فیلمنامههای امروز نه ساختار دارند و نه محتوا/ تهیهکننده فیلم اول نباید با کارگردان فیلم اول همراه شود
فرهاد گلی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا، به موضوع ممیزیهای تلویزیون اشاره کرد و گفت: معمولا کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند استانداردهای آن را میشناسند و عموما دچار ممیزی نمیشوند. ضمن اینکه در مسیر نگارش هر فیلمنامهای، ناظر کیفی، نظارهگر است و از آنجایی هم که همه قواعد و شرایط را میداند، با یادآوری نکات مهم از ممیزیها جلوگیری میکند.
اختیارات کارگردان، موجب تغییر اساس فیلم نمیشود
وی ادامه داد: از طرفی هر کارگردانی تا 20 درصد مجاز به تغییر داستان هست اما نمیتواند اساس قصه را عوض دهد، فقط داستان را به زبان خود نزدیک میکند.
حذف شورای صنفی پروانه ساخت منطقی است
تهیهکننده سریال «آرام میگیریم» تصمیم اخیر سازمان سینمایی مبنی بر حذف شورای صنفی پروانه ساخت را امری مثبت تلقی کرد و گفت: این اقدام از لحاظ اصولی کاملا درست است به دلیل اینکه هر تهیهکنندگی باید تخصص و تجربه تولید را داشته باشد.
وی افزود: عموما آنهایی که کار اولی هستند اگر دارای روزمه باشند یا در فیلمهای دیگر همکاری کرده باشند و یا مجری طرح بوده باشند قطعا شورا در موردشان نظر مساعد دارد. کسانی هم که مجوز تهیهکنندگی نگرفته یا نمیگیرند احتمالا در این زمینه تجربه و سابقه کافی را نداشتهاند.
گلی اضافه کرد: معمولا تهیهکننده فیلم اول را با کارگردان فیلم اول همراه نمیکنند. حداقل یک طرف باید تجربه بیشتری داشته باشد که کم و کاستیهای طرف مقابل را پوشش دهد.
هر تهیهکننده برای کسب مجوز تولید حداقل باید 200 امتیاز داشته باشد
وی با اشاره به اصول تعیین شده ارشاد در زمینه تولید، بیان کرد: ارشاد یک اصول و چارچوبی را تعیین کرده که براساس آن هر تهیهکننده برای دریافت پروانه تولید باید حداقل 3 فیلم را تهیه کرده و به اندازه 200 امتیاز سهم داشته باشد. گاها در بحث کارگردانی هم همینطور است اما کمتر! به عنوان مثال اشخاصی هستند مانند پیمان قاسمخانی که نویسنده است اما به خاطر پروپاقرصی و معتبر بودنش و البته به واسطه چند فیلم کوتاهی که کارگردانی کرد، مجوز کارگردانی سینمایی بلند گرفت.
این تهیهکننده افزود: نکته مهم دیگر در این زمینه موضوعات حساسبرانگیز است که اگر فیلمنامهای موضوعی حساس داشته باشد مجوز نمیگیرد و این بستگی به تصمیم و دیدگاه شورای ساخت دارد.
تنها موضوع مهم سینما، فیلمنامه است
وی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای فروش بهتر فیلمها باید اندیشید؟، اظهار کرد: تنها موضوع مهم در سینما؛ فیلمنامه است. به نظر من اگر هر چه انرژی داریم را روی فیلمنامه بگذاریم طبیعتا نتیجه بهتری خواهیم گرفت. در گذشته اعتقاد بر بازیگر بود اما امروز بازیگران غیرچهرهای هم داریم که از صحنه تئاتر میآیند و تا حدی قوی هستند که به چهره سینمایی تبدیل میشوند مانند نوید محمدزاده که در یک اثر خوب و در جای درست قرار گرفت.
گلی مشکل فیلمنامههای امروز را گسترده دانست و گفت: فیلمنامههای ما هم به لحاظ ساختاری و هم از نظر محتوایی مشکل دارند. قصههایمان خیلی تکراری شده و در نهایت همه آنها به یک نقطه میرسند اما امیدواریم که محدودیتها کمتر و فضا مناسبتر شود.
تله فیلم «سرود تنهایی» را میسازم
وی در مورد بحث اکرانهای مردمی برای فیلمهای روز سینما نیز عنوان کرد: این موضوع کارکرد مثبت دارد و یک بعد تبلیغاتی است که این روزها عنصر اصلی تبلیغات شده است.
فرهاد گلی در پایان به آخرین فعالیتاش اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مشغول تهیه یک تله فیلم به کارگردانی و نویسندگی آرش سجادحسینی و با نام موقت «سرود تنهایی» هستم که حمید لولایی، رضا شفیعیجم، نادر سلیمانی، پرستو صالحی و ساناز سماواتی بازیگران آن هستند.
انتهای پیام/