دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد:

جبران یک دهه ناکامی و عقب‌ماندگی از دانش و فناوری‌های روز

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:‌ با توجه به اینکه کشورمان حدود یک دهه در انواع تحریم‌ها قرار داشته اهمیت به روز رسانی و انتقال دانش با کمک معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری بیش از پیش احساس می‌شود .
کد خبر : 220011

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست صبحانه امروز اتاق با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به اینکه نیازمند رفع عقب‌ماندگی‌ها در حوزه دانش و فناوری هستیم، گفت:‌ یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی عقب‌ماندگی بنگاه‌های تولیدی از دانش و فناوری روز است که باید به این موضوع توجه اساسی شود.


وی افزود: بهره‌وری از دانش‌های نوین جزء تاکیدات مقام معظم رهبری بوده و باید در راستای توسعه و تعالی آن تمامی دستگاه‌های دولتی و خصوصی حرکت کنند.


شافعی با اشاره به اینکه توسعه دانش و انتقال تکنولوژی می‌تواند عقب‌ماندگی‌های یک دهه اخیر را جبران کند، ادامه داد:‌ در سال‌های گذشته به دلیل قطع ارتباطات با فضای خارج از کشور که متاثر از تحریم‌ها بود شکاف قابل توجهی از نظر فناوری بین ما و سایر کشورهای دارای علم به وجود آمد که نتیجه آن فاصله گرفتن از دنیای رقابت بود و کالاهای ایرانی دیگر با کیفیت بالا و قیمت‌های رقابتی تولید نمی‌شد؛ در شرایط فعلی کشور و با توجه به این گذشته ناموفق طی دهه گذشته، تنها راه حل رفع مشکلات اقتصادی به ویژه در حوزه تولید رفع عقب‌ماندگی‌ در حوزه فناوری و دانش روز بنگاه‌های اقتصادی است.


عضو هیات رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین تاکید کرد: استفاده از شیوه‌های نوین، معضل دیگر نبود علم و دانش در بنگاه‌های تولیدی است زیرا حداقل در زمینه کشاورزی با وجود بحران آب که سالیان سال است اقتصاد‌ کشور را تحت تاثیر قرار داده هنوز راهکاری نوین و علمی برای آبیاری بدست نیاوردیم.


شافعی تصریح کرد: در دیگر زمینه‌ها مانند محیط زیست فناوری‌های نوین موجب توسعه اقتصاد سبز در بسیاری از کشورها شده، اما در ایران دارای نواقص زیادی است که باید با کمک نهادهای علمی کشور این چالش‌ها برطرف شوند.


وی یادآوری کرد:‌ ایجاد معاونت علمی و فناوری در ریاست جمهوری از منظر فعالان اتاق بازرگانی ایران یک گام رو به جلو برای حرکت در مسیر علم و دانش بود که در این راستا بخش خصوصی و کارآفرینان سعی کردند تا از این مسیر و قافله دانش روز عقب نمانند و با ایجاد کمیسیون‌ها و تشکل‌های مختلف اقدامات لازم را برای رشد تکنولوژی و انتقال دانش انجام دهند. اما از انجا که این کمیسیون‌ها و تشکل‌ها ارتباط محکمی را با این معاونت شکل ندادند، باید برای شروعی متفاوت به ویژه در سطوح مدیران و استان‌ها فعالیت‌های جدی را برای آینده اقتصاد ایران در سطح کلان انتقال دانش و تکنولوژی در نظر گرفت.


وی در پایان خاطر نشان کرد: فراهم ساختن فضای کسب و کار در این عرصه و تعیین اولویت‌های فعالان این بخش باید در دستور کار قرار گرفته و جزء اولویت‌های بالا باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب