دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1394 - 15:03

آخوندی: نگهداری شبکه آزادراهی کشور سالانه ۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر احداث بزرگراه نقندر- طرقبه به عنوان بخشی از آزادراه حرم تا حرم (سبزوار - نیشابور - مشهد) با مشارکت ۷۰ درصدی قرار گاه خاتم‌الانبیا و ۳۰ درصدی دولت در حال اجرا است که سهم دولت را باید به ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش داد.
کد خبر : 22267

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز در مراسم آغاز عملیات فاز دیگری از آزادراه حرم تا حرم با بیان اینکه در حال حاضر طول شبکه آزادراهی کشور حدود ۲۲۰۰ کیلومتر است افزود: باید بتوانیم شبکه آزادراهی کشور را به ۵ هزار کیلومتر افزایش دهیم.


وی تصریح کرد: در صورت اتخاذ تصمیم گسترش شبکه حمل و نقل کشور باید بپذیریم که دولت به تنهایی از انجام این کار بر نمی‌آید. اگر تصور کنیم نگهداری و احداث این حجم از آزادراه‌ها، راه‌های اصلی، فرعی و روستایی از طریق منابع دولت امکان پذیر است، تصور نادرستی است.


آخوندی تاکید کرد: به عنوان مثال تنها برای نگهداری شبکه فعلی آزادراهی کشور سالانه ۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم بنابراین اگر می گوییم ۳ هزار کیلومتر آزادراه دیگر باید در کشور ساخته شود، نگهداری آن به اعتباری حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.


وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این حجم از کار را نمی توانیم از بودجه دولت تامین کنیم. اوایل انقلاب در ایران تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو وجود داشت که درحال حاضر این میزان حدود ۱۳ میلیون خودرو است و پیش بینی می شود این میزان تا ۲۰ سال آینده به حدود ۵۰ میلیون خودرو افزایش یابد.


آخوندی ادامه داد: اگر قرار است به بودجه دولتی تکیه کنیم و از بهره‌بردار عوارض دریافت نکنیم کارها به کندی پیش می‌رود و کیفیت خدمات و توسعه‌دهی بسیار کاهش می‌یابد اما اگر می‌خواهیم توسعه داشته باشیم قاعدتا باید هزینه ساخت را به بخش خصوصی بدهیم و از هر کسی که از این راه‌ها استفاده می‌کند، عوارضی دریافت شود.


وزیر راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه در حال حاضر امکان و ظرفیت ساخت این آزادراه‌ها توسط بخش خصوصی و امکان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم شده است.


وی اضافه کرد: با توجه به رشد فناوری در دنیا اکنون در موقعیتی هستیم که باید علاوه بر توسعه اقتصادی ارزش‌ها، میراث معنوی ایران را نیز بازآفرینی کنیم. مشهد مرکز تمدن خراسان بزرگ است و از دیرباز نقش بسیاری در رشد تمدن سرزمین‌مان ایران داشته است و از همه مهمتر به دلیل وجود حرم مطهر حضرت امام رضا در این شهر موقعیت مقدس و مذهبی نیز دارد.


نگاه ما به مشهد «تاریخی» است


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هیچ‌گاه نگاهمان به مشهد نگاه به یک شهر نبوده و نیست، بلکه نگاه ما باید تاریخی باشد اگر الان بخواهیم موقعیت خراسان کبیر را بازنگری کنیم باید به دنبال گسترش توسعه شبکه آزادراه‌ها باشیم و آن را فراملی کنیم.


وی عنوان کرد: مشهد بخشی از آسیای میانه را تحت نفوذ خود داشته است از این رو بحث توسعه ریلی، هوایی و زمینی مشهد برای ما بسیار حائز اهمیت است.


آخوندی با بیان اینکه توسعه شبکه‌های شرق – غرب اهمیت بسزایی دارند، گفت: اگر اهمیت توسعه شبکه‌های آزادراهی بیشتر از شمال – جنوب نباشد کمتر از آن نیست. اگرچه ما بخش شمال – جنوب را نیز داریم.


امروز دوشنبه ۱۸ خرداد همزمان ۱۲۵ کیلومتر راه روستایی استان خراسان رضوی نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندار و مدیر کل راه و شهرسازی استان افتتاح شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته