دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1396 - 14:32

تغییر تمرکزاستراتژی آمریکا از توافق هسته‌ای به سایر اقدامات ایران

استراتژی جدید دولت آمریکا درباره ایران بر تغییر تمرکز نگاه‌ها از توافق هسته‌ای به سمت سایر اقداماتی که از نگاه دولت آمریکا بی‌ثبات‌کننده هستند، خواهد بود.
کد خبر : 221060

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری «هیل» متعلق به کنگره آمریکا در گزارشی درباره سخنرانی امروز ترامپ پیرامون آینده توافق هسته‌ای ایران و گروه کشورهای موسوم به 5 + 1 نوشت: دونالد ترامپ استراتژی جدید دولت آمریکا درباره ایران را مبنی بر تغییر تمرکز نگاه‌ها از توافق هسته‌ای به سمت سایر اقداماتی که از نگاه دولت آمریکا بی‌ثبات‌کننده هستند، اعلام خواهد کرد.


بر مبنای اطلاعاتی که توسط دولت درباره اقدامات ایران جمع‌آوری شده است، انتظار می‌رود موضع جدید آمریکا شامل خروج از توافق هسته‌ای سال 2015 باشد که در دولت باراک اوباما به تصویب رسید. ترامپ از زمان حضور در کاخ سفید همواره از توافق هسته‌ای که منجر به برداشته‌شدن تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در ازای توقف روند حرکت هسته‌ای توسط دولت ایران شد، انتقاد کرده است و بارها آن را بدترین توافق تاریخ خوانده است. هر بار که از ترامپ خواسته شد تا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کند، او این موضوع را رد کرده‌‌است.


اعلام خروج از توافق هسته‌ای باعث ایجاد فرصت 60 روزه برای کنگره آمریکا می‌شود تا درباره وضع تحریم‌های جدید علیه ایران تصمیم‌گیری کند. مساله‌ای که به منزله خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تلقی خواهد شد(توجه به این نکته ضروری است که سری جدید تحریم‌های کنگره در مجلس سنا به بحث گذاشته نخواهد شد) البته متحدان اروپایی آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های اقدامی انجام نخواهند داد، بلکه صرفاً به ابهامات و سوالات آنها درباره اثربخشی این اقدام (اِعمال تحریم‌های جدید) اضافه خواهد شد.


البته اطلاعاتی که دولت ترامپ علیه ایران فراهم کرده است ارتباطی به عدم تایید توافق هسته‌ای ندارد و آنها بیشتر به ضعف دولت اوباما مربوط می‌شوند که چرا درباره مسائل پیرامون دولت ایران صرفاً روی برنامه هسته‌ای این کشور تمرکز کرد؟ اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مقامات دولت ترامپ نشان می‌دهد که دامنه رفتارهای بحث‌برانگیز دولت ایران فقط به برنامه هسته‌ای این کشور محدود نمی‌شود بلکه شامل اموری مثل پیشرفت و تکثیر در تولید موشک‌های بالستیک، حمایت از افراطی‌گری و تروریسم در منطقه، حمایت ار دولت بشار اسد در سوریه، خصومت با اسرائیل، چالش‌های موجود در مرزهای آبی در خلیج فارس، حمله سایبری به آمریکا و اسرائیل و متحدان آنها، معضلات حقوق بشری و بازداشت اتباع برخی از کشورهای خارجی در ایران می‌شود.


موارد فوق باعث شده است که از دولت اوباما به خاطر اجازه افزایش نفوذ دولت ایران در منطقه انتقاد شود. گزارش مقامات فعلی دولت ترامپ همچنین به دولت جورج بوش هم به خاطر تمرکز روی تهدید گروه‌های تروریستی سنی مذهب و بی‌توجهی به تهدید بلند مدت گروه‌های مورد حمایت ایران انتقادات جدی را وارد کرده است. در نتیجه اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مقامات دولت ترامپ نشان می‌دهد که دولت‌های قبلی آمریکا از خطر نیروهای نیابتی و شبکه‌هایی که (از دید دولت آمریکا) تروریستی هستند، غفلت کرده است. گروه‌هایی که با هدف ضعیف نگه‌داشتن کشورهای همسایه خود به وجود آمده‌اند. این بخش از گزارش مقامات دولت ترامپ به طور غیر مستقیم به حزب‌الله لبنان، گروه نظامی لبنانی که مورد حمایت دولت ایران است، اشاره دارد.


هدف اطلاعاتی که درباره ایران گردآوری شده است شامل تلاش برای تغییر رفتار دولت ایران و خنثی‌سازی و مقابله با تهدید‌های ایران به ویژه مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت آمریکا قصد دارد روی از بین بردن بودجه اختصاصی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمرکز کند.
کاخ سفید اعلام کرده است که رفتارهای غیرمسئولانه دولت ایران و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موجب تهدید منافع ملی آمریکا و ثبات در منطقه شده است. البته موضع‌گیری‌های ترامپ در قبال توافق هسته‌ای برای کشاندن پای متحدان اروپایی آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای نیز بوده است. این در حالی است که زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که دولتش به همراه متحدان اروپایی، بریتانیا، روسیه و چین در تلاش هستند تا ترامپ را برای حفظ توافق هسته‌ای متقاعد کنند.
البته خود ترامپ هم این پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را دو بار تایید کرده است. علاوه بر او، جیمز ماتیس وزیر دفاع، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه و ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک نیز همگی در گذشته اعلام کرده بودند که ایران به مفاد توافق هسته‌ای پایبند بوده است.
جالب اینکه جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا که نقش زیادی در شکل‌گیری توافق هسته‌ای داشت، تاکید کرد که دولت فعلی آمریکا به مردم آمریکا دروغ می‌گوید. همچنین برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره تلویحاً اعلام کرده‌اند که خواهان برقراری مجدد تحریم‌ علیه ایران نیستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته