مردم قربانی اصلی آلودگی هوا/ کلاف سردرگم توسعه حمل و نقل الکتریکی چه زمانی باز میشود؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر آنا، بدون شک توجه به حمل و نقل پاک در تمام دنیا با استفاده از سوختهای الکتریکی و غیرفسیلی یکی از راهبردهای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است و همه روزه آمار و ارقام قابل توجهی از تولید و عرضه انواع خودروهای الکتریکی و خودروهای با سوخت پاک (هیدروژنی و ...) در جراید و نشریات ارائه میگردد.
از ضرورت استفاده از وسایل نقلیه برقی همین بس که چین برای مبارزه با مشکل آلودگی هوا و کاهش مصرف سوختهای فسیلی، بیش از ۵ میلیون موتور سیکلت برقی دارد که روزانه در شهرهای پرجمعیت آن در حال تردد هستند. اما در ایران با وجود برگزاری همایشها و کنفرانسهای متعدد پرداختن به استفاده از انرژیهای نو به ویژه در حوزه حمل و نقل بیشتر در حد حرف بوده و طرحهای اشاره شده حتی به صورت پایلوت در هیچ شهری اجرا نشده است.
مردم نتیجه و عمل را میبینند نه گزارش و همایش و سمینار را!
مسئولین و دست اندرکاران این حوزه یا در تئوری و محاسبات غرق شدهاند و یا هنوز با مالیدن دست به اعضای موجودات الکتریکی ناشناخته برداشتهای خود را به عنوان بازخورد به مردم و جامعه در قالب گزارش ارائه میدهند. اگه چه برگزاری نمایشگاههای متعددی در زمینه حمل و نقل الکتریکی و یا در حواشی نمایشگاههای خودرویی و هوای پاک میتواند به معرفی این محصولات کمک شایانی نماید؛ لیکن عدم اجرای طرح عملی و تهیه گزارشات میدانی در شهرهای مختلف مشکل اصلی توسعه این وسایل در کشور است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، استاندار تهران در جلسه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا، گفت: استان تهران با این وضعیت شاخص های آلایندگی، قابل زندگی نیست و لازم است بر مبنای اقدامات مطالعاتی روش هایی علمی برای کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ شود. مردم تنها گروهی هستند که در ایجاد آلودگی هوای تهران مقصر نیستند.
فرهادی فرماندار تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه سه میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران و بیش از ۴.۵ میلیون در استان تهران وجود دارد، گفت: استفاده از تصفیه کننده های هوا که در برخی کشورهای پیشرفته نیز به کار می رود می تواند در برخی از نقاط تهران به کار گرفته شود که در پاک سازی هوا از آلاینده ها موثر است. درصد بالایی از آلودگی هوا، مربوط به موتورسیکلتها است و در صدد هستیم تا با جایگزین کردن موتورسیکلتهای برقی، از آلودگی هوای تهران بکاهیم.
از طرفی انتخاب فناوریهای مربوطه، بومیسازی قطعات و خدمات پس از فروش همچنین ایجاد زیرساختهای شهری مناسب (شارژرها و ...) از دیگر مشکلات توسعه حمل و نقل الکتریکی در کشور میباشد. به نظر میرسد اصلیترین مشکل توسعه حمل و نقل الکتریکی در کشور، نداشتن متولی مشخص در این حوزه بوده و هر از چند گاهی وزارتخانه یا سازمان و نهادی موضوعات مرتبط با این حوزه را طرح و تا حدودی جلو برده، سپس رها میکند.
چه کسانی از توسعه حمل و نقل الکتریکی منتفع میشوند؟
وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو، وزارت بهداشت، وزارت کشور، وزارت نفت، سازمان محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، نیروی انتظامی، شهرداریها و تولیدکنندگان ذینفعان اصلی توسعه حمل و نقل الکتریکی به ویژه در بخش عمومی هستند که ایجاد اجماع بین این ذینفعان به یکی از مشکلات اصلی توسعه این وسایل در کشور مبدل شده است.
البته بیمیلی تولیدکنندگان داخلی و فشارهای معقول و غیرمعقول آنها نیز (که در حال حاضر به اسم تولید! وسایل حمل و نقل با سوختهای فسیلی شامل انواع موتور سیکلت بنزینی، انواع خودروهای سبک و سنگین بنزینی و گازوئیلی ارتزاق میکنند) دلیل دیگری برای مشکلات عدم توسعه حمل و نقل الکتریکی در کشور شده است.
از مراکز پژوهشی چه خبر؟!
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ در این بین نمیتوان از انجام پروژههای تحقیقاتی دانشگاه و مراکز علمی و همچنین کارآفرینان و شرکتهای دانش بنیان اشاره غافل ماند که کم و بیش طرح یا دستاوردی در حوزه حمل و نقل الکتریکی (پاک) با هزار خون و دل مطرح، تهیه یا رونمایی میکنند؛ تقریبا همه این پژوهشها با چالش بیمیلی سرمایهگذاران و مسئولین مواجه شده و نتایج این تحقیقات و پروژهها در قالب گزارشات به کمد و قفسه دفاتر آنها اضافه میشود.
در کنار همه این مسائل تعهدات بینالمللی ایران در قبال کنترل و کاهش آلودگی هوا و گازهای گلخانهای، وظیفه سازمان محیط زیست، پلیس و شهرداریها را دو چندان کرده است که ظاهراً آنها نیز خودشان را به خواب زدهاند. در پایان میتوان به این جمعبندی رسید که با این رویکردها، مشخص نیست به کجا خواهیم رسید، اگرچه میتوان پیشبینی کرد مشابه بسیاری از نوآوریها آنقدر کوتاهی میکنیم که مطابق نتایج مصوبات و قطعنامهها، وادار به خرید حجم متنابهی از این وسایل در آینده خواهیم شد.
منبع: دانشجو
انتهای پیام/