برگزاری نشستهای «ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه» و «شکاف بین نسلها و تأثیر آن بر خانواده »
به گزارش خبرنگار آنا، فریبا افکاری استاد گروه معارف اسلامی واحد تهران مرکزی در نشست «ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه» درباره ترویج فرهنگ کتابخوانی اظهار کرد: «در عصر حاضر یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری میزان مطالعه و کتابخوانی مردم آن مرز و بوم است.»
وی افزود: «در آمار ارائه شده از میزان مطالعه در کشور، یک محور مشترک وجود دارد و آن هم پایین بودن سرانه مطالعه در ایران است. عدم وجودکتابخانه در تمامی مناطق شهری، محلی و البته روستاها، بالا بودن قیمت کتاب برای اقشار مختلف، استفاده نکردن از زمان و اوقات فراغت از جمله عوامل پایین بودن سرانه مطالعه در کشور ماست.»
افکاری با بیان اینکه امروزه کتاب های سنتی به موازات کتاب های دیجیتال گسترش یافته است، گفت: «گسترش فضای مطالعه در کتابخانه های عمومی و مساجد و سراهای محله، ایستگاه های مترو، اتوبوس، پارک ها و بوستان ها در رشد مطالعه در کشور مثمر است.»
وی اظهار کرد: «گروهی برای مطالعه، کتاب سنتی را دوست دارند به طوری که آن را کاملاً مقابل خود حس کنند اما در مقابل گروهی دیگر ترجیح می دهند که به خاطر راحتی حمل و نقل، کتاب الکترونیکی بخوانند.»
افکاری افزود: «وجود تکنولوژی های مدرن امکان استفاده از کتاب ها را برای اقشار مختلف به ویژه نسل جوان بیشتر فراهم می آورد.»
وی با تاکید بر اینکه گسترش رسانههای شبکهای و فناوریهای ارتباطی به طور اساسی عادتهای خواندن را به چالش کشیده است تصریح کرد: «رواج و رونق مطالعه و روزنامههای چاپی پیوسته رو به کاهش بوده و استفاده از اینترنت، ابزارهای تلفن همراه و رسانههای اجتماعی افزایش داشته است.»
افکاری گفت: «این مسئله به خصوص در باره نسل جوانی که بر اساس بسیاری از گزارشها، رسانههای اجتماعی و اینترنت را به عنوان مهمترین رسانه و منبع خبری خود به کار میگیرند، صادق است.»
وی با تأکید بر اینکه خانواده و والدین به عنوان نخستین آموزگاران کودکان تاثیر بسیاری در آشنایی آنان با کتاب و کتابخوانی دارند، اظهار کرد: «کتاب به عنوان رسانه ای مکتوب، نقش اصلی را در رویدادهای فکری و فرهنگی یک نسل بر عهده دارد و تاثیر آنها را تا سده ها می توان بررسی کرد. دنبال کردن علایق و موضوعات مورد توجه و مطرح در جامعه، شرکت در انجمن های کتاب خوانی و نقدکتاب، استفاده از خدمات کتابخانه ها درحوزه آشنایی با انواع کتاب ها، آشنایی با ادبیات شاخص و کتاب های معتبر استفاده از ابزارهای جدید کتابخوانی و ارتباط با کتاب خوانان از جمله مواردی است که در کتاب خوانی افراد جامعه موثر است.»
نشسست تخصصی «شکاف بین نسلها و تأثیر آن بر خانواده»
به گزارش خبرنگار آنا، دکتر امیر مظاهری استاد مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) واحد تهران مرکزی در این نشست اظهار کرد: «نسل جوان به سادگی گذشته حاضر به پذیرش نقش خویش در گروههای اجتماعی و ارزشها و هنجارهای آن نمیشود و آن چه که ما از آن به عنوان شکاف نسل ها یاد میکنیم چیزی جز اختلاف عمیق میان ارزشها و نگرشها در نسل جوان کنونی و نسلهای کهن و تفاوت میان دو نسل از جوانان و کهنسالان نیست و این یکی از خطرات بالقوهای است که استحکام و دوام خانوادهها را به ورطه تهدید جدی کشانده است.»
وی افزود: «در گذشته جوانان علیرغم آموختن ارزشها و نگرشهای نظام اجتماعی، خود را با جامعهای که در آن زندگی میکردند تطبیق میدادند، بدان معنا که ارتباط جوان درحد رسانههایی مانند تلویزیون و در محدودهای به وسعت شهر محل سکونت بوده است. در حالی که جوان امروز با دهکدهای جهانی روبرو است که در آن واحد میتواند با وسایل ارتباط جمعی در تعامل مستقیم و بیواسطه با جهان پیرامون خویش قرار بگیرد.»
مظاهری گفت: «این وضعیت به مقایسه کردن خویش با وضعیت افراد همسال منجر میشود و به همین سبب انتظارات و توقعات بیجا به شدت رو به فزونی گذاشته و در درازمدت سبب تغییرات گسترده در سبک زندگی افراد میگردد.در مواجهه با این شرایط و افزایش تقاضا برای تنوع و رفاه بیشتر، والدین بیشتر وقت خود را در بیرون از منزل صرف میکنند؛ کمتر همدیگر را میبینند و کمتر با هم صحبت میکنند، در چنین وضعیتی که افراد فرصت درک یکدیگر را پیدا نمیکنند؛ روابط عاطفی اعضای خانواده رو به سردی و احساس متقابل کاهش مییابد و در نهایت منجر به عدم تفاهم افراد میشود.»
وی اظهار کرد: «والدین در حالی که از فرزندان خود حمایت میکنند و به آنان احترام میگذارند باید نظارت مناسبی هم بر روی جوانان داشته باشند والدینی که وقت کمتری را برای تربیت فرزندانشان اختصاص میدهند در حالی که فرزندان با افزایش سن و بزرگتر شد نشان نیاز فراوانی به برقراری رابطه با والدین خود پیدا میکنند و اگر این گونه نباشند نقش گروههای همسالان برای آنان پررنگ تر خواهد شد. والدین نیز باید با این فناوریها آشنایی داشته باشند. زیرا تنها در این صورت است که در ارتباط موثر در گروههای سنی کودک، والدین میتوانند به جای گروههای همسالان بنشینند و پیروز میدان شوند.»
مظاهری افزود: «هنگامی که گفتوگو میان اعضای خانواده بیشتر میشود والدین خود به تنهایی میتوانند پی به دنیای ناشناخته فرزند خود ببرند. به همین میزان والدین باید در برنامهریزیهای خود جایی برای وقتگذرانی با فرزندان خود داشته باشند.»
مظاهری با بیان اینکه بیش از نیمى از مردان بزهکار با پدران خود ارتباط مناسبى نداشتهاند، گفت: «بر این اساس بىتوجهى پدران در تربیت فرزندان، از عوامل مهم بزهکارى جوانان در آینده است. پدرانى که بین عمل و گفتارشان تفاوت است، پدرانى که فرصت کافى براى ارتباط با فرزندان خود ندارند، الگوى مناسبى براى همانندسازى فرزندان نیستند. با این همه فرزندان در مسیر رشد از افراد بسیارى تأثیر مىگیرند که در این میان نقش پدر بسیار پررنگتر و با اهمیتتر است. میدانیم که دانشگاه و رسانه باید در خدمت این امر باشند.»
انتهای پیام/