دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1396 - 10:28
با مخالفت نمایندگان؛

طرح پرداخت تسویه بدهی سهام عدالت در ۴ سال به صورت عادی بررسی می‌شود

نمایندگان با دو فوریت و یک فوریت طرح پرداخت تسویه بدهی سهام عدالت در ۴ سال توسط سهامداران مخالفت کردند که براین اساس طرح به صورت عادی بررسی می شود.
کد خبر : 242260

به گزارش خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به بند ب ماده 34 قانون اصل 44 قانون اساسی با 87 رأی موافق، 91 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.


همچنین نمایندگان با یک فوریت طرح الحاق یک تبصره به بند ب ماده 34 قانون اصل 44 قانون اساسی با 106 رأی موافق، 61 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.


براساس این گزارش طرح مذکور به صورت عادی بررسی می شود.


در مقدمه توجیهی این طرح آمده است: در راستای اجرای سیاست گسترش مالکیت عمومی و سهامدار کردن شش دهک درآمدی و توانمند کردن عموم مردم و گسترش عدالت اجتماعی حدود 50 میلیون نفر در طی ده سال 1385 تا 1395 از سهام عدالت برخوردار شدند، بعد از پایان دوره ده ساله به دلیل اینکه جمع کثیری از سهامداران نتوانستند کل بدهی خود را به دولت بپردازند، بیشتر از 24 هزار میلیارد تومان از سهام فوق دوباره به دولت بازمی گردد و سهامداران فوق مالک پنجاه درصد (50%) سهام تخصیص داده می شوند که در جهت خلاف گسترش مالکیت عمومی است. به دلیل نبود فرصت طرح فوق با قید دو فوریت تقدیم می گردد تا فرصت تسویه بدهی از طریق سود سهام یا پرداخت توسط سهامداران حداکثر طی چهار سال فراهم گردد.


هادی قوامی به عنوان طراح طرح الحاق یک تبصره به بند ب ماده 34 قانون اصل 44 قانون اساسی گفت: براساس آمار از سال 85 تا 95 حدود 50 میلیون نفر از سهام عدالت برخوردار شدند و یک دوره 10 ساله از سهامداری مردم گذشته است اما در حال حاضر 4 دهک باید اقساط سهام یک میلیونی خود را پرداخت کنند که طی این 10 سال 535 هزار تومان از محل سود سهام پرداخت شده اما حدود 460 هزار تومان آن باقی مانده است البته دو دهک درآمدی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند 50 درصد آن را به صورت رایگان برای این اقشار در نظر گرفته و 50 درصد را از محل سود پرداخت کردند.


نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که مبلغ 460 هزار تومان از مردم اخذ نشود و دولت به مردم مهلت دهد که تا پایان سال مابقی یک میلیون تومان را پرداخت کنند یا از محل همان سود که از کارخانه ها اخذ می شود 460 هزار تومان پرداخت شود.


وی با بیان اینکه ارزش واقعی سهام عدالت بیش از 2 میلیون تومان است، تصریح کرد: با حفظ سهام، سهامداران عدالت برای جامعه خلق می شود و فرهنگ سهامداری جا می افتد لذا دولت نباید این سهام را به دهک نهم و دهم واگذار کند و با این حساب 23 هزار میلیارد تومان به خزانه دولت بازمی گردد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته