دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1396 - 11:05
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد:

همراه با مرکز تحقیقات ژئوتکنیک لرزه‌ای و بتن واحد سمنان؛ هدایت پایان‌نامه‌ها به سمت فعالیت‌های آزمایشگاهی

از شاخصه‌های برجسته دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در حوزه پژوهش و فناوری می‌توان وجود دو مرکز تحقیقات با عنوان‌های ژئوتکنیک لرزه‌ای و مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار و یک مرکز رشد واحدهای فناور با عنوان مرکز رشد دکتر حسابی را نام برد.
کد خبر : 219046

مصطفی فیض، خبرنگار خبرگزاری آنا در سمنان: امروز دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک دانشگاه نسل سوم به دنبال تامین منابع مالی و کسب درآمد از طریق تبدیل ایده و پژوهش به ثروت و تبدیل شدن به دانشگاه نسل چهارم یعنی دانشگاه کارآفرین است. در همین راستا مرکز تحقیقات ژئوتکنیک لرزه‌ای و بتن توانمند واحد سمنان که از یک سال پیش کار خود را آغاز کرده توانسته اقدامات قابل‌توجهی را به مرحله اجرا برساند.


برای شناخت بیشتر از توانمندی‌ها و خدمات قابل‌ارائه در این مرکز با دکتر حمیدرضا صالحیان رئیس این مرکز و عضو هیات علمی این واحد دانشگاهی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:



برای آشنایی مخاطبان با بتن توانمند، در این‌ باره کمی توضیح دهید.


بتن یک ماده استراتژیک در جهان محسوب می‌شود. از یک سو به‌عنوان دومین ماده پرمصرف جهان، بعد از آب آشامیدنی، نقشی بی‌بدیل در مهندسی عمران و ساخت بسیاری از سازه‌های زیربنایی را دارد و از سوی دیگر به دلیل حجم بالای منابع طبیعی مورد استفاده در تولید آن و نیز مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه‌ای مرتبط با آن یکی از بزرگ‌ترین صنایع آلاینده محیط‌زیست محسوب می‌شود.


اگر تولید سیمان را معیاری برای تخمین تولید بتن در کشور قلمداد کنیم، کشورمان با تولید سالیانه 76 میلیون تن سیمان، دومین تولیدکننده سرانه سیمان در جهان است. از این‌رو چالش‌های زیست‌محیطی مرتبط با صنعت سیمان و بتن در کشورمان بسیار حائز اهمیت است. بی‌تردید ارتقای کیفیت بتن و بهبود شیوه‌های تولید آن می‌تواند در کنترل مسائل زیست‌محیطی مربوط به آن راهگشا باشد.


ظهور نسل جدیدی از بتن‌ها با ویژگی‌های ارتقایافته موسوم به بتن‌های توانمند تحولی شگرف در مهندسی عمران محسوب می‌شود که علاوه بر افزایش چشمگیر مقاومت، ظرفیت جذب انرژی و دوام بتن، مصرف این ماده استراتژیک را کنترل کرده و به تبع آن مشکلات زیست‌محیطی آن را محدود می‌کند.


هدف از راه‌اندازی مرکز تحقیقات ژئوتکنیک لرزه‌ای چه بود؟


اهمیت موضوع بتن، چه از نظر جایگاه آن در مهندسی عمران و چه از منظر چالش‌های زیست‌محیطی مربوط به آن، مهم‌ترین انگیزه تاسیس مرکز تحقیقات ژئوتکنیک لرزه‌ای و بتن توانمند در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان به‌عنوان تنها مرکز تخصصی بتن در استان سمنان و یکی از معدود مراکز تحقیقاتی بتن در کشور بوده است. علاوه بر بتن، موضوعات عمده علم مهندسی عمران همچون ژئوتکنیک، رفتار لرزه‌ای سازه‌ها و اندرکنش خاک و سازه نیز در این مرکز تحقیقاتی مورد توجه قرار دارد.


مهم‌ترین رسالت این مرکز چیست؟


مهم‌ترین رسالت مرکز تحقیقات ژئو-بتن هدایت و ساماندهی تحقیقات حوزه ژئوتکنیک و بتن به سمت نیاز‌های واقعی صنعت و مشارکت در طر‌ح‌های صنعتی و پروژه‌های ملی و استانی از طریق عرضه خدمات پژوهش محور و فناورانه و تولید ثروت از این طریق است.



اولویت‌های برنامه ریزی شده برای مرکز کدام است؟


حضور فعال در مراکز تصمیم‌ساز استانی، ملی و بین‌المللی یکی از مهم‌ترین برنامه‌ و اولیت‌های مرکز تحقیقات ژئو-بتن محسوب می‌شود. عضویت مرکز تحقیقات به‌عنوان نماینده دانشگاه آزاد اسلامی در شورای فنی استان سمنان و کارگروه مصالح و تجهیزات ساخت از جمله دستاوردهای قابل‌توجه در این بخش است که مشارکت این مرکز تحقیقاتی را در طرح‌های تحقیقاتی استانی و ملی میسر ساخته و امکان ارائه خدمات تحقیقاتی و آزمایشگاهی در این نوع پروژه‌ها را ممکن می‌کند.


در این راستا عضویت در مجامع علمی و تحقیقاتی ملی و بین‌المللی و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با مراکز تحقیقاتی بین‌المللی در حال پیگیری است که اخبار آن در آینده نزدیک اطلاع‌رسانی خواهد شد.


این مرکز چه اهدافی را برای آینده دنبال می‌کند؟


مسلما موفقیت این مرکز تحقیقاتی در نیل به اهداف متصور برای آن با تکیه بر دانش و سوابق پژوهشی اعضای هیات علمی و سرمایه‌گذاری بلندمدت و حمایت همه‌جانبه ارکان دانشگاه قابل دستیابی است. افزون بر آن برخورداری از امکانات آزمایشگاهی روزآمد، امری ضروری است.


خوشبختانه در طول سالیان گذشته تجهیزات آزمایشگاهی مناسبی در حوزه‌های تخصصی مهندسی عمران در واحد سمنان گردآوری شده است که برخی از آن‌ها در قراردادهای پژوهشی برون دانشگاهی به نحو مطلوب به کار گرفته شده‌اند. خوشبختانه مهم‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی مرتبط با موضوع دوام بتن نیز خریداری، نصب و راه‌اندازی شده‌اند. تجهیز آزمایشگاه‌های مرکز تحقیقات به امکان آزمایش‌های بزرگ مقیاس در حوزه مهندسی سازه از جمله برنامه‌های آتی مرکز است. در کنار به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی، بهره‌وری از این امکانات ازجمله برنامه‌های مرکز تحقیقات به شمار می‌رود.


این مرکز در طول عمر یک‌ساله خود چه دستاوردهایی را داشته است؟


قرارداد ارائه خدمات داده‌برداری با سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران به‌منظور داده‌برداری از خطوط 6 و 7 متروی تهران به ارزش تا سه میلیارد ریال از مهم‌ترین پروژه‌ها و گام بلند این مرکز در سال گذشته بوده است که در کنار سفارش‌های دیگر به اجرا در آمده یا در حال اجراست. در عین‌حال هدایت پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد به سمت فعالیت‌های آزمایشگاهی و نیز ارایه خدمات آزمایشگاهی به دانشجویان و محققان خارج از واحد از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا است.


انتشار مقالات متعدد در مجلات ISI و حضور و ارائه مقاله در معتبرترین کنفرانس‌های بین‌المللی حوزه بتن‌های توانمند از جمله مهم‌ترین دستاوردهای مرکز تحقیقات در این زمینه بوده است. مرکز تحقیقات ژئو-بتن همچنین در امر آموزشِ اصول و قواعد تحقیقات آزمایشگاهی نیز دارای برنامه است. برگزاری دوره‌های متعدد آموزش نرم‌افزارهای تخصصی، رفرنس گذاری، روش‌های نگارش و تدوین و ارائه پایان‌نامه و اصول مقاله‌نویسی از جمله دوره‌های آموزشی است که در مرکز تحقیقات ژئو-بتن دنبال می‌شود.



صحبت پایانی....


در پایان لازم به تاکید است که مرکز تحقیقات ژئو-بتن آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی و پشتیبانی علمی و تحقیقاتی از طر‌ح‌های پژوهشی و ایده‌های نو است و در این راستا از همه دانشجویان، مهندسان، محققان و سرمایه‌گذاران دعوت به همکاری می‌شود. جزئیات و اطلاعات ضروری در وب‌سایت مرکز تحقیقات ژئوتکنیک لرزه‌ای و بتن توانمند به آدرس https://www.sghpc.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته