مستند ایران را با آثار عباس کیارستمی شناختم
«کارین برناسکنی»، برنامهریز و عضو هیات انتخاب جشنواره «سینمادورئل» فرانسه که برای مرور آثار جشنواره دورئل به این دوره از جشنواره سینماحقیقت دعوت شده، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا، در مورد چگونگی نمایش آثار دورئل توضیح داد: از آنجایی که کشور ایران یکی از کشورهای مورد علاقه من به شمار میآید به هیچ عنوان دلم نمیخواست پیشنهاد حضور در این دوره از جشنواره را رد کنم، از این رو به محض پیشنهاد سینماحقیقت، پذیرفتم و به ایران آمدم. طی جلساتی که با مسئولان جشنواره داشتیم به این نتیجه رسیدیم که برای این بخش، 5 فیلم از برگزیدههای جشنواره دورئل را نمایش دهیم.
کارین برناسکنی که سینمای ایران را سینمای مورد علاقه خود تلقی میکند تا جایی که 7 سال است؛ پایاننامه مقطع دکتریاش را با موضوع تئوری فیلم در سینمای ایران مینویسد، در مورد سینمای ایران نظرات جالبی دارد و تاریخ سینمای ایران را تاریخی غنی در سینمای جهان میداند. وی در اینباره بیان کرد: نام فیلمسازان زیادی در تاریخ سینمای ایران وجود دارد که من برای تز دکتریام باید تمام فیلمهای آنها را میدیدم، از زمانی که به واسطه این تحقیق با آثار سینماگران ایران آشنایی بیشتری پیدا کردم به این نتیجه رسیدم که سینمای ایران حرفهای زیادی برای گفتن در جهان دارد. داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، اصغر فرهادی و دیگر فیلمسازان ایرانی با آثارشان نشان دادهاند که چه اندیشه باز و چه نقطه دید وسیعی دارند.
وی در پاسخ به این سوال که جدای از سینمای داستانی، سینمای مستند ایران را با دیدن چه فیلمهایی شناخته است، بیان کرد: به طور مشخص باید بگویم مستند ایران را با آثار عباس کیارستمی شناختم، با اینکه فیلمهای ده سال اخیر او به عقیده من کیفیت آثار قدیمتر او را نداشتند اما باید اعتراف کنم که او استاد میزانسن در مستند است.
برناسکنی در ادامه با اشاره به وضعیت نمایش فیلمهای مستند در سراسر دنیا، بیان کرد: همه میدانیم که سینمای مستند تقریبا در هیچجای دنیا امکان نمایش گسترده ندارد؛ از این رو برای شناخت سینمای مستند قطعا به برگزاری چنین جشنوارههایی نیاز داریم. جشنواره سینماحقیقت از آن دست جشنوارههای مستندی است که جای خود را در مستند دنیا پیدا کرده و برای آن برنامهریزی میکند تا به بهترین شکل دیده شود. ما نیز با وجود این شرایط وظیفههایی داریم که از جمله آنها ایجاد تعامل میان سینماگران مستند در دنیا است. من به شخصه باید بتوانم میان سینمای مستند ایران و سینمای مستند فرانسه تعامل و ارتباط برقرار کنم و اگر غیر از این باشد حضور در جشنوارهها معنایی ندارد.
این فیلمساز فرانسوی در پایان به وضعیت بودجه تولید آثار مستند خاطرنشان کرد: شرایط تولید مستند روز به روز سختتر میشود و این مخصوص یک کشور نیست بلکه تمامی کشورها را شامل میشود. تامین بودجه برای تولید و بعد از آن موضوع پخش، مسالههایی است که فیلمسازان مستند را با مشکل روبهرو میکند تاجایی که اگر از پخش فیلمشان از تلویزیون اطمینان نداشته باشند، بازگشت سرمایه نخواهند داشت.
انتهای پیام/