دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1396 - 13:47

مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز درباره قدس رای‌گیری می‌کند

کشورهای عربی و اسلامی بعد از وتوی پیش‌نویس مصر از سوی آمریکا درباره نقض اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ، اکنون به مطرح کردن این موضوع در مجمع عمومی سازمان ملل متحد روی آورده‌اند.
کد خبر : 244035

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا-مجتبی اسماعیلی: مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز (پنج‌شنبه) جلسه‌ای اضطراری را برای رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه عربی-اسلامی درباره قدس اشغالی برگزار می‌کند، جلسه‌ای که از سوی آمریکا با تهدید مواجه شده و دونالد ترامپ تهدید کرده است اگر کشوری به این پیش‌نویس رای دهد، حمایت‌های مالی واشنگتن از آن دولت قطع خواهد شد.


در این پیش‌نویس از رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته شده است تا از تصمیم خود درباره به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی صرف‌نظر کند. این جلسه طبق قطعنامه 377 سال 1950 موسوم به «اتحاد برای دستیابی به صلح» برگزار می‌شود، گرچه تاکنون سازمان ملل متحد تنها ده‌ها نوع جلسه را در این زمینه برگزار کرده است.


قطعنامه 377 چیست؟


3 نوامبر 1950 (12 آبان 1329) بود که این قطعنامه در اوضاع بین‌المللی خاصی امضاء شد، در آن زمان اتحاد جماهیر شوروی اقدام به استفاده از حق وتو در شورای امنیت برای نقض تصمیمی درباره بحران شبه‌جزیره کره گرفت، بحرانی که به واقع تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی به‌شمار می‌رفت. در میان کشورهای عضو سازمان ملل متحد که موافق تصویب قطعنامه در این زمینه بودند، آمریکا، فرانسه، بریتانیا و چین قرار داشتند.


این قطعنامه به مجمع عمومی اجازه می‌دهد تا نشستی فوری و اضطراری را در مدت 24 ساعت پس از شکست شورای امنیت در تصویب قطعنامه و رسیدن به اجماع میان پنج کشور عضو دائم این شورا برگزار کند تا موضوعات مربوط به صلح و ثبات بین‌المللی بررسی شوند. این حالت در زمانی رخ می‌دهد که یک عضو دائم بخواهد با حق وتوی خود رای دیگر اعضاء را درباره یک تصمیم یا پیش‌نویس قطعنامه‌ای خاص نقض کند.


نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد به درخواست شورای امنیت و با رای بیشتر اعضاء و یا درخواست یک عضو و موافقت دیگر اعضاء برگزار می‌شود. در موضوع قدس نیز پس از آنکه آمریکا به‌طور یک‌جانبه رای 14 عضو دیگر شورای امنیت را با حق وتو نقض کرد دیگر کشورها ازجمله یمن و ترکیه به نیابت از مجموعه کشورهای عربی و اسلامی موضوع را طبق قطعنامه 377 به مجمع عمومی ارجاع دادند.


تهدید آمریکا علیه اعضای شورای امنیت


از سوی دیگر در حالی که اعضای سازمان ملل متحد آماده برگزاری نشست اضطراری مجمع عمومی درباره قدس می‌شدند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شب گذشته (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: کمک مالی هر کشوری که در سازمان ملل متحد علیه ما رای بدهد قطع می‌شود.


ترامپ در کاخ سفید گفت: «آن‌ها صدها میلیون دلار یا حتی میلیاردها دلار دریافت می‌کنند ولی علیه ما رای می‌دهند. ما این آرا را زیر نظر داریم. اجازه بدهید علیه ما رای بدهند. ما کمک‌های مالی را قطع خواهیم کرد.»


تهدید ترامپ بعد از آن انجام شد که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه نامه‌ای را به ده‌ها عضو مجمع عمومی ارسال و در آن تاکید کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا از او خواسته است تا نام کشورهایی را که علیه آمریکا رای می‌دهند یادداشت کند!


ریاض مالکی، وزیر امور خارجه فلسطین این اقدام آمریکا را محکوم کرد و گفت: دولت آمریکا با ارسال نامه تهدیدآمیز به کشورهای عضو شورای امنیت برای رای دادن به آن شکلی که واشنگتن مدنظر دارد، اشتباه دیگری را مرتکب شده است.


وی شب گذشته (چهارشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با مولود چاوش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود در استانبول تصریح کرد: این اقدام بدعتی جدید در سیاست و نظام جهانی ایجاد می‌کند و دولت آمریکا می‌خواهد واقعیت‌ سیاسی را نادیده بگیرد.


دیپلمات های ارشد تاکید کرده‌اند که هشدار هیلی موجب تغییر رای کشورهای مختلف در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نخواهد شد. به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، تهدید مستقیم و آشکار آمریکا علیه کشورهای سازمان ملل متحد، موضوع نادری است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته