دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سامان ارسطو در گفت‌وگو با آنا:

«خودکار بیکار» مستندی آگاهی بخش/ معنای حضور بازیگر چهره در تئاتر را نمی‌دانم

سامان ارسطو که از 7 آذرماه «خودکار بیکار» را در مجموعه تئاتر پایتخت به اجرا در آورده، گفت: « این اثر با هدف آگاهی‌سازی اجرا می‌شود و واکنش و نوع نگرش مردم به مسائل اجتماعی را نشان می‌دهد.»
کد خبر : 235903

سامان ارسطو در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «نمایش «خودکار بیکار»، نمایشی مستند است که بر اساس معضلات اجتماعی تولید شده است. ما در این اثر دیوار چهارم نداریم و بازیگرنمایش در تمام بخش‌های اثر به صورت مستقیم با مخاطب صحبت می‌کند. همچنین با حضور روانشناس مسائل اجتماعی و بازخورد‌های افراد مورد بررسی قرار گیرد.»


وی تاکید کرد: «این اثر با هدف آگاهی‌سازی اجرا می‌شود و واکنش و نوع نگرش مردم را نشان می‌دهد. در فضای بیرون معمولا افراد به راحتی از کنار مسائل اجتماعی گذر می‌کنند در حالی که در نمایش «خودکار بیکار» تماشاگران با آن مسئله اجتماعی مواجه می‌شوند و با بررسی و به چالش کشیدن آن بیشتر نسبت به آن اطلاعات کسب می‌کنند.»



ارسطو در خصوص سالن اجرایی این اثر عنوان کرد: «از آنجا که موضوع نمایش مسئله‌ای اجتماعی است و برای اجرا در تئاترشهر نه پول داریم، نه پارتی و نه بازیگر چهره، پس از دو ماه انتظار امکان اجرا در تئاترشهر را بدست نیاوردیم بنابراین با تماشاخانه شهرزاد وارد مذاکره شدیم که بر خلاف صحبت‌های انجام شده شرایط اجرا به بهانه‌های مختلف فراهم نشد. در نهایت تصمیم گرفتیم که پیشنهاد اجرا را به تماشاخانه پایتخت ارائه کنیم که خوشبختانه با همکاری دوستانه مسئولان این سالن توانستیم 7 آذرماه را برای این اجرا در نظر بگیریم.»


کارگردان «خودکار بیکار» تاکید کرد: «برایم سالن نمایشی مهم نیست، بلکه این اهمیت دارد که مخاطب بیاید و آن اتفاقی که نمایش برایش تولید شده، رخ دهد.»


وی در خصوص استفاده از بازیگران چهره که به گفته وی شاید یکی از دلایل تخصیص داده نشدن نوبت اجرا به نمایش‌ها است، گفت: «من معنای حضور بازیگر چهره در تئاتر را نمی‌دانم. هر تئاتر تماشاگر خود را دارد و تا زمانی که این جهل ادامه داشته باشد مردم برای دیدن بازیگران آشنا به تئاتر آیند حرکتی به جلو نخواهیم داشت. باید از این دوره گذار بگذریم چراکه مسئله بسیار مهم این است که اگر می‌خواهیم تئاتر داشته باشیم باید تئاتر ببینیم، در غیر اینصورت با شتاب به سراشیبی در فرهنگ تئاتر می‌رویم. »


این کارگردان تئاتر در سخنانش ضمن اشاره به این نکته تاکید کرد که آمدن مخاطب به سالن نمایشی و بالا رفتن میزان مخاطبان آثار به معنای خوب بودن یک اثر نمایشی نیست، اظهار کرد: «تئاتر خوب سعی در به فکر بردن تماشاگرش دارد. متأسفانه راحت‌ترین نوع ممانعت از تفکر انسان‌ها سرگرم کردن آنها با مسائل حاشیه‌ای چون شوی چهره‌ها است.»


ارسطو افزود: «اگر مردم تئاتر خوب ببینند و به تفکر و تامل برسند قطعا اتفاقات بهتر و بزرگتری روی خواهد داد. وقتی مردم کتاب بخوانند، درست ببینند و درست بشنوند به رفع مسائل بیشتر می‌اندیشند و بجای اینکه برای دیدن بازیگر چهره بیایند و بعد با گرفتن سلفی و انتشار عکس در فضای مجازی به دنبال لایک دوستان باشند، دقیق‌تر به مسائل و موضوعاتی که در جامعه امروزی مطرح است نگاه می‌کنند.»


وی که 32 سال در حوزه نمایش فعالیت کرده و در این مدت آثار متعددی را روی صحنه برده بیان کرد: «من به عنوان یک هنرمند وظیفه خود می‌دانم که بخشی از مسائل را که مورد بی‌توجهی مردم قرار می‌گیرد را در قالب نمایش نشان دهم. امیدوار هستم که شعارها به شعور تبدیل شود و مردم از دیدن نمایش «خودکار بیکار» لذت ببرند.»


لازم به ذکر است، نمایش «خودکار بیکار» با نقش‌آفرینی افسانه میرباقری، نادیا باوند، امیرموید باوند، مانا شریفیان، سامان ارسطو و با حضور روانشناس، نفیسه رمضانی از 7 آذرماه تا 12 دی ماه هر شب ساعت 17:30 در تماشاخانه پایتخت واقع در میدان فلسطین، خیابان طالقانی، بین خیابان سرپرست و فریمان، پلاک ۵۴٢ روی صحنه رفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب