دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد:

80درصد سپرده‌گذاری کشور تنها در جیب 2.5 درصد سپرده‌گذاران

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران گفت: اشتغال‌زایی در صنایع بزرگ به حد اشباع خود رسیده و تمرکز و تفکر بر ایجاد صنایع بزرگ، مسیر اشتباهی در اقتصاد امروز کشورماست اما صنایع کوچک و متوسط با هدف تولید، فرآوری، بسته‌بندی و ... می‌تواند آمار اشتغال‌زایی پایدار را تحت تاثیر خود قرار دهد.
کد خبر : 221576

محمدرضا نجفی منش رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا درباره نیاز اقتصاد به اشتغال‌زایی پایدار گفت: یکی از تدابیری که دولت و البته بخش‌خصوصی باید به آن توجه داشته باشد، ادامه‌دار بودن یک صنعت است یعنی در سیاست‌گذاری‌های کلان باید ضمن اهمیت اشتغال‌زایی، حیات بالای آن شغل نیز درنظر گرفته شود.


وی ادامه داد: اشتغال‌زایی در صنایع بزرگ به حد اشباع خود رسیده و تمرکز و تفکر بر ایجاد صنایع بزرگ، مسیر اشتباهی در اقتصاد امروز کشورما است اما صنایع کوچک و متوسط با هدف تولید، فرآوری، بسته‌بندی و ... می‌تواند آمار اشتغال‌زایی پایدار را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ طبق آمارهای ارائه شده میزان اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط در حد بسیار پایین‌تری نسبت به بنگاه‌های بزرگ بوده بنابراین باید روی بنگاه‌های کوچک و متوسط تمرکز و سرمایه‌گذاری شود.


نائب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران همچنین افزود: میزان اعتبار و سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز به نسبت بنگاه‌های بزرگ، برای یک سرمایه‌گذار بار مالی کمتری را دارد بنابراین باید با تقویت بخش‌خصوصی و اصناف، دولت توجه ویژه‌ای به امر «اشتغال‌زایی » داشته باشد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به نرخ بالای تسهیلات برای اشتغال‌زایی اشاره داشت و تصریح کرد: نرخ‌های بالای بانکی بزرگترین سنگ پیش‌پای حرکت‌های روبه‌جلوی اقتصاد کشور به شمار می‌آید و این فضای تنگ سرمایه‌گذاری تن اقتصاد را کرخت کرده است.


رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران تصریح کرد: انتظارمی‌رود دولت و بانک مرکزی برای بهبود فضای کسب و کار در جامعه موانع جدی را از پیش پای فعالان اقتصادی و صنعتگران بردارند.
نجفی منش همچنین با اشاره به اینکه 80درصد میزان سپرده‌گذاری در کشور به جیب 2.5 درصد سپرده‌گذاران می‌رود، تاکید کرد: رقمی که به صورت سالانه از طریق بانک‌ها مبنی بر پرداخت سود به سپرده‌گذاران بیان می‌شود بالغ بر 180 هزار میلیارد تومان بوده که رقم بسیار بالایی است، باید حجم سرمایه‌گذاری‌ها به نحوی برنا‌مه‌ریزی شود که این ارقام به جای واریزی در جیب سپرده‌گذاران، به بخش تولید اختصاص داده شود.


وی در پایان خاطرنشان کرد: 90 درصد نقدینگی جامعه به‌صورت سپرده‌گذاری بلند مدت در نزد بانک‌ها بوده و رقم یک هزار و 338 هزار میلیارد تومان در جامعه نقدینگی وجود دارد که از این میزان یک هزار و 200 هزار میلیارد تومان تنها به‌صورت سپرده در اختیار سیستم بانکی است و تولید هیچ سهمی در آن ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته