دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1396 - 09:28
کارشناس عرب‌زبان منطقه در گفت‌وگو با آنا؛

خوراک اطلاعاتی اعراب از منابع صهیونیستی تامین می‌شود/ ایران ابرقدرت منطقه‌ای است

عبدالرضا عسیری گفت: میان کسانی که در جهان عرب و غرب اوضاع ایران را بررسی می‌کنند سوء‌تفاهمی وجود دارد و این ناشی از اطلاعات دریافتی غربی است. منابع صهیونیستی خوراک اطلاعاتی اعراب را تامین می‌کنند.
کد خبر : 226394

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: چند سالی است که کشورهای عربی از سویی و به‌تازگی رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاشند تا دست در تاریخ برده و با تحریف واقعیت‌ها نامی جعلی را در حاشیه‌جنوبی کشورمان برای «خلیج فارس» قرار دهند. موضوعی که البته با رجوع به تاریخ سستی آن کاملا آشکار می‌شود.


عبدالرضا عسیری، استاد دانشگاه کویت در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره ریشه اختلافات میان ایران و کشورهای عربی بر سر نام خلیج فارس گفت: «روابط میان کشورها در حوزه خلیج (فارس) تاکنون به این اندازه حساس و در عین حال بد نبوده است. اگر به بُعد تاریخی نگاهی بیاندازیم، از ده‌ها و صدها سال گذشته خلیج مکزیک، خلیج مکزیک بوده و در منطقه خودمان، دریای عمان نیز همین گونه است. در تاریخ از سده‌های گذشته نام این خلیج، خلیج فارس بوده و نباید تحریفی در این موضوع انجام شود.»


وی افزود: «از سوی دیگر ما در کویت وقتی می‌خواهیم از سفر به ایران صحبت کنیم، انگار می‌خواهیم به اسرائیل برویم. تا این حد فضای سیاسی متشنج و اسفناک است و باید بگویم اسرائیل و برخی سران عرب در حال القای فضای سیاسی نامناسبی از ایران هستند.»


عسیری ریشه این اختلافات را در وجود یک سوءتفاهم مشترک خواند و تصریح کرد: «باید هر دو طرف مسئولیت این سوءتفاهم دو سویه را بپذیرند. دو طرف نگرش بدی نسبت به هم دارند که حتی بر روی اندیشمندان سیاسی کشورهایشان تاثیر گذاشته‌ است. علاوه بر این، اختلافات باعث شده است تا ایران و اعراب از موضوعات اصل منطقه خارج و این موضوعات به دست فراموشی سپرده شوند.»


این پژوهشگر شیعه‌شناس کویتی گفت: «نباید فراموش کنیم که ما مسلمانیم و یک فرهنگ و یک دین داریم و اینگونه اختلافات جزئی نباید ما را از مسیر حل مشکلات منحرف کند. ایران یک کشور بزرگ و ابرقدرت منطقه‌ای است و بر اساس منافع ملی کار می‌کند. طبعا هر کشور کوچک و بزرگی موضوعات مختلف را طبق منافع ملی خودش ارزیابی می‌کند. ما در خلیج (فارس) و جهان عرب باید بگوییم ایران کنونی، ایران 37 سال پیش نیست و واحدی حقیقی و ایدئولوژیک به شمار می‌رود.»


وی در پاسخ به این سوال که «واکنش کشورهای عربی به اینکه ایران، خود را کشوری انقلابی در منطقه می‌داند چیست؟ و آیا این موضوع تاثیری در بروز اختلافات دارد؟» گفت: «سال‌ها است که در ایران موضوع انقلابی‌گری مطرح است، ولی نباید از تاثیرات و تبعات سیاست انقلابی‌گری غافل شویم. در این سیاست، هر چه روند انقلابی‌گری ایران بیشتر شد، فشارها علیه این کشور افزایش یافت. میان کسانی که در جهان عرب و غرب اوضاع ایران را بررسی می‌کنند سوء تفاهمی وجود دارد و این ناشی از آن می‌شود که اطلاعات دریافتی، غربی است. منابع صهیونیستی خوراک اطلاعاتی اعراب را تشکیل می‌دهند در حالی که ما باید برای دریافت حقایق ایران، منابع را از داخل ایران استخراج کنیم.»


عسیری افزود: «نکته دیگر این است که در جهان عرب، اکنون انقلابی‌گری را مترادف با تروریسم می‌دانند. برخی اعراب ایرانی‌ها را قبول ندارند. من یک کویتی و دوستدار ایران هستم و وضعیت ایران را درک می‌کنم.»


این کارشناس عرب‌زبان تصریح کرد: «من مدتی پیش در همایشی در یکی از کشورهای حوزه خلیج (فارس) حضور داشتم که در آنجا همه طرف‌ها ایرانی‌ها را مورد هجمه قرار می‌دادند. من در آن سالن کنفرانس فرشی ایرانی را دیدم که روی دیوار آویزان بود. به آن‌ها گفتم این یک کالا و هنر ایرانی است. دقت در کالا و فرش ایرانی نشان دهنده فرهنگ والای ایرانی‌ها است، ولی وقتی از فرهنگ وارد سیاست می‌شویم ترجمه نادرستی شکل می‌گیرد و بیشتر موارد منفی ترجمه و انعکاس داده می‌شود.»


گفت‌وگو از: مجتبی اسماعیلی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته