دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1396 - 15:29
کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد:

عربستان به دنبال جبران عقب‌افتادگی‌ از ایران در بحث قدرت منطقه‌ای است

کارشناس مسائل سیاسی در امور خاورمیانه توضیح داد: «دولت فعلی عربستان، می‌خواهد ایران را جای گذشته خودش که از تروریسم و بنیادگرایی در منطقه حمایت می‌کرد، قرار بدهد. بدیهی است که این یک دروغ بزرگ است و اگر کشوری مثل قطر هم علاقه‌ای به حمایت از سعودی نداشته باشد، آن را جزو حامیان تروریسم قرار می‌دهد.»
کد خبر : 238234

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ دیروز (12 آذر 1396) سمینار بین‌المللی هویت‌های نوظهور و امنیت منطقه‌ای غرب آسیا به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد. تحولات عربستان سعودی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در سمینار دیروز مورد بررسی قرار گفت.
در حاشیه این سمینار، دکتر عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپلیتیک و مدیر گروه جغرافیای سیاسی واحد علوم تحقیقات در گفتگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، به سوالاتی پیرامون آینده روابط ایران و عربستان سعودی پاسخ داد.


فرجی درباره اوضاع فعلی دولت عربستان گفت: «عربستان بالاخره به این مساله از درون خود توجه کرده است که دنیا در حال تحول است و هزینه‌های کشور بالاست و باید به جوانان کشور، که بالای 50 درصد جمعیت عربستان هستند، توجه کرد. لذا در استراتژی خود با توجه به تغییر حاکمیت تغییراتی را به وجود آورده است که این تغییرات با استقبال بخشی مردمی حتی درصد مواجه شده است.»


این استاد دانشگاه درباره آینده وضعیت کشور عربستان تصریح کرد: «طبیعتاً عده‌ای در عربستان مخالف این تغییرات هستند و با آن مقابله می‌کنند. اما قدرتی که در عربستان فعلاً مستقر شده است می‌خواهند این افراد را کنار بزنند. دولت فعلی تا الان در این مورد خوب پیش رفته است و باید دید از اینجا به بعد چقدر سرعت این تحول برای جامعه عربستان قابل تحمل است. ممکن است سرعت تحولات زیاد باشد و بخش سنتی نتواند تحمل کند و با دولت مقابله کند و از طرفی هم ممکن است سرعت تحولات را تنظیم کند و بخش سنتی همینطور به شکل معمولی ایراد بگیرد، ولی حامیان اصلی که جوانان شهری عربستان هستند، از این تغییرات حمایت کنند و کار را به پیش ببرند.»


کارشناس مسائل سیاسی منطقه درباره روند تغییرات در عرستان توضیح داد: «نکته‌ مهم این است که دنیا این تحولات را می پذیرد و اروپا، آمریکا، بعضی از کشورهای منطقه و حتی بخشی از مردم منطقه از این تحولات حمایت می‌کند. این اتفاق به این دلیل است که بخشی از جمعیت منطقه از تندروی‌ها و وهابی‌گری تنفر پیدا کرده‌اند. تندروی که نتیجه‌اش القاعده و داعش و طالبان و مدارس آنچنانی ترویج عقاید وهابی بوده است. اکنون جوانان منطقه آرام آرام ذهنشان از وهابیت خارج شده است و به سمت نوآوری‌هایی که در عربستان به وجود آمده است، متمایل شده‌اند.


فرجی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود مقابله دولت فعلی عربستان با بدنه سنتی وهابی، چیزی از ایران‌ستیزی و دروغ‌گویی‌های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، درباره اقدامات دولت ایران کم نشده است و بلکه تشدید شده است؟ تاکید کرد: «این موضوع بدین خاطر است که حتی خود محمد بن سلمان هم اعتراف کرد که عربستان سعودی به خاطر مقابله با انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر تندروی کرد و عملاً خود بن سلمان پذیرفت که رویدادهای تکفیری تروریستی در سال‌های اخیر، نتیجه برنامه‌ریزی چندین ساله دولت عربستان سعودی بوده است و حالا وی در مرحله خارج کردن این ذهنیت پیرامون عربستان است. بن سلمان می‌داند که در درازمدت هویت وهابی تکفیری در منطقه، با توجه پیشرفت‌های دنیای امروز توان پاسخگویی را ندارد و اتفاقاً یکی از دلایلی که این اقدامات را صورت داده است، به خاطر جبران کمبود عقب‌افتادگی‌های عربستان از ایران، در بحث قدرت منطقه‌ای است.»


وی درباره ایران ستیزی‌های دولت فعلی عربستان افزود: «دولت فعلی عربستان، می‌خواهد ایران را جای گذشته خودش که از تروریسم و بنیادگرایی در منطقه حمایت می‌کرد، قرار بدهد. بدیهی است که این یک دروغ بزرگ است و اگر کشوری مثل قطر هم علاقه‌ای به حمایت از سعودی نداشته باشد، آن را جزو حامیان تروریسم قرار می‌دهد که البته در این قضیه هم موفق نبوده‌اند.»


استاد دانشگاه درباره اقدامات متقابل لازم با فعالیت‌های ضدایرانی دولت عربستان گفت: «ما باید دخالت عربستان در امور یمن و بحرین و تضعیف نیروهای مردمی را با تبلیغات رسوا کنیم و باز هم با کشورهای آزادی‌خواه منطقه همکاری کنیم. این موضوع را باید به گوش مردم منطقه رساند که اگر دولت عربستان سعودی به ایران درباره دخالت در عراق اتهام می‌زند، این دولت عراق بود که از ما برای مقابله با داعش کمک خواست که وارد خاک عراق شویم و اگر هم دولت عراق از ما بخواهد که از عراق خارج شویم، بی شک قبول خواهیم کرد و اساساً ورود ما به عراق برای دفاع از مرزهای خودمان و برای ریشه‌کن کردن تروریسم در کشورهای منطقه بوده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته