دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان فیلم «سلیمه» عنوان کرد؛

«سلیمه» روایتگر نمادین خشونت‌ها/ ترویج خشونت در افغانستان از سوی رسانه‌های غربی

کارگردان فیلم سلیمه با اشاره به اینکه افغانستان قربانی منافع کشورهای غربی شده است، گفت: رسانه‌های غربی تصویری خشونت‌بار از اسلام را ارائه می‌کنند و به نوبه خود خشونت را در جهان رواج می‌دهند.
کد خبر : 242489

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، فیلم داستانی نیمه‌بلند «سلیمه» با حضور کارگردان، تهیه کننده، بازیگران این فیلم و جمعی از فرهیختگان هنر دوست ایرانی و افغانستانی در محل خبرگزاری فارس اکران شد.


در ابتدای این مراسم، روح‌الله قاسمیان سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: این خبرگزاری از چند سال قبل تاکنون به منظور ارائه چهره واقعی از مهاجرین برنامه‌هایی را در سطح رسانه‌ای اجرا کرد.


وی افزود: خبرگزاری فارس با راه‌اندازی سایت تخصصی افغانستان در مسیر نمایش چهره واقعی مهاجرین، چهره واقعی افغانستان به مردم ایران و منطقه و همچنین ارائه ظرفیت های مهاجرین به جوامع هدف گام های اساسی برداشته است.


قاسمیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز به دلیل اهمیت موضوع فیلم داستانی «سلیمه» بر خود لازم دیدیم طی هماهنگی با مجموعه عوامل توانمند فیلم، برنامه اکران و نقد و بررسی را داشته باشیم.


ترویج خشونت در افغانستان از سوی رسانه‌های غربی


در ادامه این مراسم، سید امین جواهری کارگردان فیلم «سلیمه» در ادامه این برنامه ضمن تشکر از خبرگزاری فارس در اکران این اثر با اشاره به کاستی‌های فیلم در رابطه با لهجه افغانستانی به توضیحاتی در رابطه با نحوه ساخت این فیلم و بحث مساله خشونت و افراطی‌گری پرداخت.


وی با اشاره به ترویج رسانه‌های خارجی در گسترش خشونت، گفت: رسانه‌های خارجی سعی می‌کنند طوری دین اسلام را معرفی کنند که مساله خشونت را همراه آن معرفی کنند اما در این فیلم سعی شده بر اساس آیات قرآن چهره واقعی از دین اسلام به مخاطبان معرفی شود.


خشونتی بالاتر از انجام عملیات انتحاری نیست


جواهری با اشاره به «شمس الدین» یکی از بازیگران این فیلم که سعی در نمایش ترویج خشونت داشت، گفت: هیچ خشونتی بالاتر از این نیست که شخصی بگوید با رضای خداوند عملیات انتحاری انجام می‌دهد، اما طالبان و داعش هیچ کدام باور ندارند که دست به خشونت می‌زنند و آنها خودشان را مبارز می‌دانند.


کارگردان سلیمه با اشاره به توجه خبرگزاری فارس برای حضور مهاجرین در ایران گفت: توجه به این قشر و فرصت دادن به آنها کار خوبی است و امیدوارم دغدغه فیلمساز مردم جهان و مساله صلح باشد گرفتن جایزه فایده‌ای ندارد و مهم توجه به دغدغه‌ها است.


افغانستان قربانی منافع کشورهای غربی شده است


این فیلمساز تبریزی با بیان اینکه افغانستان قربانی منافع کشورهای غربی شده است، گفت: دوست داریم مردم افغانستان در شادی و بدون غم زندگی کنند و خشونت و افراطی‌گری در این کشور پایان یابد.


وی افزود: در فیلم سلیمه سعی بر آن شد تا خشونت نمادین را به تصویر بکشیم. خشونت نمادین به خشونتی گفته می‌شود که دقیقا مانند اکسیژنی است که ما آن را تنفس می‌کنیم و در تمام وجودمان جاری است اما آن را نمی‌بینیم. پس خشونت‌های نمادین خشونت‌هایی هستند که هر روزه به ما اعمال می‌شوند و ما از آنها اطلاعی نداریم و آن رسانه‌ها هستند که خشونت و افکار را به اشکال مختلف ترویج می‌دهند و یک نمونه آن این است که رسانه‌های غربی قرآن را به گونه‌ای خشونت بار برای افکار عمومی جهان معرفی کرده‌اند.


ایران سرزمینی که نژادپرستی در آن جایی ندارد


این فیلمساز ایرانی خاطر نشان کرد: سرزمین من جایی است که تبعیض و نژادپرستی وجود ندارد و امیدواریم تمامی ملیت‌های دیگری که در ایران زندگی می‌کنند با احترام برخورد شود و صلح و امنیت در تمام جهان برقرار شود.


جواهری تصریح کرد: ما هرگر نمی‌گوییم که فیلمی بسازیم که در آن شعاری حرف زده شود بلکه مردم ایران مردمی هستند که لیاقت دیدن فیلم‌های باشرافت را دارند.


وی در پایان با انتقاد از تجمع بودجه‌های فیلمسازی در پایتخت گفت: نهادهای مربوطه در خصوص میدان دادن به جوانان فیلمساز در شهرستان‌ها توجیه نبوده و باید به فیلمسازان جوان با استعداد در دیگر شهرستان‌ها نیز توجه شود چراکه باید برای ساخت فیلم‌های ارزشمند اینچنینی سرمایه‌گذاری‌های بیشتری شود.


تقدیر از سلیمه به خاطر مبارزه با پدیده تروریسم


در پایان این مراسم عوامل سازنده این فیلم نیز مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتند.


«پیام تیرانداز» مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز با انتشار پیامی از سازندگان این فیلم داستانی تقدیر کرد.


در این پیام آمده است: قدم نهادن در مسیر فرهنگ و هنر علاوه بر عزمی برخاسته از تعهد و ایثار، قدم هایی محکم و استوار، بصیرتی دین مدار و پرعیارمی طلبد، اینک با مسرت از موفقیت شما که با تلاشی شایسته در فیلم سلیمه پیام های بلندی همچون مبارزه با پدیده شوم تروریسم و ارزش های انسان دوستانه به ارمغان داشت را ارج می نهیم. یقینا کوشش صادقانه و هنرمندانه شما قبای خاص به این هنر می بخشید.


در بخش دیگری از این پیام خطاب به عوامل سازنده این فیلم آمده است: باشد تا با همت شما و عنایت خالق زیبایی ها به سهم خود چرخه هنر را در گردش روزگار به دوران در آید.


در پایان این با اهدای هدایایی از مجید عباچی تهیه کننده، سید امین جواهری کارگردان و فرناز علوی بازیگر این فیلم داستانی تقدیر شد.


فیلم داستانی نیمه بلند «سلیمه» ساخته فیلمساز جوان ایرانی است که به برشی از زندگی یک دختر افغانستانی می‌پردازد که پدر وی از اعضای بلند پایه طالبان بوده و در طول داستان اتفاقاتی برای این خانواده رقم می‌خورد.


انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان خشونت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته