دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر احمد باقری مزینانی*

کار کردها و پیامدهای هشتاد ماه خلافت خرافی

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در یادداشتی به بررسی تاثیر های و پیامد های حکومت هشتاد ماهه داعش در ساحت تفکر و در شرایط منطقه پرداخته است.
کد خبر : 238205

خلافت خرافی داعش در طول حیات هشتاد ماهه خود، مجموعه ای از ایده ها و رفتارهای را ارائه کرد که به رغم آنکه از نظر روشی نوظهور بود ولی از منظر ماهیتی بازتولید ایده ها و رفتارهای خلافت امویان در تاریخ اسلام و شوالیه های معبد سلیمان در جنگ های صلیبی است. آنان با تکیه بر این سابقه تاریخی نمادها و نشانه های بدعت، عصبیت، بدویت، جاهلت، خباثت، رذالت، خشونت، دناعت، شقاوت و... را به نمایش گذاشتند.


با این وجود به رغم آنکه خلافت خرافی داعشی دارای کارکردهای سیاسی و پیامدهای امنیتی متعدد ومتناظری در دوره معاصر است اما فروپاشی آن نیز دارای دستاورهای متعددی و متناظری با کارکردهای سیاسی و پیامدهای امنیتی می‌باشد. که می توان آنها در موارد زیر خلاصه کرد:


کارکردهای سیاسی خلافت خرافی



  • این کارکردها به ترتیب متناظر با پیامدهای امنیتی است که در فرصتی دیگر ذکر خواهد شد.


کارکرد اول: ارائه الگوی حاکمیتی جعلی از اسلام سیاسی، خلافت خرافی و امارت وهمی اموی و سازماندهی معجونی ناهمنوا از پیاده نظام متعصب و جاهل چند ده هزار نفری.


کارکرد دوم: ارائه چهره خشن و بی منطق از اسلام و توسعه نفرت از مسلمان در فضای جهانی.


کارکرد سوم: ایفای نقش پیاده نظام برای اجرای تدابیر نظام سلطه و عقبه های آنان در منطقه غرب آسیا.


کارکرد چهارم: تخریب زیرساخت ها و منابع کمیاب و دارایی های راهبردی جهان اسلام و محورمقاومت.


کارکرد پنجم: ایجاد صنعت خشونت خبیثانه، توحش مدیریت شده و اسطوره سازی از عاملان کشتار و وحشت آفرین.


کارکرد ششم: مسموم سازی باورهای اسلامی به تدبیر فرقه سازی استعمار کهن و فرانو.


کارکرد سیاسی نهایی: مکتب سازی نوین از اسلام در قالب مسلک سلفی - تکفیری و جایگزینی آن با مکاتب و مذاهب موجود و مشروع جهان اسلام.


حال بدنبال ارائه کارکردهای سیاسی خلافت خرافی داعش، اینک پیامدهای امنیتی حیات هشتاد ماهه خلافت وهمی-وهابی را از نظر می گذرانیم.


یادآور می شوم که این پیامدهای امنیتی به ترتیب متناظر با کارکردهای سیاسی پیش گفته است.


پیامد اول: تهاجم سخت پرشدّت به ساختارهای سیاسی و امنیتی، همزمان با تقابل نرم با مولفه های فرهنگی و اعتقادی الگوی ناب اسلامی مبتنی بر ولایت و امامت و همراهان آن در محور مقاومت.


پیامد دوم: ِتوجیه راهبرد اسلام هراسی و مسلمان ستیزی نظام سلطه از طریق سخیف سازی منطق تعاملات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اندیشه توحیدی - اسلامی و توسعه تنفر از اسلام همراه با تهاجم به مسلمانان.


پیامد سوم: ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی و توجیه پذیری دخالت سیاسی و امنیتی سلطه جویان در منطقه برای حداقل یک دهه آینده.


پیامد چهارم: توسعه صنعت خشونت و کشتار قریب به یک میلیون انسان بی گناه و تحمیل هزینه ۵۰۰ ملیاردی به جهان اسلام و محور مقاومت.


پیامد پنجم: نسل کشی گردباگون، ویران گر و امت سوز در جهان اسلام و اعتبار زدایی از وجه رحمانی اسلام در سطح جهانی.


پیامد ششم: بدیل سازی برای ایده های اسلامی مانند: خلافت بدیل ولایت، انتحار بدیل شهادت و انتقام بدیل جهاد.


پیامد امنیتی نهایی: تلاش به منظور ایجاد چالش در اندیشه، تضعیف انگیزه و گسست ژئوپلیتیکی (جغرافیایی سیاسی و امنیتی) محور مقاومت به منظور فرسایش قدرت مقاومت در برابر هژمونی نظام سلطه، تحلیل تاثیر گذاری آن بر معادلات غرب آسیا و جلوگیری از الگو پذیری سایر ملل از محور مقاومت.


*عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)


انتهای پیام/

برچسب ها: استعمار داعش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته