دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1396 - 10:12
در نشست فرهنگی واحد تهران مرکزی تاکید شد

پژوهشگر مرکز اسناد انقلاب: برای گفتمان‌سازی باید قول، عمل و رفتارمان یکی باشد

همزمان با دهه دوم محرم نشست تخصصی فرهنگی با رویکرد «گفتمان‌سازی در الگوهای رفتاری و مصادیق امر به معروف و نهی از منکر» در مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.
کد خبر : 220677

به گزارش خبرنگار آنا، حجت الاسلام ‌امیرعباس عبداللهی پژوهشگر مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این نشست گفت: «بحث گفتمان سازی یکی از بحث های رایجی است که پایه و اساس آن باید در دانشگاه باشد اما متاسفانه در داشگاه به صورت تئوری اجرا نشده است و به جای اینکه از دانشگاه به جامعه انتقال یابد بیشتر از جامعه به دانشگاه منتقل می شود.»


وی افزود: «بحث بر سر آن است که یک معلم یا دانش آموز چگونه الگوهای رفتاری را به صورت تئوری در آورده اند و باید دید که در جامعه الگوهای رفتاری چقدر مورد قبول واقع شده است؟ و چگونه این مبانی رفتاری ومباحث اجنماعی را در قالب زندگی خود پیاده کرده ایم؟»


برای گفتمان‌سازی باید قول، عمل و رفتارمان یکی باشد و دلیل جذب مردم جزیره العرب به اسلام که در یک محیط بدوی و وحشی زندگی می‌کردند قول، عمل و رفتار پیامبر (ص) بود

عبداللهی با اشاره به نظریه «گافمن» اظهار کرد: «گاهی صحنه زندگی مثل صحنه تئاتر در نقش یک قاضی هستیم ولی در باب قضاوت آن، علم و آگاهی نداریم و یا به عنوان پدر، مادر و یا یک مجرم ظاهر می شویم ولی در آن حیطه، علم کافی نداریم.»


وی با تاسی بر سخنان پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه «انسان باید همیشه دنبال علم باشد» تصریح کرد: پس همه ما دانشجو هستیم ولی آیا روح و رفتار ما رفتار یک دانشجو واقعی است؟ سرانه مطالعه یک دانشجو در ایران یک و نیم ساعت است که قابل قیاس با کشورهای پیشرفته نیست.


پژوهشگر مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: «یکی از مسائلی که در بررسی رفتارها با آن مواجه بوده و در گفتمان ها شکست می خوریم، این است که مخاطب خود را نمی‌شناسیم چراکه مخاطب به عنوان مثال دانشجو تمام وقت خود را در اختیار استاد نمی گذارد متاسفانه اکنون همه درگیر فضای مجازی هستیم. در گذشته اساس خانواده مدور و دایره ای شکل بود و افراد خانواده با هم تعامل و گفت‌وگو داشتند.»


عبداللهی گفت: «روابط بین افراد خانواده ها سرد شده است و والدین تنها وظیفه خود را تامین مایحتاج فرزندان می دانند و ارتباط بین افراد به دلیل مشغله زیاد کم است و به همین دلیل فرزندان درس محبت را از خانواده یاد نمی گیرند و در نتیجه کسب محبت از مهد کودک و مدرسه و زمانی که وارد دانشگاه می شوند با کوچکترین توجه جذب می شوند.»


پژوهشگر مرکز اسناد انقلاب اسلامی بیان کرد: «شرط موفقیت در گفتمان سازی تک بعدی نبودن است. گفتمان سازی باید ارشادی باشد نه اجباری و البته در بیشتر تعاملاتی که داریم بحث ها اجباری است و اگر اجباری باشد عکس العمل فرد مقابل را در پی خواهد داشت.»


وی گفت: «برای گفتمان‌سازی باید قول، عمل و رفتارمان یکی باشد و دلیل جذب مردم جزیره العرب به اسلام که در یک محیط بدوی و وحشی زندگی می‌کردند قول، عمل و رفتار پیامبر (ص) بود. پس اگر می خواهیم از یک گفتمان به عنوان یک گفتمان قالب استفاده کنیم باید خود را با گفتمانمان تطبیق دهیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته