دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آبان 1396 - 11:48

ایرانیان دو برابر حدمجاز نمک می‌خورند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ایرانیان مصرف نمکشان بالاتر از استاندارد و حدود دو برابر حد مجاز است.
کد خبر : 224402

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران با بیان این مطلب که هر ایرانی، روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کند، افزود: 50 درصد نمک مصرفی ایرانیان از طریق نان است.میزان نمک‌ موجود در نان مازاد است و باید نمک نان را کاهش دهیم.


وی گفت: طبق برنامه، باید تمهیداتی اندیشیده شود که در سال اول، حداقل 20 درصد نمک موجود در نان را کاهش دهیم.


سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: برای کاهش میزان نمک مصرفی، ‌نیاز به رفتارسازی است و باید از خانه شروع کرد و از جمله این کارها اینست که در سر سفره، نمکدان نگذاریم و فست فود مصرف نکنیم.


حریرچی در خصوص بخشنامه سازمان غذا و دارو مبنی بر عدم تجویز داروهای خارجی توسط پزشکان گفت: در سیاست‌های ابلاغی سلامت از سوی مقام معظم رهبری، قانون برنامه ششم و بودجه 96 به صراحت تاکید شده که از داروهای ژنریک استفاده شود و تحت پوشش قرار گیرد، سازمان های بیمه گر داروهای ژنریک با قیمت دولتی را تحت پوشش قرار می دهند.


وی افزود: برخی داروها مشابه داخلی ندارند، برخی داروها مشابه داخلی دارند اما در کشور به قدر کافی موجود نیست و برخی داروهای تولید داخلی، پاسخگوی نیاز کشور است، سازمان های بیمه گر و طرح تحول سلامت، داروهای خارجی بیماران خاص را پوشش داده‌اند.


حریرچی یادآور شد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و بر اساس حکم قانون و عقل، باید از داروهای تولید داخلی استفاده کنیم، 25 درصد از پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت، صرف هزینه‌های دارویی و عمدتا داروهای خارجی و برند ژنریک می‌شود و حدود 50 درصد از پرداخت از جیب فقرا، مربوط به هزینه‌های دارویی است و باید استفاده از داروهای ژنریک را ترویج و توسعه دهیم همچنین هزینه‌های بستری در پرداختی از جیب مردم، از 33 به 22 درصد کاهش یافته است.


سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در بند ب تبصره 19 قانون بودجه سال 96، وزارت بهداشت مکلف شده است که در راستای کاهش تصدی گری، 10 درصد از خدمات خود را به بخش غیر دولتی واگذار کند که در برخی از رسانه‌ها به درستی منعکس نشده بود، این مصوبه به معنی خصوصی سازی خدمات سلامت نیست زیرا در این صورت بهای خدمات نیز از طریق بخش خصوصی تعیین می شد. 10 درصد از خدماتی که واگذار می شود با تعرفه دولتی خدمات خود را ارائه می دهند.


وی افزود: واگذاری 10 درصد از خدمات وزارت بهداشت به بخش غیر دولتی باعث پرداخت هزینه‌های اضافی از سوی مردم نخواهد شد.


حریرچی اظهار کرد: بر اساس بررسی های انجام شده، در 4 سال گذشته 24 میلیون و 294 هزار بستری در بیمارستان‌های دولتی انجام شده که مشمول طرح تحول سلامت بوده اند، 21 میلیون جمعیت روستایی که معادل 26 درصد از جمعیت کشور هستند، 41 درصد از بستری‌ها را تشکیل داده‌اند و روستاییان از خدمات بستری استفاده بیشتری کرده‌اند.


وی یادآور شد: جمعیت 8 کلانشهر کشور حدود 20 میلیون و 500 هزار نفر و معادل 25.7 درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند، فقط از 22 درصد از خدمات بستری بیمارستان‌های دولتی استفاده کرده‌اند بنابراین روستاییان دو برابر شهر نشینان کلانشهرها از خدمات بستری در بیمارستان های دولتی استفاده کرده‌اند، از 24 میلیون بستری در طول چهار سال گذشته، سه دهک اول فقیر جامعه هر دهک حدود 3 میلیون بار بستری در بیمارستانهای دولتی داشته‌اند.


سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: از هر 100 فقیر در کشور، 7.5 بار بستری در طول سال داشتیم اما 10 درصد ثروتمندان جامعه 3.75 بار بستری داشته‌اند و به عبارت دیگر فقرا دو برابر اغنیا از خدمات طرح تحول سلامت، بهره مند شده‌اند.


وی همچنین یادآور شد: اخیرا در فضای مجازی کلیپ و سخنرانی‌هایی با موضوع مخالفت با واکسیناسیون و مصرف دارو منتشر شده و دست به دست می‌شود. وزارت بهداشت این موضوعات را مصداق بارز تشویش اذهان عمومی می داند و به مراجع قضایی شکایت رسمی کرده و به طور جدی پیگیری خواهد کرد، بد نیست که از این افراد بپرسیم که خودشان اعلام کنند که فرزندان و نوه های شان آیا واکسن تزریق نکرده و یا فرزندان و نوه‌های این افراد در خارج از بیمارستان به دنیا آمدند و از داروها و روش‌های پزشکی در سزارین و زایمان طبیعی استفاده نکرده‌اند؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته