دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی:

علم باید سرلوحه تمدن سازی اسلامی قرار گیرد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ضرورت وجود وحدت میان حوزه های علمیه و دانشگاه ها، گفت: باید از علم در جهت تمدن سازی اسلامی بهره مند شد.
کد خبر : 241703

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری آنا، حسن بنیانیان در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه در میان مدیران برداشت ناقصی از معنای فرهنگ وجود دارد، تصریح کرد: فرهنگ به معنای ملزومات و شعائر نیست بلکه شامل رفتارهایی است که در زندگی ما جریان دارد.
وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی در طول سال های مختلف حوزه و دانشگاه رابطه خوبی داشته اند اظهار کرد: رفتارهای روزمره و برنامه ریزی بلند مدت باید ذیل رفتارهای فرهنگی دینی قرار گیرد زیرا این مسیر بزرگترین اثر را جهت آماده سازی ما برای تمدن اسلامی دارد.
بنیانیان افزود: امروز در کشور با آسیب های اجتماعی بسیاری روبه رو هستیم اگر مدیران وحدت حوزه و دانشگاه را جدی بگیرند می توانند در جهت کاهش این آسیب ها حرکت کنند.
وی با بیان اینکه همه قوا باید در تصمیم گیری های مهم کشور از وحدت حوزه و دانشگاه استفاده کنند تاکید کرد: مقام معظم رهبری، شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مصطفی چمران و شهید حسن طهرانی مقدم از نمونه های این وحدت هستند.
بنیانیان با بیان اینکه این افراد علم را به جهان بینی و اعتقادات پیوند زدند خاطرنشان کرد: عالمان دینی و دانشگاهی برای رسیدن به جامعه مطلوب از مبانی فکری استفاده کنند تا علم سرلوحه تمدن سازی اسلامی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه از دو منظر نیاز داریم تا علم به حوزه های علمیه راه پیدا کند گفت: از یک سو نیازمند علوم جدید برای گسترش تجربه های مسلمانان در جامعه اسلامی هستیم و از سوی دیگر برخی از علوم آلوده و متکی بر اندیشه های مادی هستند که باید با تصفیه آن از کارکرد مخرب در دانشگاه ها جلوگیری شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اصل نظام اسلامی برای تحولات یک فرصت طلایی است اظهار کرد: هر فردی که در موقعیت خود برای نزدیکی حوزه و دانشگاه تلاش کند، جهاد کرده است زیرا از علم برای ساخت تمدن اسلامی استفاده کرده است.
وی با اشاره به اینکه باید به مثلث حوزه علمیه، دانشگاه و مدیریت اجرایی توجه کرد گفت: بعد از انقلاب تحولات بسیاری داشتیم اما دلیل اینکه علوم تازه در سیر تکاملی خود کند بوده و به صورت کلی باقی مانده اند جاری نشدن آنها در زندگی روزمره است که اگر مدیران همراهی داشته باشند می توانیم در تصمیمات بزرگ از دانش در دانشگاه و حوزه علمیه همزمان بهره برداری کنیم.
بنیانیان با بیان اینکه اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی علم را تولید می کنند خاطر نشان کرد: تمدن زمانی ساخته می شود که همه مدیران در حوزه کاری خود از جهت گیری علم به سمت تمدن اسلامی بهره ببرند.
به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگ ذیل اقتصاد و سیاست قرار نمی گیرد بلکه عضو لاینفک زندگی جاری است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته