دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بازیگر سینما در گفت‌وگو با آنا:

خانه سینما منفعل است/ ماجرای دستگیری ریگی را می‌سازم

بهمن دان؛ بازیگر سینما و تلویزیون گفت: سینما در ایران مانند حباب روی آب است و هر لحظه امکان ترکیدن این حباب وجود دارد، همین موجب بیکاری اهالی آن می‌شود.
کد خبر : 239573

بهمن دان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در مورد کم‌کاری‌ سینمایی‌اش طی سال‌های اخیر بیان کرد: به خاطر بی‌پولی سینما و تلویزیون همه ما کم کار شده‌ایم. این روزها تمام هم‌ردیف‌های من کم کار هستیم. اگر تصمیم مسئولین این است که با ورود نسل جدید، نسل‌های قدیمی کم‌کار شوند؛ اشکالی ندارد. ما می‌پذیریم و خوشحال می‌شویم اما به شرطی که نسل جدید ایده‌آل‌تر از نسل قدیم باشد.


محترمانه از سینما حذف شده‌ایم!


وی ادامه داد: هیچ کدام از ما نخواسته‌ایم کنار گذاشته و یا فراموش شویم اما زمانی که به مقتضات شرایط و ورود هنرمندان جدید و جوان نادیده گرفته شدیم، خود به خود حذف و فراموش شده‌ایم. به نوعی از همه ما قدیمی‌ها، محترمانه خواسته شده که از سینما و تلویزیون دور شویم.


ماجرای عبدالمالک ریگی را می‌سازم


بازیگر فیلم سینمایی «طوفان شن» به آخرین فعالیت‌های تلویزیونی‌اش اشاره کرد و گفت: آخرین کار من در تلویزیون سریال «معمای شاه» بود اما تقریبا از سال 87 در هیچ فیلم سینمایی حضور نداشتم.


وی ادامه داد: تصمیم گرفتم خودم کار کارگردانی را شروع کنم. یک فیلمنامه به نام «در چنگال عقاب» دارم که در مورد دستگیری عبدالمالک ریگی است و کریم قدسیانی آن‌را نگاشته، برای تولید این فیلمنامه منتظر تایید وزارت اطلاعات و نیروی هوایی هستم و با تامین بودجه تولید را شروع می‌کنم.


دان اضافه کرد: تمام کار تحقیقاتی این فیلمنامه به صورت کامل و جامع انجام شده و بعید می‌دانم خودم در این فیلم بازی کنم هنوز هم بازیگران را انتخاب نکرده‌ام.


تصمیمات سلیقه‌ای، بازدارنده حرکت رو به جلو


این بازیگر در خصوص وضعیت سینمای امروز و عملکرد معاونت‌های زیرمجموعه وزارت ارشاد، به خصوص در مورد عملکرد آقای حیدریان توضیح داد: جدای از مساله آقای حیدریان اگر قوانین و بخشنامه‌هایی که برایمان ارسال می‌شود، مدون و بدون اعمال سلیقه باشند کارمان پیش می‌رود؛ اما زمانی که سلیقه‌ای اعمال می‌شود بازدارنده حرکت رو به جلو خواهند بود. حالا چه آقای حیدریان و یا هر مدیر دیگری که می‌خواهد باشد. زمانی که در رابطه با کشور صحبت می‌کنیم مساله قانون مدنظر است نه مساله شخصی! آقای حیدریان و هر کسی که جای او می‌آید هم در رابطه با مساله فرهنگی یک کشور باید تصمیم بگیرد.


سینمایمان با حجم کم تولید حرفی برای گفتن ندارد


بازیگر فیلم سینمایی «سنگ، کاغذ، قیچی» در ادامه با توجه به جشنواره فجر پیش‌رو و اتفاقات متفاوتی که باعث شد همه آن را کوچک شدن جشنواره پندارند، به تغییرات هر ساله مدیران جشنواره اشاره کرد و گفت: ما با حجم تولید کمتر از 50 فیلم در سال در مقایسه با امروز هالیوود که حدود هزار فیلم در سال تولید می‌کند حرفی برای گفتن نداریم.


وی ادامه داد: همین تعداد فیلمی که با بودجه خصوصی تولید می‌کنیم تنها برای نشان دادن حضورمان است در حالی که سینمای ما قابلیت تولید حداقل 200 فیلم سینمایی در طول سال را دارد. ما می‌توانیم در صنعت سینما اشتغال‌زایی کنیم اما وقتی که تولیدی سالانه ما تنها 20 فیلم می‌شود نتیجه آن بیکاری سالانه بسیاری از عوامل تولید است.


سینما در ایران مانند حباب روی آب است


دان اضافه کرد: به همین دلیل خیلی از بچه‌های سینما به کارهایی غیر از حرفه خود مشغول‌اند. در حالی که هر هنرمندی دوست دارد علاقه و حرفه خود را دنبال کند. سینما در ایران مانند حباب روی آب است و هر لحظه امکان ترکیدن این حباب وجود دارد و همین موجب بیکاری اهالی آن می‌شود. تا جایی که آنها را مجبور می‌کند به سوی کار دیگری بروند. به نظر من هر کس هر شغلی دارد در کنار آن باید یک شغل جانبی هم داشته باشد چون اطمینانی از ثبات شغل‌ها نیست و امنیت شغلی وجود ندارد و این عدم امنیت در میان اهالی سینما هم وجود دارد.


خانه سینما خانه‌ای منفعل برای اهالی سینما است


وی با تاکید بر اینکه سلیقه‌ای رفتار کردن ضرر جبران‌ناپذیری را به سینما وارد می‌کند، گفت: سلیقه‌ای که می‌شویم مشکلات ما بالا می‌رود. جایی مثل خانه سینما برای امنیت شغلی اهالی سینما نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد. خانه سینما نمی‌تواند هیچ دفاعی از هنرمندان کند. اگر می‌توانست تا امروز کرده بود. تاکنون از کدامیک از بچه‌های سینما حمایت کرده که از جایگاه شغلیشان اطمینان خلطر داشته باشند؟ خانه سینما فقط در حد یک بیمه تکمیلی برای هنرمندان است و هیچ کار اضافی برای آنها نمی‌کند. این بیمه را صندوق اعتباری هنر هم انجام می‌دهد پس عملا خانه سینما خانه‌ای منفعل برای اهالی سینما است.


وی افزود: سال‌ها است که عضو خانه سینما هستم اما در تمام این سال‌ها خانه سینما برای مراسم، جشن‌ها، افتتاحیه جشنواره‌ها و اختتامیه‌ها هیچ کارت دعوتی برای من نفرستاده اما به محض از دست رفتن یک هنرمند، برای تشییع پیکر او ما را دعوت می‌کنند.


حذف شورای پروانه ساخت منطقی نیست


دان در خصوص شایعه‌هایی مبنی بر حذف شورای پروانه ساخت گفت: حذف این شورا اصلا منطقی نیست و باید وجود داشته باشد. کسانی که مجوز ساخت و مجوز نمایش می‌دهند باید این موضوع را درنظر بگیرند که آیا فیلمنامه و فیلم موازین و مقررات آیین‌نامه جمهوری اسلامی را رعایت کرده است یا خیر؟. از طرفی مشترک کردن اعضای این دو شورا هم درست نیست، چرا که یکی تخصص ستادی و دیگری تخصص عملیاتی می‌خواهد. این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته