سنگینی کفه ترازوی صادرات کاشی و سرامیک در برابر واردات
محمد روشنفکر رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران درخصوص میزان صادرات این صنعت به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: میزان حجم صادرات ایران طی سال گذشته، رقمی بالغ بر 126میلیون متر مربع بوده که در مقابل، حجم واردات نیز به رقم 1.5 میلیون متر مربع رسید.
وی با اشاره به اینکه صنایع کاشی و سرامیک باید در راستای فعالیتهای دانشبنیان گامهای بعدی خود را بردارد، ادامه داد: با توجه به تراز تجاری این صنعت و امکانات صادراتی ایران، نباید چرخه گسترش علمودانش در این صنعت متوقف شود بنابراین باید از امروز با اتکا به دانش فنی ایرانی ابتدا به سمت بهبود شرایط تولیدی از حیث علمروز حرکت کرده و سپس این دانش فنی را به دیگر کشورها و شرکتهای خواهان این صنعت فروخت، چرا که فروش دانش یک نوع برتری و ثروت در بازار روز دنیا تلقی میشود.
روشنفکر با انتقاد از اینکه تاکنون در این صنعت، شرکتهای دانشبنیان چندانی فعال نشدهاند تاکید کرد: ادغام صنعت و دانشگاه یک گام مثبت در راستای رشد و توسعه صنعت کاشی و سرامیک بوده اما متاسفانه این صنعت از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان چندان استفادهای نکرده اما امیدواریم تا با حرکتهای مثتبی که در این خصوص انجام شده،در آینده نه چندان دور، ثمره وجود چنین شرکتهایی در صنعت کاشی و سرامیک مشاهده شود.
وی قبلا اعلام کرده بود که در دهه 80 میزان تولیدی کارخانهها به 500 میلیون متر مربع رسید و آمار تولید در انتهای سال 95 را تنها 340 میلیون متر مربع کاشی اعلام کرد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک درباره لزوم دوری صنایع از مکانیزمهای قدیمی و سنتی، تصریح کرد: صنعت کاشی و سرامیک گام در مسیر تکنولوژی و استفاده از دستگاههای بروز نهاده و همواره سعی داشته با دوری از فعالیتهای سنتی، میزان بهرهوری خود را از طریق دانش روز افزایش دهد.
وی درخصوص اینکه مواد اولیه این صنعت اجازه رقابت جهانی را به تولیدکنندگان ایرانی میدهد نیز افزود: بروز بودن تکنولوژی در صنایع ایرانی، این امکان را به تولیدکننده ایرانی میدهد تا با استفاده از مواد اولیه کافی در کشور، حرفی برای گفتن در بازارهای جهانی داشته باشد اما به شرطی که با همکاری شرکتهای دانشبنیان توان تولید کالاهای صادراتی خود را افزایش ببخشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اغلب صنایع تولیدی دنیا، با اتکا به همین شرکتها در راستای ارتقا و توسعه صنعت خود، موفق به افزایش بهرهوری شدند بنابراین استمرار و ادامه همین راه میتواند برای شرکتهای ایرانی بهرهوری و ارزشافزوده را ایجاد کند.
انتهای پیام/