دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1396 - 09:59

سومین روز نمایشگاه فرنکفورت در غرفه ایران

برپایی چند نشست تخصصی در حوزه های تخصصی، دیدار مدیران نمایشگاه‌های کتاب بلونیا و پاریس، ضیافت ایرانی و ویژه برنامه‌های روز ایران، از برنامه‌های غرفه ایران در سومین روز نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود.
کد خبر : 221171

به گزارش خبرنگاری اعزامی آنا به آلمان، برنامه های غرفه ایران در سومین روز از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، زیر عنوان روز ایران؛ جمعه 21 مهرماه در محل غرفه ایران با نشست داستان خوانی نویسندگاه ایرانی، آغاز شد. در این نشست که غلامرضا امامی دبیری آن را به عهده داشت، الهام فلاح و محمدرضا شمس داستان خوانی کردند.


امامی در بخش هایی از این نشست نیز در سخنانی کوتاه یاد و خاطره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و انتشار بیش از میلیون جلد کتاب در آن از ابتدای تاسیس تا سال گذشته را گرامی داشت.
دیگر نشست روز سوم در غرفه ایران، نشستی تحت عنوان «فهرست کتاب های کودکان: رویه ها، معیارها و مخاطبان» بود که با حضور یوخت وبر مدیر بخش زبان‌های خارجی کتابخانه بین‌المللی مونیخ و محمود برآبادی نویسنده حوزه کودک برگزار شد. برآبادی در این نشست اظهار داشت: امروزه فهرست های مختلفی برای کتاب های کودک منتشر می شود که به خانواده ها برای خرید کتاب کودک کمک می کند.


وی درباره فهرست لاک پشت پرنده در ایران گفت: فهرست لاک پشت پرنده سال 2011 شروع به کار کرد و ویژگی های خاصی دارد که آن را متفاوت کرده است.


برآبادی با بیان اینکه لاک پشت پرنده به معیارهای جهان نزدیک است افزود: فهرست کتاب های لاک پشت پرنده هر فصل منتشر می شود و در یک کتابفروشی با حضور نویسنده ها جشنی برپا می شود و نویسنده ها کتاب هایشان را برای دوستدارانشان امضا می کنند. این جشن همراه با موسیقی و نمایش است و هدف آن ایجاد یک فضای شاد برای کودکان و زمینه سازی خرید کتاب از سوی خانواده ها است.


حضور مدیران دو نمایشگاه کتاب پاریس و بولونیا نیز در غرفه ایران و معرفی رویداد فرهنگی خود و راه‌های برقراری ارتباط متقابل از دیگر رویدادهای سومین روز نمایشگاه در غرفه ایران بود.


برگزاری مراسم روز ایران، یکی دیگر از برنامه های سومین روز نمایشگاه فرانکفورت در غرفه ایران بود. در این مراسم که با پذیرایی بازدیدکنندگان نمایشگاه با اقلام غذایی ایرانی همراه بود، امیرمسعود شهرام نیا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران به بیان توضیحاتی به سابقه 4 سال اخیر حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت و ضرورت های آن پرداخت.


وی خطاب به حاضران در این مراسم گفت: ما حرکت خودمان در این حضور را حرکتی رو به جلو می‌دانیم اما بر این باوریم که راه نرفته هنوز زیاد است. در نتیجه از همه می‌خواهیم که نظرات خود را منعکس و ما را با نقد موثر و حرفه‌ای در بهتر طی کردن این مسیر یاری کنند.


در ادامه، سیدعلی موجانی؛ رایزن فرهنگی ایران نیز در باب اهمیت معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی به جهانیان و کارکرد رویدادهایی مانند نمایشگاه کتاب تهران سخنانی را ایراد کرد. اگر تصور شود با زبان شعر، موسیقی، ادبیات و یا نشر می توان با دنیا تعامل داشت اشتباه است، چرا که برای گفت و گو با جهان باید ارتباط سازمانی میان همه اجزا وجود داشته باشد تا جهانیان ابعاد گسترده ایران را بشناسند.


محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران نیز در ادامه، به تحولاتی که در چند سال اخیر غرفه ایران در نمایشگاه فرانکفورت و ضرورت تداوم این مسیر اشاره کرد.


وی گفت: حضور ما در اینجا و آنچه رخ داده است، نباید قانعمان کند بلکه باید با همدلی و استفاده از تجربه سایر همکاران بتوانیم مسیر باقی‌مانده پیش رویمان را سریعتر طی کنیم.


ضیافت شام کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت پایان بخش برنامه های روز سوم نمایشگاه بین المللی فرانکفورت بود که با سخنانی از بهروز آقایی معاون سرکنسولگری ایران در فرانکفورت آغاز شد سپس موجانی رایزن فرهنگی ایران در فرانکفورت و امیرمسعود شهرام نیا نیز سخنان کوتاهی ارایه کردند.





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته