دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همایون ارشادی در گفت‌وگو با آنا:

خط قرمز سینما در پرداختن به تجاوز و قتل کودکان بسیار زیاد است/ نمایش یک حادثه ممکن‌است باعث ترویج آن شود

یک هنرمند سینما معتقد است ریشه‌یابی مسائل اجتماعی امری ضروری در تولید آثار نمایشی و سینمایی است.
کد خبر : 240616

همایون ارشادی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در خصوص ظرفیت‌های مضامینی چون جانفشانی نیروی انتظامی در مبارزه با اشرار و قتل‌های اخیر کودکان برای پرداخت در سینما گفت: هر موضوعی را می‌توان از طریق سینما مطرح کرد، به جامعه معرفی کرد و شناسند. کارهای مثبت و حتی خطاها و اشتباهاتی که نیروی انتظامی انجام داده است را می‌توان در سینما نشان داد، البته یکسری ممیزی و خط قرمزها حتی برای نشان دادن کارهای مثبت هم وجود دارد که در تولید یک اثر باید مورد توجه قرار گیرد، بنابراین نمی‌توان همه چیز را نشان داد.


وی که پیش از این بازی در فیلمی با محوریت اقدامات نیروی انتظامی بازی کرده، در خصوص نظارت‌ها بر انعکاس اقداماتی که در سطح جامعه انجام می‌شود، عنوان کرد: فیلمی که مربوط به عملکرد نیروی انتظامی بود با حضور کارشناس نیروی انتظامی تولید شد تا در نشان‌دادن اتفاقات دچار اشتباه نشویم.


ارشادی در اشاره به اهمیت توجه به مسائل و اتفاقات اجتماعی توسط هنرمندان حوزه تئاتر و سینما تصریح کرد: من نمی‌دانم در تئاتر پرداختن به مسائل اجتماعی مثل مبارزه با اشرار توسط نیروی انتظامی چقدر بتواند موفق باشد ولی این‌که امروزه یه چنین مضامینی توجه شود، یک آزمون در حوزه نمایش است چراکه این موضوع در سینما به خوبی جواب داده است. من نمی گویم که همه افراد در نیروی انتظامی کار درست را انجام می‌دهند زیرا هر کس ممکن است در هر منسبی که هست، خطایی داشته باشد، ولی نیروی انتظامی محافظ و ایجاد کننده نظم، قانون، امنیت و آرامش ما در جامعه است و بر همین اساس هم معرفی فعالیت‌ها و کارهای زحمتکشان آن اقدامی شایسته تلقی می‌شود.


وی همچنین درباره این‌که چقدر می‌توان در حوزه سینما به اتفاقات اخیر مربوط به کودکان اشاره کرد، اظهار داشت: در سینما خط قرمز در خصوص پرداختن به مسائلی چون تجاوز و قتل کودکان بسیار زیاد است چون هرکس که می خواهد روی چنین موضوعی کار کند باید به دنبال ریشه وقوع آن رود و همان را نشان دهد.


این هنرمند سینما در ادامه تاکید کرد: از نظر من معضلات اجتماعی باید ریشه‌یابی شوند و دلایل وقوع حوادثی از این دست را نشان داد وگرنه صرفا نشان‌دادن یک اتفاق دردی از جامعه دوا نمی‌کند. در پرداخت آنچه اهمیت دارد این است که به ریشه‌یابی مسائل اجتماعی پرداخته شود تا هم تکرار شدن آن حادثه به حداقل رسد و هم درسی به دیگران داد. در غیر اینصورت موضوع قتل‌های کودکان تنها یک سوژه برای فیلم است که اگر فقط نشان داده شود ممکن است باعث رشد بیشتر جرم و جنایت و یا تشویق عده‌ای برای ارتکاب به چنین کارهایی هم شود. لازم است تا با ریشه یابی مسئله‌ای چون به قتل رساندن کودکان، وقوع آن را از بین ببریم.


لازم به یادآوری است که این روزها نمایشی با عنوان «کابوس تلخ آدم» به کارگردانی حامد غنی در دست تولید است که به معضلات اجتماعی و سرگشتگی انسان در مقابله با وسوسه شیطان در وقوع جرایم و نقش هرکدام در شکل گیری جرم و تاثیرگذاری دنیای مجازی در بسترسازی جرایم را دنبال می کند و بخشی از این نمایش روایتگر جانفشانی های مأموران نیروی انتظامی و برخورد آنها با اشرار و شیاطین زمینی است و همچنین به موضوع قتل های زنجیره ای کودکان که طی ماه های اخیر در صدر اخبار رسانه ها بود، می پردازد. این اثر نمایشی از دی ماه با نقش‌آفرینی مهدی امینی خواه، امید زندگانی، وحید شیخ زاده، پونه عبیسی، فاطمه محبوب لایزال، پیمان زکی پور، امیر مسعود در پردیس تئاتر تهران (بعد از بزرگراه امام علی(ع)، جنب فرهنگسرای خاوران) روی صحنه خواهد رفت.




انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب