دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1396 - 13:52
رئیس واحد شاهرود در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد

تحقق 60 درصدی درآمدهای غیر شهریه‌ در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود گفت: برنامه‌هایی را در دستور کار داریم تا 60 درصد از درآمدهای دانشگاه از منابعی خارج از شهریه تأمین شود.
کد خبر : 224037

دکتر سیدحسین بدیعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا افزود: «مهم‌ترین شاخص واحد دانشگاهی شاهرود کیفیت آموزشی در رشته پزشکی و پژوهش آن است؛ شاخصی که البته از دید مسئولان وزارت بهداشت پنهان مانده است.»


وی افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود ظرفیت تربیت 60 دانشجوی پزشکی را دارد و این در حالی است که سهمیه جذب دانشجو در این رشته به 30 نفر کاهش پیدا کرده است.»


بدیعی اظهار کرد: «طبق برنامه وابستگی به شهریه به 40 درصد خواهد رسید و 60 درصد درآمدهای غیرشهریه را در دستور کار داریم که تا پایان سال 97 این اتفاق خواهد افتاد.»


وی در مورد اینکه واحد شاهرود در کنکور امسال چه میزان دانشجو توانست جذب کند بیان کرد: «در مقاطع تحصیلی بیش از هزار نفر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود ثبت‌نام کردند که این روند ادامه دارد؛ واحد شاهرود تعداد زیادی رشته در مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری دارد که در دوره دکتری 19 رشته و ارشد حدود 82 رشته است.»


این مسئول ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود جزء معدود واحدهایی است که رشته پزشکی و یک بیمارستان اختصاصی دارد. این بیمارستان 96 تختخوابی است که درصدد هستیم آن را به 144 تخت ارتقا دهیم.»


بدیعی گفت: «نکته‌ای که وجود دارد این‌ است که ما در یک استان کم‌جمعیت قرار گرفته‌ایم؛ استان سمنان حدود 650‌هزار نفر جمعیت دارد و تنها استانی است که سه واحد جامع از جمله سمنان، دامغان و شاهرود را دارد. با توجه به اینکه بومی‌گرایی در دستور کار قرار گرفته است، جذب دانشجو در واحد شاهرود نسبت به سال گذشته نصف شده است، اما رشته‌های واحد شاهرود رشته‌های خاصی است که همچنان طرفداران خود را دارد.»


وی ادامه داد:‌ «همان‌طور که می‌دانید محدودیت در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی زیاد و متقاضی هم زیاد است اما آن چیزی که وزارت بهداشت برای واحد شاهرود مشخص کرده، تنها تعداد جذب 30 دانشجوی پزشکی و 30 دانشجوی پرستاری است. در رشته علوم آزمایشگاهی و هوشبری هم به ترتیب تعداد ۲۵ و 20 سهمیه مشخص‌شده است. این درحالی است که متقاضیان زیادی برای رشته‌های پزشکی پشت کنکور می‌مانند که نمی‌توانند به دانشگاه راه پیدا کنند. اما با تمام این اوصاف ما امسال درمجموع بیش از هزار نفر را جذب کردیم«.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود این دانشگاه را قطب پزشکی منطقه دانست و به آنـا گفت: «طبق آمار بیش از 40 نفر از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان رشته پزشکی ما در آزمون دستیاری یا همان تخصص قبول‌شده‌اند که این آمار بسیار خوبی است اما سؤال من از وزارت بهداشت این است که چرا ظرفیت پزشکی واحد شاهرود را باوجود پتانسیل لازم کم در نظر گرفته است؟ وزارت بهداشت بر اساس رتبه‌بندی و بر اساس استانداردهای خود تعداد ظرفیت را مشخص کرده این در حالی است که واحد شاهرود ظرفیت تربیت 60 دانشجوی پزشکی را دارد. ما در حال حاضر علاوه‌بر بیمارستان متعلق به دانشگاه با بیمارستان آموزشی دامغان نیز قرارداد داریم و بیمارستان دامغان نیز زیر نظر علوم پزشکی سمنان است تا ما از بستر آن‌ها نیز استفاده کنیم. در سنوات قبل صد نفر دانشجوی رشته پزشکی جذب می‌کردیم اما درحال حاضر سهمیه واحد شاهرود به 30 نفر کاهش پیداکرده است«.


بدیعی، استان سمنان را یک استان معدن‌خیز و دارای معادن زیادی دانست و تصریح کرد: «در رشته‌هایی مانند زمین‌شناسی، معدن، شیمی و مهندسی مواد تا مقطع ph.d دانشجو تربیت‌ کرده‌ایم. در این زمینه آزمایشگاه‌های خوبی هم داریم که دانشجویان می‌توانند از آن بهره ببرند. اتفاقی که در این میان افتاده این است که در چند سال اخیر با کاهش دانشجو مواجه بودیم، چراکه استان سمنان استان کم‌جمعیتی است. در سال‌های گذشته ما نزدیک به 12هزار دانشجو داشتیم اما اکنون تعداد دانشجویان واحد شاهرود از 5500 نفر تجاوز نمی‌کند«.


وی با تأکید بر اینکه دکتر رهبر تأکید زیادی بر کیفی‌سازی آموزش در دانشگاه دارد؛ واحد شاهرود را یکی از دانشگاه‌های با سطح کیفی آموزشی و پژوهشی بالا دانست و افزود: «نزدیک به 200 عضو هیات‌علمی داریم یعنی جزو دانشگاه‌هایی هستیم که شاخص خوبی در این زمینه دارند. اکنون نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود یک به 27 و نیم است«.


بدیعی افزود: «واحد شاهرود یک مرکز رشد دارد که در این مرکز پنج شرکت دانش‌بنیان مستقر است؛ همچنین با پارک علم و فناوری شاهرود رایزنی کردیم تا شرکت‌های بیشتری را در اختیار شاهرود قرار دهند. چندی پیش زمینی برای واحد علوم و تحقیقات گرفته بودیم که این زمین صدهکتاری موقعیت خوبی برای نیروگاه خورشیدی است. در حال حاضر به دنبال یک مرکز تحقیقات انرژی های نو هستیم تا کارهای مقدماتی در این زمینه را انجام دهیم. درصدد هستیم تا به‌عنوان مرکز تحقیقات انرژی‌های نو بتوانیم حداقل 50 مگاوات برق خورشیدی تولید کنیم. این طرح در هیئت‌امنای استان مصوب شده و منتظر تأیید شورای دانش‌بنیان سازمان مرکزی است تا جواب قطعی به ما داده شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته