دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1394 - 13:44

بازدید هیئت ارزشیابی وزارت بهداشت از امکانات رشته علوم آزمایشگاهی واحد علوم پزشکی تهران‎

رئیس دانشکده پیراپزشکی با حضور در جلسه ای که به منظور بازدیدهای دوره‌ای و ارزشیابی رشته علوم آزمایشگاهی تشکیل شد، بر آمادگی و پتانسیل علمی این مجموعه دانشگاهی در جهت راه‌اندازی رشته‌های کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی و ضرورت ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی تاکید کرد.
کد خبر : 22509

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، هیئت ارزشیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی «مجری واحدهای رشته های علوم آزمایشگاهی» متشکل از دکتر محمد جواد غروی دبیر بورد علوم آزمایشگاهی وزارت بهداشت و دبیر انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران، دکتر محسن حمیدپور و دکتر سعید صادقی از سوی شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی و اداره نظارت و ارزشیابی واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر موسسات آموزش عالی غیر دولتی علوم پزشکی، با بازدید از امکانات و تجهیزات دانشکده پیراپزشکی در جمع اعضای هیئت رئیسه دانشکده، معاونان آموزشی و پژوهشی، مدیران گروه، کارشناسان و مسئولان اداره آموزش، اساتید عضو هیات علمی، ضرورتها و سیاستهای اجرائی این دانشکده را در راستای راه اندازی مقاطع تحصیلات تکمیلی مرتبط با رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران مورد سنجش و ارزشیابی قرار دادند و در این باره به بحث و تبادل نظر پرداختند .


رئیس دانشکده پیراپزشکی با ارائه گزارش مبسوطی از تاریخچه تاسیس دانشکده پیراپزشکی در سال 1387 به تشریح وضعیت موجود از حیث تعداد اساتید متخصص عضو هیئت علمی، فضاهای آموزشی، تعداد آزمایشگاه ها، امکانات و تجهیزات مطلوب مرکز آموزش مهارتها (skill lab) برای تعلیم و تربیت دانشجویان پرداخت .


دکتر سید حسن مقدم نیا با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالای دانشکده پیراپزشکی و عزم و اراده جدی مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اعتلاء و ارائه خدمات آموزشی گفت: حرکت دانشگاه در مسیرکیفی سازی و همچنین گسترش تحصیلات تکمیلی از اولویتهای دانشگاه علوم پزشکی تهران است.


معاون آموزشی واحد علوم پزشکی تهران: سهم ما در مقطع دکترای تخصصی و رزیدنتی هیچ است


معاون آموزشی واحد علوم پزشکی تهران با توجه به نقش و جایگاه رفیع دانشگاه آزاد اسلامی در نظام آموزش عالی کشور و سهم دانشگاه علوم پزشکی در تامین بهداشت و سلامت جامعه تصریح کرد: واحد علوم پزشکی تهران با 30 سال قدمت یکی از با سابقه ترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است .


دکتر سید عباس صفوی افزود: این مجموعه عظیم دانشگاهی که اکنون عهده دار حدود 50 درصد آموزش عالی کشور در حوزه‌های مختلف علوم پزشکی است، هیچ سهمی در جذب دانشجویان پزشکی در مقاطع رزیدنتی و تحصیلات تکمیلی ندارد و دانشگاه آزاد اسلامی تنها سه رشته کارشناسی ارشد از تعداد 327 رشته کارشناسی ارشد دایر در مجموعه رشته های علوم پزشکی دانشگاه های دولتی دارد و سهم این دانشگاه در مقطع دکترای تخصصی و رزیدنتی هیچ است و این در حالی است که این اقدام صرف نظر از گسترش و ارتقاء سطح کیفی آموزش موجب اشتیاق و ایجاد امید و انگیزه در دانشجویان می شود .


وی سپس با تقدیر از تجربیات و نظرات کارشناسانه تیم ارزشیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: با روی کار آمدن تیم جدید مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی این اراده و عزم جدی و خلل ناپذیر حاکم شده است که کیفی سازی مسایل آموزشی و پژوهشی را جایگزین کمیت گرایی کنیم و این مهم بدون در نظر گرفتن سیاست های اجرائی وزارتخانه و همکاری تیم ارزشیابی امکانپذیر نیست.


صفوی با بیان اینکه استفاده از نظرات و تجربیات ارزشمند تیم ارزشیابی برای ما یک غنیمت و فرصت مطلوب است اظهار کرد: نواقص و مشکلات ما را با توجه به استانداردها و شاخصهای وزارت بهداشت و بدون هیچگونه ملاحظه ای گوشزد کنید و البته انتظار می رود که برای رفع محدودیت ها و مشکلات آموزشی فرصت و زمان مناسب در اختیار مسئولان دانشگاه قرار گیرد .


معاون آموزشی اسبق دانشگاه شهید بهشتی سپس به مقایسه شهریه و بودجه دانشگاه های دولتی و آزاد پرداخت و تصریح کرد: شهریه دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بدون اغراق یک سوم شهریه دانشجویان دانشگاه های دولتی و غیر انتفاعی است .


صفوی گفت: بسیاری از مشکلات آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی ریشه ای مشترک دارد، بنابراین لازم است به برخی نقاط قوت از جمله یکسان بودن توانمندی و سطح علمی اساتید عضو هیئت علمی و نیز مستعد بودن دانشجویان رشته های علوم پزشکی دانشگاه آزاد که اکثرا با رتبه های خیلی بالا در کنکور سراسری و علیرغم پذیرش در بسیاری از رشته های مطرح در دانشگاه های دولتی وارد این دانشگاه شده اند توجه کرد و شایسته نیست صرفاٌ برنقاط ضعف و منفی تمرکز کرد .


دبیر برد علوم آزمایشگاهی وزارت بهداشت: سطح توانمندی و انگیزه دانشجویان دولتی و دانشگاه آزاد هیچ تفاوتی ندارد


دبیر برد علوم آزمایشگاهی وزارت بهداشت و دبیر انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی با طرح نقطه نظرات و پرسش و پاسخ با مسئولان بر پتانسیل و توانمندی اساتید و دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد .


دکتر محمد جواد غروی گفت: در مقام یک استاد دانشگاه و همچنین رئیس و مسئول آزمایشگاه از نزدیک با مهارت های علمی و عملی فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی آشنا هستم و تجربه شغلی و فردی من این است که نه تنها بین سطح توانمندی و انگیزه دانشجویان دولتی و دانشگاه آزاد هیچ تفاوتی وجود ندارد بلکه بارها برایم پیش آمده است که برای استخدام و بکارگیری کارشناسان جویای کار در آزمایشگاه شخصی خودم، نیروی انسانی مورد نیاز را از میان فارغ التحصیل این دانشگاه برگزیده ام .


وی سپس با تقدیر از فعالیت های موثر و پیگیرانه دکتر مقدم نیا، رئیس دانشکده پیراپزشکی، حضور وی را در دانشگاه آزاد یک فرصت مطلوب و موقعیت استثنائی اعلام کرد و افزود: بدون اغراق فعالیت وی در زمینه راه اندازی و گسترش متجاوز از 30 در صد رشته های علوم پزشکی، در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد مدیون تلاشهای خالصانه وی است.


دبیر بورد علوم آزمایشگاهی وزارت بهداشت با توجه به جایگاه و شان و منزلت دکتر بهزاد پوپک به عنوان بیانگذار رشته علوم آزمایشگاهی در واحد پزشکی تهران در جامعه تخصصی علوم آزمایشگاهی کشور،گفت: خوشبختانه زیر بنای آموزشی این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی به مدد سوابق اجرائی و مفید پوپک در سمت رئیس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی و رئیس کنگره ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران و سایر همکاران ارزشمند وی همچون دکتر حسین دهقانی، دکتر هوشنگ امیررسولی، دکتر شوشتریان مدیر گروه فیزیک پزشکی از ساختار بسیار منسجم و محکمی برخوردار است.


معاون آموزشی دانشکده پیراپزشکی هم با معرفی و تقدیر از فعالیت آموزشی قابل تحسین مدیران گروه آقایان: دکتر دهقانی مدیر گروه علوم آزمایشگاهی، دکتر شوشتریان مدیر گروه فیزیک پزشکی، دکتر نعمتیان مدیر گروه قارچ و انگل شناسی، دکتر رحیمی مدیر گروه میکروب و ایمونولوژی، دکتر محمدی مدیر گروه بیوشیمی، دکتر حسینی مدیر گروه بافت و آسیب شناسی و خانم ها: دکتر قربانی یکتا مدیر گروه فیزیولوژی و دکتر موثقی مدیر گروه علوم تشریح، آناتومی، بافت و جنین، به تشریح سیاست های اجرائی و افق های پیش روی دانشگاه در زمینه ارتقاء کیفیت آموزش، از طریق جذب هیئت علمی و اصلاح هرم نسبت استاد به دانشجو و آموزش مهارتهای جدید به دانشجویان علوم آزمایشگاهی و آموزش اخلاق حرفه ایی پرداخت .


دکتر گلنوش میر سعیدی همچنین از زحمات و تلاشهای بیدریغ دکتر مسعود پارسانیا مدیر امور آزمایشگاههای واحد پزشکی و بیمارستانهای تابعه دانشگاه در تجهیز و نگهداری و ارتقاء کیفی آزمایشگاهها تشکر و قدردانی کرد .


وی افزود: تمام تلاش و هدف حوزه معاونت آموزشی دانشکده براین است که با استفاده از روشهای نوین آموزش پزشکی، فارغ التحصیلان این رشته افرادی مثمر ثمر در کادر درمانی باشند.


ده مرکز تحقیقاتی برای سوق دادن هرچه بیشتر دانشجویان به فیلدهای پژوهشی


معاون پژوهشی دانشکده پیراپزشکی نیز با توجه به فعالیت های چشمگیری که در زمینه راه اندازی 10 مرکز تحقیقاتی در واحد علوم پزشکی تهران ایجاد شده است گفت: برون‌داد پژوهشی نیاز به فضا، آزمایشگاه و مراکز پژوهشی فعال دارد و خوشبختانه از سال گذشته تا کنون، اساتید و دانشجویان علاقه مند می توانند به تناسب موضوعهای پژوهشی مورد علاقه خود در این مراکز تحقیقاتی فعالیت های پژوهشی خود را زیر نظر اساتید خود دنبال کنند.


دکتر مریم اسلامی افزود: برای سوق دادن هرچه بیشتر دانشجویان در فیلدهای پژوهشی، ده مرکز تحقیقاتی به شرح موارد زیر در این دانشگاه آماده همکاری هستند.


1- سیاستگذاری اقتصاد سلامت 2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت 3- مرکز تحقیقات علوم اعصاب و شناخت 4- مرکز تحقیقات ژنومیک پزشکی 5- مرکز تحقیقات روشهای کم تهاجمی زنان 6- مرکز تحقیقات پالایش آب 7- مرکز تحقیقات زیست فناوری کاربردی 8- مرکز تحقیقات فارماکولو‍ژی گیاهی 9- مرکز تحقیقات سبک زندگی و 10- مرکز تحقیقات طب سنتی.


به گزارش آنا، در این جلسه که روز یکشنبه 17 خرداد ماه در سالن شورای دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد و از ساعت 10 صبح تا 16 بعد از ظهر بطول انجامید، دکتر سید عباس صفوی معاون آموزشی، دکتر یوسف پور خوشبخت، قائم مقام معاونت آموزشی، دکتر امیر عباس لشگری، مدیر کل آموزش، دکتر گلنوش میر سعیدی معاون آموزشی دانشکده پیراپزشکی، دکتر مریم اسلامی معاون پژوهشی دانشکده پیراپزشکی در معیت اعضای تیم ارزشیابی بازدید کننده وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از آزمایشگاه های هماتولوژی میکرو بیولوژی، انگل و قارچ و حشره شناسی، آزمایشگاه اختصاصی ژنتیک، آزمایشگاه مرکز تحقیقات واحد پزشکی، آزمایشگاه ایمونولوژی، آزمایشگاه شیمی و بیوشیمی، آزمایشگاه فیزیولوژی – فارماکولوژی بازدید کردند .


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته