تاکید بر حمایت از محصولات دانش بنیان در بازار داخلی
به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، مجتبی عطاردی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: تولید تکنولوژی را در داخل کشور داریم، ولی ۹۰ درصد بازار مثلاً در حوزه کارهای هوشمند از خارج تامین میشود، در بسیاری از محصولات مشکل اصلی نبودن بازار داخلی است از این رو تا بازار جهانی را برای کالای خاص در نظر نگیریم نمیتوانیم تجاری سازی را داشته باشیم.
عطاردی ادامه داد: دولت مصرفکننده بزرگی است که عمدتا با شرکتهای خارجی کار میکند، بطور مشخص در صنعت میکرو الکترونیک در تحریم جهانی هستیم، تحریم به لحاظ ورود تکنولوژی و باید خودمان آن را کنیم.
وی افزود: یکی از مصرف کنندگان صنایع الکترونیک دولت است به طوری که این صنعت در اختیار دولت قرار دارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه ۹۰ درصد بازار کارتهای شناسایی، بیمه، سلامت، ملی و گواهینامه که قرار است هوشمند باشند در اختیار دولت است ادامه داد: بنابراین مشتری دولت است، در صنایع نظامی موفق هستیم، زیرا میدانستیم که بودجه کافی داریم و دیگران به ما تکنولوژی نمیدهند و ما نیز به آن نیاز داریم.
عطاردی گفت: در برخی از صنایع احتیاج به بازار داریم، زیرا محصول وجود دارد به طوری که در بحث دارو و نرم افزار بسیار موفق هستیم، در حوزه نرم افزار گروههایی هستند که برای آمریکا به صورت غیرمستقیم محصول صادر میکنند.
مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در سوی دیگر این برنامه با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان را نباید به اقتصاد دولت ربط داد اگرچه دولت خود مصرف کننده است، گفت: اقتصاد دانش بنیان اقتصاد مصرف است و اشتباه است که اقتصاد دانش بنیان را اقتصاد دولتی تعریف کنیم.
وی با بیان اینکه فرهنگ دولت و مصرف کننده عمومی باید تغییر پیدا کنند، ادامه داد: عنصر کارآفرینی نباید از اقتصاد دانشبنیان حذف شود. شکلگیری شرکت باید بر مبنای بازار باشد، اقتصاد دانش بنیان تعریف بسیط دارد، دولت پروژههای بزرگی از جمله راهآهن و مخابرات را در دست دارد. دولتها دوست دارند که اقتصاد دانش بنیان را دنبال کنند پس باید فرهنگ مشارکت در کشور نهادینه شود.
الیاسی با اشاره به اینکه در بخش غذا مهمترین نقش دولت باید سخت گرفتن استاندارد باشد افزود: متاسفانه سختگیری به اندازه کافی صورت نمیگیرد. باید نقش دولت نقش تنظیم کنندگی باشد، شرکتهایی که بازار را به درستی تشخیص داده اند موفق هستند، شرکتهای دانش بنیان موفق در کشور تجربیات خوبی دارند، ولی تعداد این شرکتها زیاد نیست و باید در مسیر تکامل قرار بگیرند.
معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در استودیوی دیگر گفتگو با اشاره به اینکه سینه زدن دور شرکتهای دانشبنیان نتیجهبخش نخواهد بود، اظهار کرد: نباید مانع پیشرفت شرکتهای دانش بنیان شویم، در این مسیر خلأ قانونی داریم.
وی با بیان اینکه شرکتهای دانش بنیان به عنوان یک بیمار در اقتصاد ایران بستری هستند ادامه داد: موانع کسب و کار شرکتهای دانش بنیان را باید برطرف کرد.
علیشاهی در ادامه برنامه با طرح این سوال که چرا شرکتهای دانش بنیان عمر ۳-۴ ساله دارند افزود: جهش شرکتهای دانش بنیان آسانسوری است و در این راستا مشکلات بیمهای و مالیاتی وجود دارد .
باید میان دانشگاه ها، شرکتهای دانش بنیان و بخش سنتی کشور آشتی برقرار شود .
انتهای پیام/