دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به بهانه بازگشایی مرز باشماق

حجم مبادلات ایران و عراق می‌تواند به 10 میلیارد دلار برسد

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: مرز باشماق بار دیگر کار خود را از سر گرفت زیرا عراق یک بازار بسیار خوب و آینده‌دار برای صادرات کشورمان خواهد بود و می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب به رقم صادرات 10 میلیارد دلاری با این کشور دست‌یابیم.
کد خبر : 225677

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: بعد از چند روز توقف تجارت در مرزهای ایران با اقلیم کردستان مجدداً مبادلات از مرز مریوان آغازشده که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک دو مرز دیگر یعنی پرویزخان و پیرانشهر هم به حالت عادی برگردد.


وی ادامه داد: این سه مرز علی‌الخصوص پرویزخان بار صادرات 2 میلیارد دلار صادرات به این اقلیم را به عهده‌دارند.


رئیس اتاق کرمانشاه درباره بسته شدن این مرزها تاکید کرد: اقدامات این‌چنینی و بستن بی‌مقدمه مرزهای تجاری بدون شک لطمه بزرگی به مبادلات و اعتماد فی‌مابین وارد خواهد کرد که‌ترمیم آن‌هم به‌آسانی ممکن نیست.


وی با اشاره به وجود رقیبی قدرتمند تصریح کرد: رقیب سرسخت مقابل صادرات ایران به عراق، یعنی ترکیه به‌هیچ‌وجه حاضر نیست منافع اقتصادی خود را فدای مسائل سیاسی کند بنابراین آنها در هر شرایطی می‌خواهند ثبات خود را در بازار پرمنفعت عراق حفظ کنند.


کاشفی افزود: اگرچه اقلیم کردستان شامل 3 تا 4 استان از مجموع استان‌های عراق بوده اما نباید فراموش کرد که بسیاری از فعالان تجاری ایرانی،‌ در این اقلیم دفاتر تجاری و جایگاه محکم اقتصادی ایجاد کرده‌ و ما بایستی در هر حالت از فعالان اقتصادی خود حمایت کنیم.


عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: ما در چند سال گذشته معبرهای جدیدی در تبادل اقتصادی عراق بازکرده‌ایم که از قضا بعضی از آنان مانند سومار به‌رغم عدم رسمی بودن از حجم تبادل بالایی برخوردار هستند که بایستی در تقویت زیرساخت‌های آنان بیشتر بکوشیم.


به گفته کاشفی، عراق یک بازار بسیار خوب و آینده دار برای صادرات کشورمان خواهد بود و می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب به رقم صادرات 10 میلیارد دلاری با این کشور دست‌یابیم؛ علی‌الخصوص در شرایط جدید که داعش از این کشور رخت بربسته و به‌زودی ما شاهد سطح فراوان و متنوعی از درخواست‌های مختلف اعم از کالا و خدمات و خدمات فنی و مهندسی خواهیم بود.


وی در پایان خاطرنشان کرد: حفظ و گسترش مبادلات اقتصادی باید از اولویت‌های اقدامات ما در این کشور چه در بخش اقلیم و چه در بخش عرب‌نشین باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته