی خواهد بود که این از اهداف اولیه انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری و همه مسئولان دلسوز این خطه بوده و هست و طبعا سرافرازی مردم ما در دنیا با زیربنا قراردادن علوم انسانی خواهد بود.


وزیر علوم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر صادق آیینه‌وند ادامه داد: از وظایف و علاقه شخصی من است که باید در علوم انسانی بیشتر از پیش کار کرد و حتما در مجموعه آموزش عالی بیشتر به این حوزه خواهیم پرداخت و امیدواریم این اقدام ما با پشتیبانی و نقد اساتید همراه باشد.


وی اضافه کرد: موتور محرکه فرهنگ و تمدن در درجه نخست معارفی است که هویت و جهان بینی جامعه را تبیین می‌کند و در سایه چنین معرفتی است که دستیابی به دیگر دانش‌ها و پیشرفت‌ها و توسعه فراگیر میسر می‌شود. علوم انسانی را می‌توان در زمره این قبیل معارف برشمرد.


غلامی تاکید کرد: نقد و گفت‌وگوی علمی از الزامات فرهنگ دانشگاهی است و نقد علمی جایگاه ویژه‌ای در رشد علمی و توسعه فرهنگی کشور دارد. باید توجه داشت که نقد و نقادی آدابی دارد که مدارا و تحمل نظر مخالف و ارج‌نهادن به مخالف مهمترین شاخص‌های آن به شمار می‌رود. باید توجه داشت که همواره توجه مقام معظم رهبری و سایر مسئولان نظام معطوف به نهادینه‌بودن نقد علمی بوده است. سیاست‌های وزارت علوم هم ترویج گفتمان علمی و رویکرد انتقادی در حوزه علوم انسانی است و به همین خاطر از هیچ اقدامی در جهت تقویت مراکز علمی و دانشگاهی علوم انسانی که رویکرد انتقادی دارند، مضایقه نمی‌کند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناروی با اشاره به اینکه چشم‌انداز وزارت علوم نسبت به تقویت رویکرد علمی کشور از طریق تقویت رویکرد انتقادی در علوم انسانی کشور تامین می‌شود گفت: علوم انسانی بسترساز رشد و توسعه علمی جامعه است و این بسترسازی در قالب چهار رکن اصلی دانشگاه قابل طرح است، اول دانشجویانی که دانشگاه تربیت می‌کند، دوم کتاب و نشریات و مجلات و مقالاتی است که در علوم انسانی منتشر می‌شود، سوم استادان هستند که متولی تربیت دانشجو و نشریات علمی هستند و چهارم برنامه‌ریزی و سرفصل‌های درسی است.


وی با بیان اینکه شورای بررسی متون و نقد کتب علوم انسانی نقش مهمی در این زمینه دارد، تاکید کرد: به نظر می‌رسد هیچ مرکز علمی به اندازه شورای بررسی متون در امر شناسایی و نقد متون کتب درسی و دانشگاهی فعالیت نداشته است، بنابراین ما باید این شورای مهم را به عنوان یک نهاد رسمی در ساختار نظام علمی و پژوهشی کشور بیشتر معرفی و تقویت کنیم.


غلامی با تاکید بر اینکه به موازات تحول در دانشگاه‌های کشور باید در منابع درسی دانشگاهی نیز تعالی روشی و محتوایی صورت گیرد، اضافه کرد: نقد عالمانه و منصفانه کتاب‌های درسی معیار مهمی برای سنجش میزان اثربخشی فعالیت‌های شورا است. توجه و تمرکز بر رفع نیازهای بومی نیز اهمیت دارد، نقش‌آفرینی علوم انسانی در سیاست‌های کلان و برنامه‌ریزی‌های ملی هم مستلزم نقد مستمر آثار علوم انسانی است.


توسعه پژوهش‌های مسئله‌محور و توسعه علوم انسانی کاربردی، همکاری و تقویت نقش انجمن‌های علمی علوم انسانی، فرهنگ‌سازی و تبیین توانایی علوم انسانی در توسعه کشور، بالابردی نقش علوم انسانی در حل مسائل جامعه و تقویت رویکرد بومی‌سازی و تکیه بر مسئله‌محوری و منطبق کردن محتوای متون علوم انسانی با ارزش‌های ملی و فرهنگی از اولویت‌های دیگری بود که وزیر علوم به آنها اشاره کرد و گفت: همه این‌ها را شورا به خوبی می‌تواند دنبال کند و تحقق آنها در گرو نقد عالمانه و منصفانه علوم انسانی است.


وی گفت: کمتر ما در دانشگاه‌های علوم انسانی و گروه علوم انسانی و بین اساتید و دانشجویان از عملکرد این شورا و پژوهش‌های علوم انسانی می‌شنویم و می‌بینیم. درخواست من این است که این هم‌اندیشی‌ها توسعه پیدا کند و انتشار فعالیت‌ها و دستاوردها در درجه اول به منظور اطلاع‌رسانی برای ایجاد امید در محیط‌های دانشگاهی و در بین دانشجویان صورت گیرد. دوم اینکه دامنه مشارکت محققان علوم انسانی را در گوشه‌وکنار این کشور فراهم کنیم. مطمئنا دانشگاه‌ها مشارکت بیشتری خواهند داشت و پشتیبانی هم از سوی وزارت علوم به عنوان یک وظیفه صورت خواهد گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته