دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق

عراق به کالاهای ایرانی ارز مبادله‌ای اختصاص نمی‌دهد

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: متاسفانه حتی ارز مبادله‌ای نیز برای واردات کالای ایرانی از سوی طرف عراقی تخصیص داده نمی‌شود و همین امر منجر به گران‌تر تمام شدن کالاهای ایرانی در بازار عراق شده‌است.
کد خبر : 225748

سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق درخصوص همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: متاسفانه هم‌پای ارتقا رقابت سیاسی ایران در منطقه، روابط اقتصادی ما در کشورها رشد پیدا نکرده و تاکنون نتوانسته‌ایم که به واسطه ارتباطات سیاسی با همسایگان، رشد همکاری‌های اقتصادی را رقم بزنیم.


وی ادامه داد: عراق نیز جدا از بحث‌های اقتصادی ایران نبوده، با اینکه ایران در حل موضوعات فراوانی همچون داعش و کرکوک توانست بدون خونریزی به این مشکل پایان دهد،‌اما بخاطر بافت فدرالی و چندجانبه بودن تقسیم قدرت در این کشور، توسعه صادرات ایران به این کشور چندان رشد پیدا نکرده است.


این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مراوادات تجاری ایران با عراق نیز گفت: با وجود کاهش سطح واردات این همسایه غربی کشورمان، ایران توانست بازار خود را در عراق حفظ کند و طی 6ماهه نخست سال جاری حتی با رشد صادرات هم روبه‌رو شود که طبق پیش‌بینی‌ها باید به هدف رشد 15 الی 20 درصد صادرات تا پایان دست یابیم.


حسینی با اشاره به اینکه باید مشکلات اقتصادی دوطرفه حل‌وفصل شود، تاکید کرد: ارتقا سطح روابط با عراق منجر به افزایش توسعه اقتصادی فی‌مابین ایران و عراق خواهد شد زیرا اگر قرارداد تعرفه ترجیحی بین دو کشور منعقد شود، تجار ایرانی به‌خاطر عضویت عراق در کشورهای اتحادیه عرب، می‌توانند از تخفیفات گمرکی عراق برای صادرات کالاهای خود بهره بگیرند.


دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق همچنین مشکلات بانکی را سد راه تجارت دو کشور دانست و تصریح کرد: یکی‌دیگر از ضعف‌های صادراتی دو کشور، عدم رفع مشکلات بانکی دو جانبه پس از برجام بوده که متاسفانه حتی ارز مبادله‌ای نیز برای واردات کالای ایرانی از سوی طرف عراقی تخصیص داده نمی‌شود که همین امر باعث گران‌تر شدن کالاهای ایرانی در بازار این می‌شود.


وی درخصوص چرایی این‌ اقدام نیز گفت: طرف عراقی بارها عنوان کرده که با یورو چندان آشنایی ندارد اما مسئولان اقتصادی ایران باید همانند موافقتنامه منعقد شده با ترکیه، این مشکل را برطرف کند.


حسینی همچنین اضافه کرد: از سوی دیگر طرف ایرانی خواهان لغو ویزا بین دو کشور بوده زیرا سالانه میلیون‌ها ایرانی و حدود 600هزار عراقی به دو کشور سفر می‌کنند که وجود ویزا با توجه به سطح روابط سیاسی دو کشور، قابل قبول نیست.


وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولین اقتصادی از جمله بانک‌مرکزی باید پیش‌نویس پیمان پولی با عراق را در اولویت قرار دهند زیرا این کشور نخستین شریک تجاری ایران با تراز مثبت بوده بنابراین باید مشکلاتی تظیر تعرفه، ویزا، بانک و ... حل‌وفصل شود تا سطح مبادلات دو کشور به جایگاه واقعی خود برسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته