دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از اختتامیه یازدهمین جشنواره سینما حقیقت؛

«بانو قدس ایران»، بهترین فیلم جشنواره سینما حقیقت/ حاتمی‌کیا: سینمای مستند برای من مقدس است

مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در حالی شامگاه یکشنبه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد که در این مراسم از چهره‌های برتر مستند تقدیر شد.
کد خبر : 242583

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، با اجرای اشکان خطیبی و به صورت دو زبانه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.


محمدمهدی طباطبایی نژاد، دبیر جشنواره سینما حقیقت، در مراسم اختتامیه گفت: سینمای مستند در ایران ۶۹ سال تلاش کرد که آیینه زلالی از فرهنگ و تمدن باشد و جشنواره حقیقت نقطه عطفی در مستند است که تلاش می‌کند با نگاه به تولیدات بومی و ملی و ارتقای کیفیت تولیدات در سطح بین‌المللی فعال‌تر شود.


وی ادامه داد: امسال در آستانه سال ۲۰۱۸ میلادی، شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگردی جهان اسلام معرفی شده و ما نیز با همکاری اداره ارشاد این استان، مستندهای این استان را در ایام در جشنواره مرور کردیم.


این مراسم، با نکوداشت 19 مستندساز استان‌های آذربایجان شرقی و غربی ادامه پیدا کرد که در این بخش، با حضور محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی و مرتضی رزاق‌کریمی مشاور سازمان سینمایی کشور، از رحیم مرتضی وند، حسین پورستار، میرحسین ثروتمند، محمد احسانی، سید وحید حسینی نامی، علی خیرخواه، مریم امینی قاضی جهانی، معصومه محمدپور، علی دلکاری، فرهود بحری کریمی، قربانعلی طاهرفر، شهرام علیزاده امنیه، محمد محمودی اصل، یونس مقدم، محمدباقر وثوقی، محمد فرضینیان، فرید میرخانی، مجید فتحی و محمدحسن دامنزن تقدیر شد.



اولین جوایز به قصه بلور و در جستجوی فریده رسید


اولین بخش اهدای جوایز مربوط به بخش جنبی جشنواره(گروه سینمایی هنر و تجربه) بود که سیف الله صمدیان و جعفر صانعی‌مقدم روی سن آمدند و برگزیده‌ها را اعلام کردند. برگزیده این بخش دو جایزه است که دیپلم افتخار و سی میلیون ریال به داود اشرفی برای فیلم قصه بلوار اهدا شد.


همچنین تندیس سینمای هنر و تجربه و ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی به آزاده موسوی و کوروش عطایی برای فیلم در جستجوی فریده اهدا شد.


سه برگزیده جایزه هنری و فرهنگی


رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برای اهدای جایزه هنری فرهنگی روی سن آمد و به سه برگزیده این بخش جایزه اهدا کرد.


لوح تقدیر و ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی به مهدی باقری برای فیلم در جستجوی خانه خورشید تعلق گرفت. همچنین لوح تقدیر و ۴۰ میلیون ریال به حسن نقاشی برای فیلم بازاریه و بوح تقدیر و ۳۰ میلیون ریال به شهرام میراب‌اقدم برای فیلم وادی خاموشان اهدا شد.


مهدی باقری بعد از دریافت جایزه این بخش گفت: امیدوارم باعث نشویم خاک خورده‌های این حرفه به خاطر رای داوری سرخورده شوند.


بخش «آی‌فیک»


اسماعیل عفیفه تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، جایزه بخش «آی‌فیک» را اعلام کرد که بر این اساس وی ضمن تقدیر از مستند دست‌های خالی و مستند محیطبان و پلنگ کرد، جایزه ویژه آی‌فیک را به موسسه مستند موج نو برای تولید فیلم قاضی و مرگ اهدا کرد


جایزه شبکه مستند به شاهیان رسید


سلیم غفوری مدیر شبکه مستند، جایزه بخش جنبی شبکه مستند که شامل لوح تقدیر و ۷۰ میلیون ریال جایزه نقدی بود را به محمدباقر شاهیان کارگردان مستند ادوارد تقدیم کرد.



لوتوس برترین فیلم کوتاه و نیمه‌بلند جشنواره


هیات انتخاب بخش فیلم کوتاه و نیمه بلند بین‌الملل جایزه این بخش را به فیلم لوتوس ساخته محمدرضا وطن دوست اهدا کرد که این کارگردان این فیلم گفت: جایزه‌ام را به دو مادر شهیدی که در فیلمم بودند، اهدا می‌کنم. سه سال پشت سر هم جایزه ویژه هیات داوران را گرفتم و امیدوارم سال آینده هم این جایزه را بگیرم.


همچنین جایزه بهترین فیلم بخش کوتاه بین‌الملل به فیلم «هیچکستان» ساخته افسانه سالاری‌اصلی اهدا شد.


جایزه بهترین فیلم نیمه بلند بخش بین‌الملل به فیلم «بولینگ و جنگل عشق» از اسپانیا رسید.


هیات داوران بخش فیلم مستند بلند بین‌الملل برای اهدای جوایز این بخش به روی سن آمدند و جایزه ویژه این بخش را به فیلم «مادرم ایل» ساخته عزت‌الله پروازه از ایران اهدا شد، پروازه کارگردان این مستند در هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: خوشحالم و این جایزه را به تمام مادران فداکار سرزمینم ایران تقدیم می‌کنم.


جایزه بخش بهترین فیلم بلند بخش مسابقه بین‌الملل رضا فرهمند بود که برای فیلم «زنانی با گوشواره‌های باروتی» جایزه گرفت. فرهمند پس از دریافت جایزه‌اش گفت: جایزه‌ام را به حمزه؛ فیلمبردار این مستند تقدیم می‌کنم که روزهای پایانی فیلم فوت کرد و دو کودک داشت.


رزی که عضو هیات داوران این بخش گفت: همه اعضا معتقد بودند این فیلم باید بهترین فیلم جشنواره شود. به سینمای ایران تبریک می‌گویم که جوایز بخش بین‌الملل را از آن خود کرد.


تقدیر از مستند تبریز


در ادامه این مراسم بعد از پخش کلیپی از سعادتعلی سعیدپور، مستندساز تبریزی، توسط مدیرکل ارشاد استان تبریز و دبیر جشنواره سینماحقیقت تقدیر شد.


سعیدپور گفت: ممنونم از زحمات همه که مراسم نکوداشت سینمی مستند تبریز را برگزار کردند. حرکت درستی است که خانه مستند را در مراکز استان‌ها راه‌اندازی کردیم و امیدوارم این حرکت منحر به جنبش سینمای مستند در ایران شود.


وی افزود: خویشاوندی خانه مستند تبریز با ارشاد و مرکز‌گسترش تهران را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم سایر استان‌ها هم از این ماجرا بهره‌مند شوند.


معرفی برگزیدگان جایزه آوینی


در ادامه برگزیده‌های بخش هشتمین جایزه شهید آوینی اعلام شد و هیات داوران این بخش، جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه را به احمد زارعی برای فیلم «همشهری جنگ» اهدا شد.


جایزه بهترین فیلم مستند بلند شهید آوینی به رضا فرهمند برای فیلم مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اهدا شد.


هیات داوران در این بخش از فیلم «رزم‌آرا: یک دوسیه مسکوت» به کارگردانی احسان عمادی تقدیر کرد.


جایزه ویژه هیات داوران بخش فیلم بلند شهید آوینی به مصطفی رزاق‌کریمی برای فیلم «بانو قدس ایران» اهدا شد.


جایزه ویژه دبیر جشنواره برای بخش جایزه شهید آوینی به فیلم «دست‌های خالی» ساخته جمشید بیات‌ترک اهدا شد.



تقدیر از مصطفی رزاق کریمی


بعد از اعلام برگزیده‌های بخش جایزه شهید آوینی، دومین بزرگداشت یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی مستند سینماحقیقت با پخش کلیپی از مصطفی رزاق‌کریمی برگزار و پس از آن با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا و محمدمهدی حیدریان از این مستندساز کهنه‌کار تقدیر شد.


در این بخش حاتمی کیا گفت: سینمای مستند همیشه برای من مقدس است و مقابل مستندسازان تعظیم میکنم چراکه مستند مادر سینمای داستانی است.


وی ادامه داد: مصطفی رزاق‌کریمی را از وین می‌شناسم و برای او جایگاه ویژه‌ای قایلم. همیشه ظاهرش را مانند خارجی‌ها درست می‌کند و این من را عصبی می‌کند اما هر کسی او را از نزدیک بشناسد متوجه می‌شود که بسیار نازنین است.


حاتمی‌کیا افزود: مصطفی برای فیلم از کرخه تا راین من زحمت زیادی کشید و این فیلم مدیون او است.


وی افزود: فیلم «بانو قدس ایران» را امروز دیدم و خیلی گریه کردم و چقدر خوبه که این مستندها ساخته شود و چقدر ساخت آنها دیر شده است.


وی گفت: مصطفی محرم است و همین بس که این فیلم زیبا را ساخته که رنگ و بوی درونی خود را ساخته است. او دلش می‌خواهد در مورد شیمیاییها فیلم بسازد و من فکر میکنم جایگاه او هنوز کشف نشده و قسمت نشده در اینباره فیلم بسازد اما اسم مصطفی رزاق‌کریمی روی مهری که جنگ در سینما زده، می‌درخشد.


مصطفی رزاق‌کریمی هم در این بخش گفت: دوستی من با حاتمی‌کیا وجه مشترکی بود که در وین ایجاد شد که این وجه مشترک همدلی و فرهنگی و نزدیک بودن، بود. سر فیلم «خاکستر» حاتمی‌کیا به دلیل رفتار اتریشی‌وارم ناراحت شد و میخواهم من را ببخشد.


وی افزود: ۴۱ سال پیش «بیکاری در تبریز» را به عنوان اولین مستند در شهر تبریز ساختم و بعد از ان به اتریش رفتم.


رزاق‌کریمی ادامه داد: به یک موضوعی میبالم که به زندگی حضرت امام خمینی و خانواده او پرداختم و مستند «بانو قدس ایران» را ساختم
سن‌ام کم بود که به دیدار امام رفتیم و بعد از ان همیشه حسرت دوباره دیدن امام را داشتم که این حسرت تبدیل شد به سه سال کار و نتیجه این مستند شد.


وی تاکید کرد: درباره امام و همسر ایشان هیچکس نمی‌تواند با یک فیلم، تمام مسایل را بیان کند و به تعداد بالای فیلم نیاز دارد. موضوعی که به نوعی تاریخی برای نسل جوان ما شده است.



بانو قدس ایران، بهترین فیلم جشنواره


در بخش پایانی این اختتامیه جوایز بخش ملی جشنواره یازدهم فیلم مستند سینماحقیقت اعلام شد که به شرح زیر است:


بهترین ‌های بخش پژوهشگر مستندهای ملی اعلام شد و جایزه این بخش به سودابه مجاوری برای پژوهش فیلم «وه آنتیوک شاپور» اهدا شد.


جایزه بهترین نویسنده گفتار متن به میلاد محمدی برای فیلم «عشق شمعدانی‌ها» اهدا شد.


جایزه بهترین صدا به کیومرث محمدچناری و حسن مهدوی برای فیلم «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اهدا شد.


جایزه بهترین تصویربرداری به علی شیلاندری برای فیلم «دیدن و بودن» تعلق گرفت.


جایزه بهترین تدوین به حمید نجفی‌راد برای فیلم مستند «در جستجوی فریده» اهدا شد.


جایزه بهترین موسیقی بخش ملی به افشین عزیزی برای آهنگسازی فیلم مستند «در جستجوی فریده» تعلق گرفت.


جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه (کارگردانی) بخش ملی به فتح‌الله امیری و نیما عسگری برای کارگردانی فیلم مستند «محیطبان و پلنگ» اهدا شد.


جایزه بهترین فیلم مستند بلند بخش ملی به رضا فرهمند برای ساخت مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اهدا شد.


برای اهدای جایزه ویژه هیات داوران بخش ملی جشنواره رامین فاروقی‌حیدری، یکی ار اعضای هیات داوران روی سن آمد وگفت: این دوره به لحاظ نزدیکی فیلم‌ها دشوار بود. بسیاری از فیلم‌ها رای برایر داشتند و چیزی به عنوان توزیع جوایز نبوده و هر بار داوری شده، ۸ ساعت انتخاب بهترین‌ها زمان برد و همه نامزدها برنده هستند چون برگزیده با فاصله کمی از بقیه فیلم‌ها انتخاب شد.


حیدری افزود: من در هیچ داوری‌ای که داشتم به سیاست‌های جشنواره ای متکی نبودم و باید توجه کنیم که داوری دشوار است. ف


جایزه ویژه هیات داوران به علی همراز و محمد کارت برای فیلم «لاوراتور» اهدا شد که محمد کارت پس از دریافت این جایزه گفت: انتظارمان برای ساخت این فیلم تجربه و پیشنهاد ایده جدید به سینمای مستند بود و جایزه‌ام را به همسرم؛ آبان عسگری تقدیم می‌کنم.


دبیر جشنواره پس از این جایزه گفت: بعد از سال‌ها دبیری حشنواره‌ها و پنجمین سال دبیری جشنواره سینماحقیقت اما این اولین سالی بود که انتخاب بهترین فیلم برایم سخت بود و حتی تا امروز صبح هم نتوانسته بودم تصمیم بگیرم، در نهایت با تشکر ویژه از برای فیلم کامران حیدری «علی آقا» و محمدحسین مهدویان برای ساخت فیلم «ترور سرچشمه»، جایزه ویژه‌ام را به کوروش عطایی و آزاده موسوی برای ساخت فیلم مستند «در جستجوی فریده» اهدا می‌کنم.


آزاده موسوی پس از دریافت این جایزه گفت: آرزو دارم هیچ کودکی از افوش کرم مادر محروم نباشد و هیچ خانواده‌ای برای مشکلات پیرامونی مثل جنگ و زلزله کودکش را رها کند.
کوروش عطایی هم گفت: نعمت بزرگی بود که با این تیم کار کردیم و تشکر ویژه دارم از «فریده» که محوریت ساخت این مستند بود.


در نهایت جایزه بهترین فیلم (تهیه‌کننده) بخش ملی به موسسه فرهنگی هنری عروج برای تولید فیلم مستند «بانو قدس ایران» اهدا شد که مدیر این موسسه به عنوان تهیه‌کننده مستند «بانو قدس ایران» جایزه نقدی‌اش را به هلال‌احمر جهت خرید کانکس برای زلزله‌زدگان کرمانشاه تقدیم کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته