دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آذر 1396 - 10:27

برگزاری نشست فرهنگی «مباحث زیربنایی و استراتژیک فرهنگی» در واحد تهران مرکزی

به همت اداره دانشجویی و فرهنگی مجتمع آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) واحد تهران مرکزی نشست تخصصی فرهنگی با عنوان «مباحث زیربنایی و استراتژیک فرهنگی» در واحد تهران مرکزی برگزار شد.
کد خبر : 235776

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، استاد مجتمع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی(ره) واحد تهران مرکزی در این نشست اظهار کرد: «در مرحله اول باید فرهنگ و ویژگی‌های آن را بشناسیم و افرادی که مخاطب هستند و محیطی که قرار است کار فرهنگی در آن صورت گیرد را شناسایی کنیم و تحلیل دقیق و درستی از آن داشته باشیم و سپس برای اینکه برنامه ریزی ها کاملا صحیح و با شناخت عمیق انجام شود از یک روش دیگر برای بازشناسی و جایگاه کارو فعالیتهایی که باید انجام گیرد استفاده می کنیم.»


دکتر محمد حسن رامشت گفت: «قبل از هر چیز باید از فرهنگ، استنباط صحیح و یکسانی را بدست آورد. در جهان بینی اسلامی، فرهنگ به معنای اخص آن مشتمل بر نظام اعتقادات، ارزشها، اخلاقیات و رفتارها بوده و منبعث از وحی است و بالطبع جهت دهنده و محتوابخش نظامها و بخشهای جامعه خواهد بود. فرهنگ اسلامی در هر جامعه و کشوری با حفظ ماهیت و اصالت الهی و جهان شمول خویش شکل و صورتی مناسب با مقتضیات جغرافیایی، تاریخی و زبان تحقق آرمانها و اهداف جامعه اسلامی مستلزم تامین کارکردهای فرهنگی آن است.»


رامشت افزود: «مقام معظم رهبری، فرهنگ را عامل شکل‌دهنده به ذهن، رفتار عمومی، برای بخش و تاثیرگذار در عرصه تقسیمات کلان کشور دانسته اند و مفهوم فرهنگ را به منزله بازشناسی، آسیب شناسی، پالایش و ارتقای بخش فرهنگ و جهت‌دهی آن بر پایه هویت اصیل اسلامی- ایرانی با توجه به شرایط و مقتضیات ملی و جهانی عنوان کردند.»


وی درباره مولفه‌ها و ویژگی کارهای فرهنگی اظهار کرد: «اولاً؛ کارهای فرهنگی کلان و استراتژیک هستند. ثانیاً؛ برنامه‌های فرهنگی و کار فرهنگی در دراز مدت اثرات غائی و نهایی خود را نشان میدهند ثالثاً؛ مستلزم برنامه ریزی و مطالعات دقیق مبتنی بر شناخت انسان است. رابعاً: بنا به مقتضیات زمان و مکان و محیط اجتماعی است.»


رامشت گفت: «برنامه کوتاه مدت،میان مدت، بلند مدت باید در راستای آن هدف غائی و بر اساس برنامه کلان و استراتژیکی که بطور مستمر انجام می گیرد.»


وی افزود: «کار فرهنگی در زمانهای متفاوت تاثیرگذاری متفاوتی می‌تواند داشته باشد. یعنی اینکه مناسبتها بسیار اهمیت دارند. گرچه مناسبتها در یک زمان خاصی هستند، لیکن می توانند جایگاه ویژه ای در برنامه های فرهنگی مستمر ما داشته باشند.»


رامشت با بیان اینکه حوزه کارفرهنگی ما دانشگاه است، خاطرنشان کرد: «باید در هر برنامه‌ریزی منطبق با مقتضیات و شرایط دانشگاه، برنامه‌ها تبیین شوند. (البته با در نظر گرفتن هدف غائی برنامه‌ها) مخاطب ما دراین محیط نیز انسانهای جوان، حقیقت جو و فهمیده و پر انرژی هستند و از نظر زمانی نیز محدودیتهای فراوانی وجود دارد و اصولاً با مشغله های درسی دانشجویان، برنامه های فرهنگی می بایست ویژگیهای خاصی داشته باشند.»


وی افزود: «دوران دانشجویی کوتاه است و اصولا دوران دانشجویی و دانشگاه به عنوان این ظرف زمانی، بسیار عبوری و گذرا است، باید گفت اصولا همه عمر انسان، این ویژگی را دارد و باید هر نوع فعالیتی را این چنین تلقی کرد. مهم آن است که از این فرصتهای گذرا، کمال بهره‌برداری را کرد. لذا علیرغم کوتاه بودن و گذرا بودن آن بنا به تمایل و علاقه افراد می‌توان با اصولی که در ادامه خواهد آمد، کارهای نسبتا مهمی نیز انجام داد. از طرف دیگر اگر گذرا بودن و کوتاه بودن مدت امر درستی است که هست، پس ایجاب می نماید که در مغتنم شمردن آن و از دست ندادنش اقدام شود. به عبارت دیگر این موضوع نیز موید آن است که باید کاری انجام داد، نه اینکه فرصت را از دست داد.»


رامشت بیان کرد: «از طرف دیگر هر کار فرهنگی از منظر پروردگار دارای شعاع اثر معنوی است. این مسئله مهمی است که باید در کارهای فرهنگی معنوی، ما از آن بهره برداری کنیم پس در کار فرهنگی باید به اثر و شعاع برنامه های فرهنگی نیز توجه داشت و بر روی این پارامتر هم، سرمایه گذاری کرد. »


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته