دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1396 - 00:50
آنا گزارش می‌دهد

راز مگویی که فاش می شود/ میزان حق ماموریت خارج از کشور نمایندگان مجلس

حقوق و مزایای نمایندگی، امری است که همیشه خبرنگاران و مردم نسبت به آن کنجکاو هستند، مطلبی که در برخی اوقات، به پررنگ ترین موضوع حاشیه‌ای رسانه‌های کشور تبدیل می‌شود.
کد خبر : 222643

گروه سیاسی خبرگزاری آنا- زهره خواجوی؛ حقوق و مزایای نمایندگی، امری است که همواره خبرنگاران و مردم نسبت به آن کنجکاو هستند، موضوعی که در برخی اوقات، به پررنگ‌ترین موضوع حاشیه‌ای رسانه‌های کشور تبدیل می‌شود.


چند روز پس از بازگشت یک هیات پارلمانی ایران از 3 کشور اروپایی، شایعه ای پیرامون حق ماموریت نجومی آنان منتشر شد. موضوع از این قرار بود که سردبیر روزنامه آفتاب یزد، به نقل از احمد مازنی نماینده مردم تهران خبری مبنی بر دریافت حق ماموریت 60 میلیونی را منتشر کرد، خبری که هر دو آن را تکذیب و سردبیر آفتاب یزد انتشار این خبر را ناشی از هک شدن صفحه شخصی‌اش عنوان کرد.


اما ماجرا با این تکذیب پایان نیافت و تازه کنجکاوی خبرنگاران و مردم را برانگیخت که "تا نباشید چیزکی مردم نگویند چیزها" ضرب المثلی که در جامعه امروز که دسترسی به شبکه های مجازی آسان و انتشار شایعه سهل است، خیلی مصداق پیدا نمی کند.


برای شفاف شدن اصل ماجرا، تصمیم گرفتیم روند سفرهای پارلمانی را از بهروز نعمتی، رئیس کمیته سفرهای مجلس جویا شویم.


بهروز نعمتی در گفت‌وگو با آنا، در خصوص روند تایید ماموریت‌های خارج از کشور توضیح داد: "روند ماموریت نمایندگان مجلس بر اساس آیین نامه کمیته سفرهای مجلس صورت می‌گیرد که در حقیقت همان آیین نامه کمیته سفر دولت است. این آیین نامه برای تمامی دستگاه‌های اجرایی اعمال می شود، بنابراین هیچ تفاوتی میان سفر نمایندگان با سفر مسئولان دولتی وجود ندارد."


اما ما در گفت وگو با نعمتی به اصل ماجرا یعنی حق ماموریت به اصطلاح نجومی پرداختیم. حق ماموریتی که به گفته برخی از نمایندگان، بسیاری از وکلای ملت، از دریافت آن صرف نظر می کنند تا جایی که در پرس و جو از آنان، از میزان حق ماموریت اظهار بی اطلاعی کردند. البته در این زمینه برخی رسانه ها نیز طی گزارشی به ارائه آمار و ارقام 50-100 یورویی حق ماموریت هیئت همراه دولت و مجلس خبر داده و از قول برخی، حق ماموریت نمایندگان را امری محرمانه اعلام کردند.


نعمتی که در جایگاه سخنگوی هیئت رئیسه مجلس هم قرار دارد در این زمینه تصریح کرد:" سقف ماموریت نمایندگان 5 روز است که روزانه 130 یورو به عنوان حق ماموریت به آ‌ن‌ها پرداخت می‌شود."


اما روند نظارت مجلس بر سفرهای پارلمانی با بازگشت نمایندگان به تهران، پایان نمی‌یابد. رئیس کمیته سفرهای مجلس در این زمینه توضیح می‌دهد: "بر اساس آیین نامه کمیته سفرهای مجلس، بعد از سفر، گزارش این ماموریت تهیه و در هیئت رئیسه مجلس قرائت می شود، این روند در مورد تمامی سفرهای پارلمانی اعمال می شود."


این بود تمام ماجرای روند سفرهای پارلمانی که برخی آن را رازی مگو تلقی کردند، موضوعی که همچون حقوق نمایندگی با کمی پیگیری می شد به اصل و حقیقت آن پی برد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته