دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1396 - 12:59
آنا بررسی می‌کند؛

بازیابی هژمونی گمشده‌؛ اعلام استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، شب گذشته (18 دسامبر 2017) طی یک سخنرانی، استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا را اعلام کرد، آنچه این سند راهبردی به روشنی از درون چارچوب ذهنی دولت ترامپ به همه نشان می‌دهد، همان جستجو برای به دست آوردن مجدد «سلطه آمریکا» است.
کد خبر : 243224

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا- مهدی خلسه؛ دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، شب گذشته (18 دسامبر 2017) طی یک سخنرانی، استراتژی جدید امنیت ملی دولت آمریکا را اعلام کرد.


همزمان با سخنرانی ترامپ، متن کامل سند استراتژی امنیت ملی در دولت جدید آمریکا، در اختیار رسانه‌های مختلف قرار گرفت و کارشناسان سیاسی درباره سیاست‌های مدنظر گروه استراتژیست‌های دولت ترامپ، به اظهارنظر پرداختند.


کارشناسان دولت جدید آمریکا در سند استراتژیک خود، 45 بار از واژه تجارت، 14 بار غیرمنصفانه، 25 بار اقتصاد، 23 بار چین، 17 بار روسیه، 1 بار اوکراین، 4 بار افغانستان، 6 بار عراق، 7 بار سوریه، 18 بار کره و 53 بار تروریست استفاده کرده‌اند.


پاول میلر کارشناس موسسه تحقیقاتی رند در توئیتر نوشت: «استراتژی امنیت ملی ترامپ نه فقط تئوری صلح دموکراتیک را نادیده گرفته است، بلکه به شکل ضمنی از آن انتقاد نیز کرده است.»


دولت جدید آمریکا همچنین در استراتژی امنیت ملی خود، از عبارت مورد علاقه ترامپ، «تروریسم اسلام افراطی» استفاده نکرده است و به جای آن عبارت «اسلام‌گرایان افراطی» را به کار برده است. وب‌سایت دیلی‌کالر این موضوع را به خاطر پافشاری هربرت مک‌مستر مشاور امنیت ملی دولت آمریکا دانسته است. مک‌مستر در هفته اول کاری خود در کاخ سفید، به همه کارکنان تحت امرش اعلام کرد که عبارت «اسلام افراطی» به شرکای منطقه‌ای آمریکا نظیر عربستان سعودی، اردن و امارات در مبارزه با افراطی‌گری هیچ کمکی نمی‌کند.


سند استراتژی امنیت ملی آمریکا، از القاعده و داعش به عنوان گروه‌های نشئت گرفته از ایدئولوژی اسلام‌گرایان افراطی یاد کرده است که به ترویج خشونت علیه آمریکا می‌پردازند.


شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی به 5 موضوع به عنوان مهم‌ترین مسائل سند استراتژی امنیت ملی ترامپ اشاره کرد:


اول اینکه از دید این سند، امنیت اقتصادی همان امنیت ملی درنظر گرفته شده است و شعار معروف America First (اولویت با آمریکا) اکنون به راهنمای اصلی دولت ترامپ در سیاست خارجی تبدیل شده است.


دوم شناسایی دولت‌های چین و روسیه به عنوان مهم‌ترین قدرت‌های جهانی و رقیب اصلی ایالات متحده آمریکا نام برده شده‌اند که پیوسته با قدرت، نفوذ، منافع، امنیت و رفاه آمریکایی‌ها در حال چالش هستند. ترامپ در سخنرانی خود پیرامون سند استراتژی امنیت ملی، این دو کشور را با عنوان «قدرت‌های رقیب» خطاب کرد.


موضوع سوم اینکه از دید دولتمردان نزدیک به ترامپ، رژیم‌های فاسد و تروریسم مهم‌ترین تهدیدهای دولت آمریکا محسوب می‌شوند. ترامپ در این بخش از استراتژی دولت خود از گروه‌های تروریستی نظیر داعش و دولت‌های کره شمالی و ایران(!)، به عنوان مهم‌ترین تهدیدات آمریکا نام برده است.


مورد چهارم کنارگذاشتن مساله تغییرات آب و هوایی از اولویت‌های امنیت ملی آمریکا است. ترامپ که چندی قبل دولت آمریکا را از معاهده آب و هوایی پاریس درباره تعهدات کشورها در بحران تغییرات آب و هوایی کره زمین خارج کرده بود، نهایتاً در سند استراتژی امنیت ملی هم صرفاً به اهمیت نظارت بر محیط زیست در بخش‌های متمرکز بر سلطه انرژی، اکتفا کرده است.


اما مساله آخری که از نگاه نویسنده سی‌ان‌ان اهمیت داشته است، تفاوت فراوان میان سند ارائه شده به عنوان راهنمای دولت آمریکا با رفتارهای عینی ترامپ است. نوع روابط اطرافیان ترامپ با برخی مقامات روسی در زمان تبلیغات انتخاباتی و همچنین اصرار ترامپ به از بین بردن تمام میراث اوباما نظیر توافق هسته‌ای ایران، از جمله مواردی است که احتمال بی‌تفاوتی ترامپ به سند اخیر و ادامه رفتارهای و تصمیمات بی‌مهابا و خطرناک وی را در اذهان همه ناظران بین‌المللی قوت بخشیده است.


فارغ از همه این موضوعات، سند استراتژی امنیت ملی ترامپ بیش از هر چیز به روشنی حاکی از به رسمیت شناختن قدرت‌های سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار در جهان فعلی است. قدرت‌هایی که دیگر نه ترامپ و نه اطرافیان او و نه حتی شخصیت‌های تاثیرگذار در حزب دموکرات و همچنین رسانه‌های جریان اصلی و لیبرال آمریکا، توان انکار افزایش قدرت اقتصادی و سیاسی آنها را ندارند. تا جایی که اکنون نامشان در سند استراتژی امنیت ملی دولت آمریکا، به عنوان رقیب آمریکا و تهدیدی برای یکه‌تازی‌های سیاسی و اقتصادی این کشور برده می‌شود.
حالا در آمریکا، دعوا بیشتر بر سر نحوه مقابله با تهدیدات اقتصادی و سیاسی آنهاست. اختلافی که ترامپ در آن، با توجه به سند استراتژی امنیت ملی، راه حلی جز تحقق عملی شعار America First سراغ ندارد.


جیکوب هیلبران نویسنده نشریه نشنال اینترست، درباره استراتژی امنیت ملی ترامپ، در جمع‌بندی جالبی تاکید کرده است: «یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی نظیر تجاوز روسیه به کشورهای حوزه بالتیک و یا حمله کره شمالی به همسایه جنوبی‌اش و یا هر حمله تروریستی مهمی در داخل آمریکا، می‌تواند فاتحه استراتژی امنیت ملی ترامپ را بخواند ... آنچه که سند استراتژی امنیت ملی آمریکا به روشنی از درون چارچوب ذهنی دولت ترامپ به همه نشان می‌دهد، همان جستجو برای به دست آوردن مجدد «سلطه آمریکا» است و این همان چیزی است که در سال‌های آینده، باید دید که از طریق ارائه یک سند و یا یک سخنرانی، برای آمریکا مقدور خواهد بود یا نه؟»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته