دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی دلایل صعود شاخص بورس به بالای 90 هزار واحد؛

چین واردکننده فولاد ایران شد

تحلیل‌گران دلایل متعددی را برای رکوردشکنی دماسنج بازار سرمایه و صعود شاخص به ارتفاع بیش از 90 هزار واحد مورداشاره قرار ‌می‌دهند؛ از بهبود روند قیمت‌های جهانی تا کاهش نرخ سود بانکی در ایران.
کد خبر : 241062

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، بهادر احرامیان، عضو هیات نمایندگان این اتاق با اشاره به این نکته که سهم عمده‌ای از این رشد، از ناحیه شرکت‌های صنایع معدنی و به‌ویژه شرکت‌های فولادی رخ‌داده، تاکید کرد: یعنی حدود 70 تا80 درصد رشد شاخص بورس از جانب 10 تا 15 شرکت فولادی بوده است.


وی با اشاره به اینکه پشتوانه رشد ارزش سهام شرکت‌های فولادی و صنایع معدنی، دورنمای قیمتی صنایع فلزی در بازارهای جهانی بوده است؛ گفت: به دلیل افزایش مصرف فولاد و برخی صنایع فلزی در چین و تشدید هم‌زمان سیاست‌های زیست‌محیطی دولت مرکزی این کشور و فشاری که بر تولیدکنندگان چینی واردشده، بازار داخلی چین با کاهش عرضه مواجه شده است. اثر این سیاست‌ها در کاهش صادرات این محصول از چین بروز کرده است. به‌نحوی‌که صادرات فولاد این کشور از 150 میلیون تن در سال 2016 به کمتر از یک‌دوم در سال 2017 کاهش‌یافته است.


احرامیان بابیان اینکه تحولات بازار چین موجب افزایش ارزش صنایع فلزی در سطح جهان و ایران شده است، اضافه کرد: صنایع فلزی و کالاهای واسطه‌ای همواره با افت‌وخیز مواجه بوده‌اند. اما ‌می‌توان پیش‌بینی کرد که این روند فزاینده رشد ارزش صنایع فلزی در ایران حداقل برای دو فصل آینده تداوم پیدا کند.


وی ادامه ‌داد: گزارش‌هایی را دریافت کرده‌ایم که نشان ‌می‌دهد، برای نخستین بار فولاد ایرانی برای چین خریداری ‌می‌شود. این پدیده تاکنون سابقه نداشته و ایران حتی به‌عنوان یکی از واردکنندگان فولاد از چین شناخته ‌می‌شده است. درعین‌حال چین به‌عنوان رقیب ایران در بازار‌های صادراتی فولاد محسوب ‌می‌شد. اما شنیده‌ها طی چند هفته گذشته حاکی از این بوده است که کشور چین، از ایران برای خود فولاد خریداری کرده است. این اتفاق برای نخستین بار رخ‌داده و بسیاری را غافلگیر کرده است.


این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، سپس به آثار کاهش تعرفه فولاد بر صادرات این محصول پرداخت و گفت: ظرف دو هفته گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت تعرفه واردات بسیاری از اقلام فولادی را کاهش داده و در مورد محصولاتی نظیر ورق و شمش فولاد، تقریباً تعرفه به سمت صفر میل کرده و تنها عوارض گمرکی در این بخش باقی‌مانده است. اما تعرفه محصولاتی نظیر میلگرد و تیرآهن بدون تغییر مانده است.


احرامیان ادامه ‌داد: پس از کاهش تعرفه، شاهد افزایش قیمت اقلام فولادی در بازار جهانی به‌ویژه در کشورهای اطراف ایران بوده‌ایم که این افزایش قیمت اثر کاهش تعرفه را در بازار ایران خنثی کرده است. به همین سبب، چندان انتظار نمی‌رود که قیمت در بازارهای داخل تغییر چندانی داشته باشد. پیش‌ازاین باوجود تعرفه بالا برای واردات فولاد، دولت از فولادسازان انتظار داشت که نسبت به تأمین نیاز بازار داخلی و نیز رعایت سیاست‌های دولت اقدام کنند. درحالی‌که پیام کاهش تعرفه این محصولات این است که فولادسازان ایران ‌می‌توانند میان دو گزینه تأمین نیاز بازار داخل و صادرات یکی را برگزینند و دولت نیز انتظار چندانی از آنان برای تأمین نیاز داخل نخواهد داشت. درواقع دولت این تصمیم را به تولیدکنندگان واگذار کرده است. در این صورت فولادسازان نیز مختار خواهند بود که تمرکز خود را به بازارهای صادراتی معطوف کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته